alleen reizen door Jordanie

Dag allen,

Al enkele weken ben ik van plan om dit jaar naar Jordanie af te reizen. Ik heb destijds naar groepsreizen en dergelijke gekeken, maar voor mezelf ben ik bang dat ik dan teleurgesteld ga worden.

Uiteraard staan er veel imposante dingen op mijn jordanie-bucket list, maar om een goede reisplanning te maken heb ik enkele vragen. ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Een auto huren of met het openbaar vervoer.
Het vervoer is natuurlijk een belangrijk punt. Ik lees veel dat een auto huren heel gemakkelijk is, maar ik wil specifieke dingen gaan beleven in Jordanie en daarvoor weet ik niet of een auto huren verstandig is.
Zo is het mijn doel om 2 nachten bij de bedoeieen te overnachten als ook 2 nachten bij een local in een grot in petra. Weet iemand of het mogelijk is om hier je huurauto veilig te laten staan of is dat eigenlijk een no-go?

Verder heb ik ook gehoord dat de bussen pas gaan rijden als ze vol zitten, dit kan natuurlijk verwarring verzorgen in de reisplanning die ik wil maken. Betreffende de kleinere busjes heb ik begrepen dat die stoppen wanneer je wilt en dat lijkt me daarintegen ook wel weer een gave ervaring.

Weet iemand hoe het zit met de tarieven van een taxi?

Waarschijnlijk zal ik 8-10 dagen naar Jordanie gaan omstreeks eind maart begin april.
Om een kleine impressie van mijn reis te geven, vind je hieronder de dingen die ik wil bezichtigen.

• amman. romeins theater
  • mount nebo
  • dode zee bekijken
  • bethanie aan de jordaan
  • 2-3 dagen petra (inclusief petra by night)
  • 2 dagen wadi rum
  • karak, mukawir en maraba
  • eventueel een dag of 2 ontspannen bij aqaba
    Optioneel - Dana natuurpark

ben benieuwd naar jullie reacties

1 like

Ik heb ongeveer dezelfde route gedaan. Als je (zoals ik toen ook) maar 10 dagen de tijd hebt kan je niet zonder auto als je alles wil zien omdat je anders te veel tijd zou verliezen. Sommige plaatsen zijn heel slecht of zelfs niet bereikbaar met het OV. Ik heb zonder problemen mijn huurauto geparkeerd op de parking aan de inkom van Petra en voor het hotel in de stad. Voor Wadi Rum is er een grote gratis parking in het centrum van het dorpje. Daar heb ik zelf ook 3 dagen geparkeerd.

Hallo,

Wat leuk dat je Jordanië gaat bezoeken, het is echt een mooi land met vriendelijke mensen en lekker eten & drinken.

Wat betreft vervoer: ik heb regelmatig daar met het openbaar vervoer gereisd en alleen tijdens de Ramadan kan het gebeuren dat je heel lang moet wachten tot een bus vol is en gaat rijden. Ik heb dat 1x gehad, tijdens Ramadan dus, en dat was dan met zo’n klein busje. Maar verder is het wel goed te doen, maar kan me voorstellen dat een huurauto wat handiger is; kan je natuurlijk meer zelf bepalen waar en hoe laat je ergens heen rijdt.
Denk er even goed aan of je met een auto door het centrum van Amman wil rijden… Het kan er gigantisch druk zijn = file rijden. Het Romeins theater ligt midden in de stad en is prachtig, dus een bezoek waard. Mijn tip: zet je auto op of nabij busstation Raghadan. Van daar uit loop je in 1 rechte lijn en in een klein half uurtje naar het centrum, prima te doen!
Op andere toeristische plaatsen (Dana, Dode Zee, Mount Nebo e.d) zijn voldoende parkeerplaatsen.

Alvast veel plezier!

Hallo,

Lees je bericht nu pas. Indien je nog vragen hebt over Jordanië, laat het me gerust weten. Of het nu gaat over vervoer, verblijf of speciale plekken, ik ben van alle markten thuis. En ik help je graag verder om jouw reis een onvergetelijke te maken. Zelf woon Rum village en werk in de toeristische sector.
Heel veel plezier toegewenst in schitterend Jordanië.

Warme groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Bedankt voor alle tips. De reis is nu volledig geboekt voor begin april.

madaba,
mount nebo, karak
petra 2dagen
wadi rum desert 3 dagen
dagje dode zee plus oase in gebergte
amman

Iemand die nog een goede toko kent die desert kleding verkoopt? Ben benieuwd hoe het zal zijn die twee nachten in de woestijn.

Groet Johnny

Hoi,

Nou, dat wordt een top reis! Neem zo’n hoofdlampje mee, zodat je je handen vrij hebt, want in de burcht van Karak (de ondergrondse tunnels) is het aardedonker en ook in de woestijn kan dit wel van pas komen.

Hallo,

Wat betreft kleding voor in de woestijn. Je hebt geen speciale kleding nodig. Ik draag altijd gewoon een jeans met een shirt/blouse. Belangrijk is dat de kleding comfortabel en praktisch is en jij je er prettig in voelt. En zorg voor laagjes. Overdag kan het erg warm zijn. In de nacht is het meestal een graad of 10 koeler. En als er een windje opsteekt, kan het echt fris zijn. Neem ook iets van een petje mee. Of koop hier een sjaal. Qua schoenen. Neem lekkere wandelschoenen of sneakers mee. Bergschoenen zijn warm en niet echt praktisch. Slippers zijn ook prima maar alleen als extra. Voor klimmen en klauteren zijn schoenen echt beter. En vergeet niet zonnebrand en hydraterende creme mee te nemen. De tip van Vanessa om een zaklamp mee te nemen is een goede. Veel kampen hebben slechts een aantal uur electriciteit.

Heel veel plezier en wellicht tot ziens in Wadi Rum,

Bianca Abma