Hoeveel moet ik ongeveer per dag rekenen als ik wil gaan backpacken in Jordanie?
En ook een paar dagen in Isreal.
Ik wil ergens in oktober/november gaan voor een week of drie en het grotendeels zelf organiseren.
Het hoeft van mij niet helemaal basic te zijn, maar ik wil wel gewoon met het openbaar vervoer gaan en in hostels (hebben ze die daar?) verblijven.
Als iemand voor de rest nog tips heeft voor goede overnachtingsplaatsen of To Do dingen dan ben ik altijd geïnteresseerd.
Groet,
Niels
ps, mocht er iemand zin hebben om (een gedeelte) mee te gaan dan is dat natuurlijk wel gezelliger.
Hartstikke leuk dat je gaat backpacken in Jordanie.
Als je in okt/nov gaat raad ik je aan om sowieso een dikke trui mee te nemen, want hoewel de temperaturen overdag nog wel aangenaam zullen zijn, koelt het 's avonds/ 's nachts flink af in die periode.
In Amman kan je vrij makkelijk goedkope hotels/hostels vinden, deze zijn voornamelijk in de benedenstad (downtown) te vinden van Amman. Er zijn bordjes aan de muren bevestigd die je de richting wijzen waar de ingang van een hostel is, vaak boven een winkel of wat verder van de (drukke) straat af in een steegje. Volgens andere buitenlanders die in hostels logeerden tijdens mijn verblijf in Amman zijn er diverse opties: een kamer voor jezelf, een kamer delen met anderen of slapen op het dak (laatste optie is vaak gratis of voor een minimumbedrag). Dit laatste is in de zomer wel leuk, maar in de periode die jij kiest waarschijnlijk wat te koud, maar dat moet je natuurlijk zelf beslissen. In de meeste grote(re) steden kan je wel goedkope hotels/hostels vinden, vraag het eventueel in een winkel of aan iemand die werkt bij een museum/toeristische attractie/moskee e.d. Ik denk dat je ter plekke bij het hostel wel kunt inschatten of het voldoende comfort/schoon is naar jouw zin.
Het openbaar vervoer in Jordanie is goedkoop en een goede manier om met de lokale bevolking in contact te komen en op een andere manier het land te zien dan de toeristen die met de auto over de snelwegen rijden. Het busstation waar ik de meeste ervaring mee heb is Ragadhan (Amman). Het is groot en druk en het lijkt een dorp op zich, maar er staan veel bussen naar diverse uithoeken in het land. Er is altijd wel iemand die Engels spreekt in de omgeving, dus de juiste bus nemen zou, als het goed is, geen probleem moeten zijn. De mensen die met de bus mee willen gaan staan netjes in een rij naast de bus te wachten, dus sluit gerust aan en betaal bij de chauffeur. Let op: als man moet je naast een man gaan zitten (en vrouwen zitten naast vrouwen), dus als je de bus in gaat en er is eigenlijk geen vrije plaats meer, dan zullen de locals zo gaan verzitten dat je een plek voor jezelf hebt of naast een man komt te zitten. De bushaltes stoppen op vaste plekken, maar vaak liggen ze iets van het centrum af.
Naast de bus is er nog een optie: de minibusjes. Bij deze optie moet je goed opletten welk minibusje je moet nemen, dus vraag gerust 2 of 3 keer aan iemand welke eindbestemming de minibus heeft. Deze minibusjes racen over de weg (dat is mijn ervaring) en stoppen heel vaak, omdat iedereen op elk gewenst punt kan uit/instappen. Dus als je eruit wil, gewoon een seintje geven aan het hulpje van de chauffeur en dan stopt het busje. Betalen doe je ook aan het hulpje. Ook deze optie is niet erg duur en leuk om tussen de locals te zitten. In elke stad of dorp kan je deze minibusjes vinden op het busstation, elke vervoersmiddel heeft zijn eigen plaats op het busstation. Je kan zelf onderweg ook zo’n busje aanhouden en seinen dat je mee wil rijden, maar lastig is om uit te zoeken waar ze heen gaan, want vaak spreken deze bestuurders weinig/geen engels. En, de busjes vertrekken pas als ze zo goed als vol zijn, dus soms moet je lang wachten voordat je vertrekt.
Heel veel plezier en als je nog vragen hebt… Wat betreft Israel, ik heb geen ervaring met reizen daar, misschien het Israel-forum?
Bedankt voor deze uitgebreide informatie.
Denk jij dat als ik uit ga van €60,- per dag dat ik dan genoeg reken? Met enige uitzondering dan de dagen die ik naar Petra ga dat zal wel iets duurder zijn.
Petra is inderdaad een stuk duurder, maar het is echt wel de moeite waard om het te bekijken. Vergeet ook niet de (vermoeiende) klim naar boven te doen, naar het Klooster. Het is er prachtig met een weids uitzicht, ook wel ´het einde van de wereld´ genoemd.
Ik denk dat je best € 60 per dag kan rekenen, de ene dag zal wat duurder zijn dan de andere dag en de meeste euro´s zullen opgaan aan je overnachting. Voorbeeld van kosten van busvervoer: van Amman naar Madaba per bus was, als ik het me goed herinner, zo´n max. € 2.
Beste Niels,
Goede keuze om naar JOrdanie/Israel te gaan.
Ben zelf al diverse keren geweest. Als je naar Wadi Rum gaat. Dan MOET je echt gaan overnachten en touren bij Mehedi Saleh Al-Huwaitat. ZIjn organisatie heet Bedouin Directions. Hij heeft een klein kamp (32 personen max) in de witte woestijn, ver van de meeste kampen. Een unieke locatie in een al enorme unieke en magisch woestijn. www.wadirumjeeptours.com. Je kan hem nu al een email sturen om een plannetje en de kosten. Heerlijk… Ze krijgen binnenkort een nieuwe website (ben zelf recent 3 weken daar geweest om mee te werken aan deze website mehedi.wadirum@yahoo.com mail gerust voor een voorstel. Het is de bedoeling dat ik in oktober/november ook met een aantal vrienden ga. Zoveel zijn inmiddels door mij enthousiast geraakt. Dus wellicht zien we elkaar. Je kan ook prive mailen: elleabzach@hotmail.com Je kan mijn naam noemen bij Bedouin Directions, misschien dat ze wat extra voor je kunnen doen :-). Alvast goede reis en je kan al zo enerm genieten van de voorbereidingen… Elle