Backpacken JORDANIË! Route? Tips?

Hoii! Ik ga half oktober als vrouw alleen naar Jordanië, ben inmiddels ervaren backpacker denk ik :wink: Vaak in Azië geweest dus nu voel ik me zelfverzekerd genoeg om ook in mijn eentje naar Jordanië te gaan. Ik wil me goed voorbereiden, wie helpt me?! Merk namelijk dat ik het dit keer lastiger vind een goede route te kiezen.
Ik heb globaal het volgende reisplan gemaakt:

Dag 1. Amsterdam - Amman (aankomst 12 u ’s nachts > van tevoren hostel boeken!)
Dag 2. Amman (stad bezichtigen)
Dag 3. Vanuit Amman naar Jerash & Ajloun (taxi)
Dag 4. Naar Dode Zee, overnachting hier
Dag 5. …… nog open
Dag 6. …… nog open
Dag 7. Naar Petra (waar slapen??)
dag 8. Petra
Dag 9. van Petra naar Wadi Rum (overnachten hier)
Dag 10. van Wadi Rum naar Aqaba (Bedouin Garden Village )
Dag 11. Aqaba
Dag 12. Aqaba
Dag 13. van Aqaba naar Amman
Dag 14. Amman, terugreis naar Amsterdam

Is deze route logisch? Ik heb echt geen idee van wat een goede route is. Ik wil in mijn eentje geen auto huren dus ben aangewezen op OV en taxi’s.

Wat ik ook zeker nog wil zien:
Wadi Mujib, Kings Highway (en misschien Madaba?) Maar waar kan ik deze plaatsen nog in fietsen? En kun je de Kings Highway doen zonder huurauto?

Kortom: veel vragen, wie helpt me met de beste route en wie heeft er tips voor hostels, leuke spots etc?

Hallo Sus,

Wat gaaf dat je naar Jordanië komt! Met 14 dagen heb je alle tijd om het land goed te verkennen.

Ik zou je graag de volgende route aan je willen voorstellen.

dag 1 - aankomst + taxi transfer naar Amman
Je bent op een taxi aangewezen aangezien de bus 's nachts niet rijdt. De prijzen voor de taxis vanaf de luchthaven naar Amman staan vast. Er staat buiten ergens een bord met de prijzen.
Qua accommodatie zou ik Amman Pasha aan je willen voorstellen. Leuk hotel waar veel backpackers en solo reizigers komen. Wellicht kun je daar gedeelde tours boeken voor bepaalde delen van je reis.

dag 2 - Amman
Leuk om een hele dag te nemen. Er is genoeg te zien en doen. Denk aan de Citadel, het Roemeinse theater, de souks en wellicht het prachtige Jordan Museum. Verder is Amman ook een goede plek voor lekker uit eten gaan.

dag 3 - het Noorden
Een halve dag Jerash en dan de middag voor Ajloun klinkt helemaal goed. Als je een taxi voor je laat regelen kost dat rond de 60 JD voor de 3 ritten. Je kunt ook kijken of je hotel een shared tour heeft. Dan deel je de taxi met andere en kan dat aardig wat schelen.

dag 4 - Dode Zee en Wadi Muijb
Overnachten aan de zee is niet goedkoop. Daarom het volgende idee.
In de ochtend naar de Dode Zee om daar wat te dobberen. Dat kan bijvoorbeeld bij het Dead Sea Spa hotel of Amman Public beach. Omdat de lunch heel duur is, zou ik zelf wat inkopen in Amman.
In de middag hiken in Wadi Muijb en daarna door naar Dana Reserve.
Een taxi voor deze rit zal iets van 60-70 JD kosten.
Overnachten in Dana kan bijvoorbeeld bij het Dana Guest House.

dag 5 - Dana Reserve
Hele dag om te wandelen in dit schitterende Reserve. Er zijn diverse mogelijkheden.

dag 6 - Shobak & Little Petra
Op weg naar Petra kun je stops maken in Shobak om het kasteel te bezoeken en daarna door naar Little Petra om alvast even voor te proeven van het grote werk van morgen.
Een taxi zal ongeveer 50 JD kosten.
Voor overnachten in Petra kun je B&B Petra Fig Tree Villa overwegen. Deze gezellige B&B op loopafstand (10 minuten) van Petra wordt gerund door Jolanda Koopman. De locatie is boven op een berg met uitzicht over de bergen van Petra is geweldig.

dag 7 - Petra
Hele dag voor Petra.

dag 8 - Petra
Hele dag voor Petra.

