Reizen, backpacken in Jordanie

Hallo,

Langzamerhand kan ik wel zeggen dat ik een ervaren backpacker ben.
Omdat Jordanie al lang op mijn verlanglijst staat heb ik dit jaar een ticket gekocht. Ik ga de tweede helft van october naar Jordanie.
Ik zal 14 dagen in Jordanie verblijven. Mijn route zal ruwweg als volgt zijn Amman (2 dagen) - Dode Zee - Kings Highway - Dana - Petra - Wadi Rum - Aqaba.
Wil veel op eigen gelegenheid doen. Ben geen autorijder. Is verplaatsen tussen de diverse locaties goed mogelijk? Goed en betaalbaar vervoer? Bussen? Busjes? Is accomodatie onderweg makkelijk te vinden? Betaalbaar? Ik neem aan dat trips op locatie ook gemakkelijker en goedkoper zijn dan in Nederland te boeken of in Amman te boeken? Ik hoor graag met dank voor terugberichtjes met info!!
En misschien zijn er meer mensen die dezelfde periode weggaan. Eind October, begin November.

Groeten,
Piet (regio Hoorn NH - Nederland)

Hallo Piet,

Super dat je naar het mooie land Jordanie gaat! Je hebt absoluut een mooie trip uitgezocht. Het openbaar vervoer is in Jordanie prima geregeld. Er zijn diverse mogelijkheden, namelijk met de ‘gewone’ bussen tussen de plaatsen reizen en dat is echt niet duur. De bussen stoppen vaak op 1 centraal busstation in of nabij het centrum van een stad/dorp. Daarnaast zijn er ook kleinere busjes, waar bijv. zo’n 20 personen in kunnen zitten. Op zich ook prima om jezelf in te vervoeren en ook niet heel duur, maar ze stoppen vaker. De passagiers geven aan waar ze eruit willen en soms stopt zo’n busje dus 2x in een minuut en soms 2 x in een uur. Voordeel: je kan dus zelf bepalen waar je eruit wilt. Ik ben zelf een keer met de gewone bus van Amman naar Madaba gegaan (rijdt regelmatig) en daar heb ik zo’n 70 eurocent voor betaald (prijs 2010). Vraag wel op het busstation welke bus je moet nemen of je moet het Arabisch machtig zijn, dan kan je het lezen, maar de chauffeur kan dan aangeven waar je eruit moet.
Er zijn veel accommodaties gesloten ivm daling van toeristen in het land. Ik raad aan om van te voren toch al eens op internet te zoeken naar accommodaties voor onderweg. Aan de Dode zee liggen veel (luxe) resorts, maar daar zit je misschien niet op te wachten. In Petra zijn er steeds meer locals die hun grotwoning aanbieden als overnachtingsadres. Leuk, goedkoop en een unieke ervaring!

Alvast veel plezier en we horen graag van je als je terug bent!

Groeten,
Vanessa

2 likes