Dag 9 - Wadi Rum
Met de bus naar Wadi Rum en dan daar op full day tour

dag 10 - Wadi Rum
Met een tweede dag in Wadi Rum kun je gaan wandelen in een minder bezochte maar zeker zo mooie deel van Wadi Rum.
Als je meer wilt weten over opties, laat het me weten. Ik woon en werk er.

dag 11 - Aqaba South Beach
Naar Aqaba om heerlijk te relaxen. Makkelijkste wederom met de taxi. Die kost 25 JD.
Bedouin Garden Village ken ik wel maar ik ben er nooit geweest. Denk wel dat alle accommodatie op South Beach vergelijkbaar zijn.

dag 12 - Aqaba
Tijd om te snorkelen, te duiken of gewoon lekker te luieren.

dag 13 - Amman
Terugreizen naar Amman. Jett bus rijdt meerdere keren per dag. De rit duur 4 uur en kost 8 /10 JD.

dag 14 - terug naar huis

Zoals je hebt gemerkt is het OV in Jordanië helaas heel beperkt en zul je dus veel gebruik moeten maken van taxis om plekken te kunnen aandoen. Wat dat betreft jammer dat je geen auto wilt huren. Het rijden hier echt goed te doen.

Op dag 4 en dag 6 doe je een deel van de beroemde Kings Highway. Wat betreft Madaba. Kun je aan het einde van je reis doen maar dan moet je wel vanuit Amman met de taxi naar Madaba. Op zich niet erg maar wel iets kostbaarder. Overigens ligt Madaba dichter bij de luchthaven.

Heel veel plezier met het uitwerken van je plan. En als je nog vragen hebt, zie ik ze wel langskomen.

Warme groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Hoi Bianca! Wat fijn! Heel erg bedankt voor deze tips, hier kan ik mee vooruit.
Ik heb al 1 nachtje Dode Zee geboekt, behoorlijk prijzig ja! Maar dat heb ik voor dat ene nachtje over, de rest van de tijd verblijf ik in hostels om kosten te besparen.
Nog enkele vraagjes:
Als ik 1 volle dag Wadi Mujib wil verkennen, in welke plaats kan ik dan het beste overnachten? (rekening houdend met het feit dat ik vanuit daar door wil naar Petra)
Ik zou graag horen over de opties die ik heb in Wadi Rum, wat gaaf dat je daar woont en werkt!
Nogmaals bedankt voor je uitgebreide info, echt top!

Hoi hoi,

Wat leuk dat je Jordanië gaat bezoeken! Er is zoveel te zien & doen… Keuze genoeg!
Het is absoluut geen probleem om als vrouw in je eentje door het land te reizen. Je hebt al een verlanglijstje/reisplan opgezet en het enige wat ik nog kan toevoegen is dat Madaba echt wel een aanrader is en prima te doen vanaf Amman met de bus (en goedkoop). Ik vond zelf Ajloun ook erg mooi, dus ja, ook wel een aanrader.
Veel succes met het plannen van de reis!

Hallo Sus,

De kant van Wadi Mujib waar je kunt hiken is aan de Dode Zee kant. Je kunt dus of nog een dure nacht aan de Dode Zee doen of in de late namiddag doorreizen na Dana Reserve en daar overnachten. Dat is een stuk goedkoper.

Qua touropties in Wadi Rum heb je keuze uit:
een jeeptour (zie je veel plaatsen en ben je ook van actief)
een combinatie van een hike en jeeptour (kun je bijvoordeeld klimmen naar een rotsbrug voor mooi uitzicht over Wadi Rum)
kameel/paardrijden (super leuk maar je kan wat spierpijn krijgen in voor jou onbekende spieren)
Een jeeptour en een combi-tour kun je overingens ook uitbreiden met 1 of 2 uur kameel rijden.
Er zijn 1 daagse tours en ook meer daagse combinatie tours zijn mogelijk.

Voor de nacht kun je kiezen uit de volgende opties:
een lodge buiten het beschermde gebied
een groot kamp met live entertainment 's avonds (deze liggen aan de grens van het beschermde gebied)
een luxe camp in het beschermde gebied
een basic Bedoeienen kamp
het echte avontuur, als een Bedoein buiten onder de sterrenhemel van alle kampen vandaan slapen (hier heb je natuurlijk geen douche en toilet, het is back to basics - matje en slaapzak wordt voor je geregeld)

Warme groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Thanks Vanessa! Wat vond je speciaal aan Madaba en wat zou ik er kunnen doen?

Dankjewel weer Bianca! Zie nu pas dat je hebt gereageerd, krijg geen meldingen!

Nog een paar vraagjes, hopelijk kun je ze nog beantwoorden :slight_smile:
Als ik later in de middag van Wadi Mujib naar Dana wil, hoe kom ik daar dan? En vanaf waar vertrekken?
En van Dana naar Petra, rijdt er een bus?

En de tours in Wadi Rum, waar kan ik die boeken? Is er een dorpje waar touroperators zitten?

Hallo Sus,

Reizen tussen Wadi Mujib en Dana is alleen mogelijk per taxi. Regel de rit alvast vooraf want er is geen taxi standplaats bij Wadi Mujib. Dat geldt overigens voor meerdere plaatsen.

Voor reizen tussen Dana en Petra is een taxi eveneens de beste keuze. Deze kun je door je accommodatie in Dana of in Wadi Musa laten regelen.

Wat betreft tours en overnachting in Wadi Rum. Die kun je het beste van tevoren regelen. Er zijn heel veel bedrijven in Wadi Rum wat ervoor kan zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Als beste leidraad kan ik je deze twee pagina’s op TripAdvisor geven. Hierop vind je de reviews over kampen en over touroperators (Beide kunnen zowel tours als overnachtingen voor je organiseren). Als je een bedrijf uit de top 5 van een van beide kiest, moet het goed komen.

https://www.tripadvisor.com/Hotels-g303973-Wadi_Rum_Ma_in_Governorate-Hotels.html (selecteer lijst op basis van ranking)

Warme groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Hoi Sus,
Ik ben heel benieuwd hoe je de reis hebt ervaren. In de zomer wil ik ook graag als vrouw (25) alleen naar Jordanië. Ik twijfel tussen alleen gaan of met een reisorganisatie.

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Het was een fantastische, mooie en bijzondere reis! Een van de tofste reizen die ik ooit heb gemaakt. Ik zou zeker weten lekker alleen gaan! Goed te doen, makkelijk land om doorheen te reizen, zeker ook als vrouw alleen. Steeds als ik een groep zag was ik zooooo blij dat ik alleen was gegaan en mooi mijn eigen gang kon gaan!
De bevolking is erg gastvrij, vriendelijk en respectvol. En ja, tuurlijk werd ik (best vaak) aangestaard door mannen of er werd geroepen, maar niet erger dan op andere plekken waar ik ben geweest in Azië of Zuid-Amerika. Ze doen niets. En veel mannen zijn juist ook heel vriendelijk en willen je helpen of tips geven. Heb wel op de meeste plekken mijn benen bedekt met lange rok of luchtige broek en op meestal ook gewoon T-shirtjes ipv hemdjes. Voelde ik me prettig bij, en ook vanuit respect voor de bevolking (de meeste vrouwen zijn immers van top tot teen bedekt).
Ik heb redelijk vaak gebruik gemaakt van privéchauffeur (omdat OV niet mogelijk was of omslachtig was), steeds via het hostel waar ik mijn eerste dagen in Amman zat, hier kreeg ik een kaartje en steeds als ik iemand nodig had hoefde ik maar te bellen, betrouwbare, aardige mannen en prima prijs.

Je gaat het geweldig vinden, geloof me :slight_smile: En het is echt easy om daar in je eentje te reizen! Ik heb maximaal genoten.

Bedankt voor je reactie! Had je de hostels al van te voren geboekt? En in welke hostels heb je gezeten?

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Ja ik heb alles van tevoren geboekt: Jordan Tower hostel in Amman, Mövenpick Resort aan de Dode Zee, Dana Tower Hostel in Dana, Petra Gate Hostel in Petra, tour/overnachting Wadi Rum: Wadi Rum Nomads, Golden Rose hotel in Aqaba

Hallo,
Ben ook begin december voor de eerste keer alleen naar jordanie gereisd…af en toe met een taxi en meestal met shuttle of openbaar vervoer, ook meer budget hostels en dit via Eilat,Petra,Wadi rum,verder nog niet geweest maar ga binnenkort terug,het was zooooo genieten…on maart kan je nog even lowcost vliege op Ovda…en dan gaat de luchthaven dicht,wanneer de andere opent weet ik niet…

Verzonden vanaf mijn iPad met Wereldwijzer Reisforums

Bedankt voor je reactie Sus. Ik ga ze even opzoeken!
Diana ook bedankt voor jouw reactie! Nu heb ik nog meer zin om te gaan. :slight_smile: