Grensovergang van Israel naar Jordanie (en terug?)

Hallo,

In mei zijn mijn vriend en ik van plan om naar Jordanië te gaan, mogelijk met een combinatie Israël (we hebben ‘maar’ 2 weken dus is nog niet zeker!). Tijdens de zoektocht naar (goedkope) tickets blijkt vliegen naar Israël een stuk voordeliger dan naar Jordanië.
Ik vroeg mij af hoe het zit met de grensovergang van Israël naar Jordanië en weer terug? Is dit mogelijk? Hoe zit het met de visa’s?

En tips in het algemeen zijn uiteraard ook welkom! Wij houden ervan om redelijk primitief te reizen en in aanraking te komen met de locals.

Ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn!

Groetjes Fiona

Hallo Fiona,
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Israël en Jordanië combineren is heel goed mogelijk. Het makkelijkste en goedkoopste is om de grensovergang Eilat/Aqaba te gebruiken. Het is niet nodig om van tevoren een visum aan te vragen. Je kunt deze op de grens krijgen. De prijs van het visum wordt achteraf bepaald op basis van hoe lang je in Jordanië bent geweest en vis welke grens je het land verlaat. Mijn advies: neem de Eilat/Aqaba grensovergang om Jordanië in te komen en verlaat via dezelfde grens het land weer. Blijf vervolgens minimaal 2 dagen en 2 nachten en dan is je visum gratis en betaal je alleen de vertreksbelasting die iedereen moet betalen (10 JD). Als je hiervoor kiest is het ook niet interessant om de Jordan Pass te kopen omdat je daar dan geen financieel voordeel mee kunt behalen.
Wat ben je van plan te gaan doen in Jordanië? Indien je tips en ideeën wilt over vervoers- en verblijfsmogelijkheden laat het dan weten.
Heel veel plezier in Israël en Jordanië,
Bianca Abma

Hoi Bianca,

Bedankt voor je reactie! En jij natuurlijk ook de beste wensen!
Bij nader inzien gaan we toch gewoon een ticket naar Ammam boeken en terug vanuit Isreal, zodat wij geen extra reisdagen kwijt zijn aan het heen en weer reizen. Adviseer je dan nog steeds dezelfde grensovergang?
Tips en ideeën zijn altijd welkom! Zoals we het nu in gedachten hebben zullen we 8 - 10 dagen in Jordanië zijn. Hoe is het openbaar vervoer in Jordanië? Verder heb ik begrepen dat overnachten bij de dode zee erg duur is, is er een alternatief om daar toch te komen zonder dure overnachting? Petra en Wadi Rum wil ik uiteraard bezoeken, de rest van de reis ligt nog open!

Groetjes Fiona

Hallo Fiona,
Indien je aanvliegt op Amman zou ik allereerst adviseren om de Jordan Pass (www.jordanpass.jo) aanschaffen. Hierdoor kun je wat kosten besparen. In 8 - 10 dagen kun je behoorlijk wat van Jordanië zien. Wat je kunt doen hangt natuurlijk af van je interesses. Culturele highlights zijn naast natuurlijk Petra (kan Jolanda Koopman je alles over vertellen - zij woont in Petra en runt daar een B&B), Jerash (grootste Romeinse site buiten Italië), Aljoun (geweldig kasteel in schitterend gebied), de oostelijke woestijnkastelen (uit de tijd van de Omajjaden), Shobak (kruisvaarderskasteel) en Madaba (mozaïeken uit de Byzantijnse tijd). De natuur en avontuur highlights zijn naast Wadi Rum (woon en werk ik), Wadi Muijb (kloof met geweldige hikes), Dana Reserve (kloof met verschillende klimaatzones), Dode Zee (drijven op water) en de Rode Zee (snorkelen en duiken). Daarnaast zijn er ook de nodige wellness opties (denk aan Dode Zee hotels, Ma’in hotspring).
Overnachten aan de Dode Zee is inderdaad duur. Vaak adviseer ik mensen om een dagje Dode Zee te doen in combinatie met bijvoorbeeld de Dead Sea Panoramic en sunset op Mount Nebo en dan overnachten in het veel gunstiger geprijsde Madaba. Andere optie is om door te reizen naar Petra.
Het openbaar vervoer is Jordanië is helaas beperkt. Zeker als je tijd beperkt is wil je meestal geen gebruik maken van bussen dan pas vertrekken wanneer ze vol zijn. Afhankelijk van je de plaatsen die je wilt bezoeken, zou ik een combi van bus en taxi’s of een huurauto (rijden in Jordanië is heel goed te doen) adviseren.
Wat betreft de te gebruiken grensovergang, dat hangt af van je reisroute. Als het kan zou ik zelf altijd de Aqaba/Eilat grensovergang prefereren boven de anderen.
Als je jullie interesses en ideeën post, werk ik met alle plezier een routevoorstel voor je uit.
Warme groeten,
Bianca Abma

Ha Bianca,

De knoop is doorgehakt! Door de vele bezienswaardigheden in beide landen én omdat Jordanië al zo lang op mijn ‘bucketlist’ stond toch gekozen om volle twee weken door Jordanië te gaan reizen, tickets zijn geboekt en ik kijk er onwijs naar uit! We zitten er ook aan te denken om misschien toch een auto te huren, toch vind ik het OV in een land altijd een goede manier om een land te leren kennen en in aanraking te komen met de locals. Normaliter reizen we een land door met onze backpack en plannen we zo min mogelijk. Aan de andere kant willen we niks missen dus zoeken we vaak wel een logische route uit en sowieso de plekken die we absoluut niet willen missen!
Wij reizen vaak in een vlot tempo waardoor we zo veel mogelijk kunnen zien, we hebben hier al een globale opzet van gemaakt.

  • Amman (highlights voor 1 dag?)
  • Jerash & Aljoun (tot hoever is het veilig in het Noorden van Jordanië, richting de Syrische grens?)
  • Dode zee (Mt Nebo, dead sea panoramic)
  • Madaba (de moetie waard om een dag te verblijven of alleen handig als verblijf voor een bezoek aan de dode zee?)
  • Dana (hikes?)
  • Little Petra/ Petra
  • Aqaba (snorkelen, of een andere plek waar we een dagje kunnen snorkelen?)
  • Wadi Rum (slapen onder de sterrenhemel in de woestijn)
  • Wadi Mujib (canyoning)

Volgens mij zijn deze bovenstaande bestemmingen redelijk bekend bij de toeristen, zijn er ook nog “off the beaten path” bestemmingen?
Heb je nog tips voor accomodaties voor bedouin camps of andere bijzondere accomodaties (afhankelijk van het budget)? En is het handig om van Noord naar Zuid te reizen en in één keer terug naar Amman, of heb je een leukere/andere/avontuurlijke/oid. route?

Groetjes uit een stormachtig Nederland,
Fiona

Hallo Fiona,
Gefeliciteerd met jullie beslissing om deze kant op te komen. In veel landen is het OV een super goede manier om met de lokale bevolking in contact te komen. In Jordanië is dat niet anders. Keerzijde is wel dat ik het dat over de zogenaamde ‘local buses’ heb die alleen vertrekken als ze vol zijn. Als je 2 weken hebt om Jordanië te bezoeken, adviseer ik om geen tijd te verliezen aan de lokale bus. Neem een auto of combinatie van OV (Jett en special buses) en taxi’s. Welke optie interessanter is hangt met name af van de plekken die je wilt bezoeken en de volgorde die je kiest. En voor wat betreft contact met de lokale bevolking. Je zult zien dat de Jordaniërs open en gastvrij zijn. Contact leggen is geen enkel probleem.
In Jordanië is reizen met ‘slechts’ een goede plan prima te doen. Let wel op, tijdens het hoogseizoen kun je dan op sommige plekken wel voor wat uitdagingen komen te staan door de beperkte beschikbaarheid van accommodaties.
Jordanië heeft veel off the beaten track opties. Alleen met 2 weken kom je over het algemeen niet verder dan de bekendere plaatsen. Dit is in het geval van Jordanië echter geen probleem. Hierna mijn tips en ideeën voor jullie reis.
Amman – met 1 dag kun je de bekendste highlights zien (Citadel, theater en downtown). Downtown overnachten maakt de dag compleet. Leuke accommodaties downtown zijn wat mij betreft Amman Pasha Hotel (super leuke stek voor backpackers) of boutique hotel Zaman Ya Zaman.
Het noorden – Jerash, Ajloun en ook Umm Qais zijn veilig om te bezoeken.
Als je iets off the beaten track wilt kun je bijvoorbeeld 2 dagen voor het noorden uittrekken.
dag 1 Jerash & Ajloun – overnachten Olive Branch Hotel (heb ook goede verhalen gehoord over Jerash Dibeen Eco Farm House maar ben daar nog niet geweest).
dag 2 Umm Qais, rit door de Jordaan vallei met eventueel bezoek aan Pella en/of Salt
Jerash & Aljoun – overnachten Madaba Salome Hotel en Mosaic City Hotel zijn beide goede opties.
Madaba & Mount Nebo – hier kun je je zeker een dag vermaken als je je wilt verdiepen in de byzantijnse tijd. Leuk in combi met een namiddag bezoek aan mount Nebo. Kun je daar ook van de zonsondergang genieten.
Dode Zee – Een bezoek aan de Dode Zee om daar te drijven en te relaxen is goede te combineren met een namiddag bezoek aan de Dead Sea Panoramic (ook mooie plek voor zonsondergang). Om onnodig rijden te voorkomen kun je bijvoorbeeld Wadi Mujib Chalets vooruit boeken via RSCN. Andere opties is een extra overnachting in Madaba.
Wadi Mujib – Een mooie dag is de super gave wet hike doen en daarna doorrijden naar Dana - Qua overnachten in het oude dorp het leukst. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor het Dana Hotel.
Wat betreft hikes in Dana volg deze link (http://www.rscn.org.jo/sites/default/files/publication/DANA-EN.pdf) voor alle mogelijke hikes.
Little Petra & Petra zoals eerder aangegeven, Jolanda Koopman van B&B Petra Fig Tree Villa kan je daar alles over vertellen. Vergeet zeker niet de vragen naar de back road. Dat lijkt me wel wat voor jullie.
Aqaba –South Beach is een prima plek om te zitten. Overnachten voor een schappelijke prijs in een leuke accommodatie en de Japanese garden (goede plek om te snorkelen) voor je neus – Darna village is een prima plek om te overnachten. Ze verhuren daar ook snorkelspullen.
Wadi Rum – Tja, hier ik woon en werk dus zelf. Kan er je alles over vertellen maar ik heb natuurlijk wel een licht gekleurde bril. Het belangrijkste is dat je dit onderdeel van je reis wel vooruit organiseert. Hoewel je altijd iets via het visitor center kunt organiseren, werken de beste bedrijven en gidsen niet met hen samen. Qua accommodaties heb je 5 opties, Bait Ali lodge buiten Wadi Rum zelf, de grote toeristische Bedouin camps met entertainment nabij Disi aan de rand van de woestijn, de kleinere, meer authentieke, basic Bedouin camps in de woestijn, de kleinere, luxueuzere camps in de woestijn en de avontuurlijke en traditionele manier van overnachten, onder de sterrenhemel onder overhangende rots ver weg van alle kampen. Kies het type wat jou het meest aanspreekt en gebruik dan Google en Tripadvisor om een bij jouw passende touraanbieders te vinden. Dat gezegd hebbende, als authentiek en avontuur je aanspreken dan kan ik je zeker verder helpen. Google mij in combinatie met Wadi Rum dan heb je ons bedrijf zo gevonden en helpen we je graag verder.
Heel veel plezier met het voorbereiden van jullie reis en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.
Zonnige groeten uit in winter maar aangenaam Wadi Rum,
Bianca Abma

Ha Bianca,

Wat fijn, je uitgebreide adviezen! Heb ik zeker wat aan! Ik zal eens rustig aan gaan kijken hoe en wat we willen, het duurt tenslotte nog een aantal maanden voordat we richting Jordanië vliegen, maar het begint natuurlijk al bij de voorpret!:slight_smile:

Bedankt voor je hulp zover en mocht ik nog vragen hebben zal ik je een bericht sturen!

Groetjes Fiona

Hoi
Inmiddels zijn we wat jaartjes verder maar os het nog steeds prima om de grens over te steken, wij willen met onze drie kinderen van 12, 10 en 6 naar Jordanie in November maar vliegen op Eilat inderdaad zoveel goedkoper. WIj denken eraan daarom naar Eilat te vliegen maar eigenlijk rechtstreeks naar Jordanie te gaan. Een andere optie is vliegen op Amman (omdat deze dag gunstiger is) en dan rondreis te maken maar terug te vliegen vanaf Eilat, kan dat ook?! Autohuur ook mogelijk om in Amman te starten en Eilat te eindigen? Vervolgens denken we eraan overal twee dagen te zijn en vanuit daar dagtrip te maken omdat de afstanden mij te doen lijken. Dus bv eerst twee dagen regio Madaba en vanuit daar Dode zee te bezoeken? Dan twee dagen Dana? Dan twee dagen Petra (leuk die B&B van nederlandse eigenaar!), twee dagen Wadi Rum en ff relax in Aqaba? Advies? Suggestie?! Meer dan welkom. Heb ook jullie site bezocht in Wadi Rum!!! Wat raadt je aan met drie kinderen? Willen jeep, kameel … groetjes Ingrid
oh en wat denk je van Wadi Muijb? KLinkt ook heeeeel mooi, er is teveel en te weinig tijd!

Hallo Ingrid,

Op zich kun je prima op Israel vliegen (vaak een stuk goedkoper) en dan Jordanie ingaan via de Wadi Araba border crossing. Alleen mensen met een Israelische of Arabische achtergrond en mensen die met een ander doel dan toerisme reizen raad ik het af. Zij kunnen op deze grensovergang tegen problemen aanlopen. Reizigers met een Europese achtergrond en een toeristisch doel komen normaal gesproken eenvoudig de grens over. Zorg er wel voor dat je op de terugweg een uitgeprint vliegticket bij je hebt. Dat kan enorm wat vragen en tijd schelen.
Bijkomend voordeel is dat het visum als je minimaal 2 dagen in Jordanie verblijft ook nog eens gratis is. Daarmee spaar je dan toch weer mooi 40 JD per persoon uit.

Autohuur is in Jordanie makkelijk. De internationale maatschappijen zijn vertegenwoordigd en er zijn ook een aantal lokale partijen. Ophalen in Amman en inleveren in Aqaba is bij de meeste maatschappijen geen probleem. Let wel op dat daar meestal kosten aan verbonden zijn.

Qua route adviseer ik meestal om van noord naar zuid te reizen. Dan kom je van een mooie plek bij een nog mooiere, enz.
Als je Madaba als basis voor het noorden neemt, kunt je vandaaruit een dag Jerash en Ajloun Castle bezoeken. Verder kun je een dag Dode Zee en Mount Nebo (geweldige plek voor de zonsondergang) doen. Wadi Mujib (erg mooi) kun je helaas beter overslaan omdat de minimum leeftijd voor toegang 18 jaar is. Ook de Baptism Site zou ik overslaan. Is erg toeristisch…
Vanaf Madaba kun je over de schitterende Kings Highway naar Dana rijden. En Dana zelf is ook prachtig. Je kunt er geweldige wandelingen maken.
Petra behoeft natuurlijk geen toelichting en de accommodatie van Jolanda, B&B Petra Fig Tree Villa, heb je al gevonden.
Twee dagen voor Petra is zeker aan te bevelen. Er is daar zoveel te zien en te doen.
Wadi Rum is ook prachtig en daar kun je ook heel goed twee dagen doorbrengen. Zullen de kinderen (en jullie ook) helemaal leuk vinden. Voordeel is dat je dan niet alleen de meest bekende plekken gaat zien maar ook gaan hiken in het minder bezochte gedeelte. We hebben hele leuke programma’s en nu we ook ons kamp open is hebben we zelfs nog meer leuke opties. De jeep en een kamelenrit maken daar zeker deel van uit. Helaas staan nog niet alle programma’s op onze website. Als je interesse hebt, stuur dan een mail dan maken we met alle plezier een mooi voorstel voor jullie.
Aqaba is een prima optie om als afsluiter van de reis nog even te relaxen. Ik zou dan niet in de stad gaan zitten maar naar South Beach (mid-range optie) of Tala Bay (high-end) gaan. Op South Beach is Carmen (nog een Nederlandse) actief. Zij runt daar een duikschool en kan ook goed helpen met de accommodatie. Als je naar Tala Bay wilt, dan is Movenpick je beste optie.

Tot zover voor nu. Als je meer vragen hebt, post ze dan gerust.

Veel plezier met het voorbereiden van jullie reis!

Bianca

Hoi

Dank je wel dat je meedenkt, geweldig zoveel informatie! Wat leuk dat jij daar ook zit! Ga zeker op de site kijken. Ligt jouw kamp aan e rand, in het midden?!?!

We hebben nu eigenlijk de optie landen op Eilat en terug via Amman (ik neem aan dat dat ook mag en kan?!
of
aanvliegen op Eilat maar ook via Eilat terug …
We denken er wel aan om dan in Eilat wellicht een taxi ofzo te nemen naar Aqaba omdat we niet weten of het problemen kan geven een auto te huren in Eilat en hiermee over de grens te gaan en of het uberhaupt mogelijk is deze dan in Jordanie achter te laten?! We komen dan dus wel in het Zuiden aan maar kunnen ook besluiten eerst naar het Noorden te rijden en dan af te zakken, hangt helemaal van vliegen af!

Nog een vraag: goed dat je leeftijdsgrens aangeeft van Wadi Mujib, ik dacht dat het gewoon een natuurgebied was waar je naar toe kon!!! Ze noemen in een artikel ook nog de Wadi bin Hammad voor kinderen??? Ook staat daar nog Wadi Hasa, Wadi Afra, Wadi Himara etc … wat moet ik me er dan allemaal bij voorstellen?!

Groetjes Ingrid

Hallo Ingrid,

Excuses voor mijn late reactie… was een beetje druk de afgelopen dagen. Meedenken doe ik graag. Alleen maar leuk als heel veel mensen een onvergetelijke reis naar dit prachtige land kunnen maken.

Ons kamp ligt op een prachtige plek in het hart van Wadi Rum nabij maar liefst drie beroemde plekken.

Binnenkomen via Eilat en vertrekken via Amman is zeker toegestaan. Je kunt geen auto huren in Eilat en dan meenemen de grens over. Wel kun je in Aqaba een auto huren en terugbrengen. Er zijn twee prachtige noord-zuid routes dus je kunt heel goed een rondje door het land rijden.

En wat betreft de wadi’s, Jordanië stikt van de prachtige wadi’s. Sommige zijn heel bekend zoals Wadi Mujib and Wadi Hasa. Andere zijn minder bekend maar zeker niet minder mooi. De Siq trail en de Canyon trail in Wadi Mujib zijn een van de weinige zo niet de enige trails met een leeftijdsbeperking.

Bianca

Hoi Bianca
we komen graag twee nachten naar Wadi Rum en uiteraard gun ik het jou. Nu lees ik dat er kampen zijn groot en toeristisch (trekt mij minder), de meer authentieke basic campings in de woestijn (trekt meer) en de kleinere luxere. Onder welk type valt jullie kamp?
en het is niet in Disseh he?!
We komen 12 november aan vanuit Dana, 13 november hebben we de hele dag de tijd voor de woestijn. Kameelrit, jeep … wat kan jij organiseren en voor welke kosten? Hoor graag jouw voorstel voor twee nachten!

Om ook nog iets anders te vragen:
een service taxi nemen vanuit Eilat naar Aqaba kan dat wel? Hoe regelen we dat van tevoren? (we landen en vertrekken overigens op/ vanuit Eilat)

Heb jij ervaring met een dagtour met d ekinderen in Shaumari Wildlife Reserve? We zitten twee nachten in Madaba, wil een dage Dode Zee doen en ik denk dus aan een dagje Wildlife voor de kinderen. De Jordaanvallei is wellicht wat minder leuk voor hen en we zien al zoveel natuurschoon op onze reis.

We gaan van Madaba naar Dana via Wadi Mujib, daar kunnen we dus met d ekids niet heen maar jouw plekken dus wel? Kom je daar dan ook langs? En volgens mij kan je in Dana ook met een ranger op pad?

Sorry, weer zoveel vragen … ik wacht jouw voorstel af!
Groetjes Ingrid

Had je mijn berichtje gehad … we komen graag naar jou toe … hoor graag je voorstel! Groetjes

Goedemiddag,

Wij hebben een retourticket naar Tel Aviv geboekt en willen van daaruit een rondreis maken door Israel en een stukje Jordanië. Petra en Wadi Rum willen wij graag bezoeken. Wel hebben wij in Israel een auto gehuurd waarbij het niet mogelijk is om de grens over te gaan. Dat zal dan met een taxi of bus moeten. Weet jij daar een goede organisatie of busbedrijf voor? Tot zover kunnen wij alleen een organisatie vinden die vanaf Eilat vertrekt naar Wadi Rum en vervolgens naar Petra (1,5 dag) voor 400 euro per persoon. Best prijzig vinden wij, is dit goedkoper mogelijk? Ik las ook in je bericht van 2015 dat een visum voor Jordanië, mits je 2 dagen blijft 10JD kost en in je berichtje van 2017 staat 40JD. Is dat zoveel gestegen afgelopen jaar of begrijp ik dat verkeerd?

Groetjes,
Chantea

Hallo Chantea,

Wat leuk dat jullie een reis naar Israel combineren met een aantal dagen Jordanië!

Omdat je Petra en Wadi Rum wilt bezoeken, is het inderdaad het beste om de zuidelijke grensovergang (Eilat-Aqaba) te gebruiken. Jordanië hanteert voor verschillende grenzen verschillende regels wat nogal verwarrend zijn. En helaas wordt er door velen, vaak ook officiele overheidswebsites en ambassades ook nog eens achterhaalde informatie verstrekt. Erg vervelend en jammer natuurlijk maar gelukkig kan ik op fora als deze helderheid verschaffen en het toch weer makkelijk maken.
Nederlanders hebben recht op een visum bij aankomst in Jordanië. En dan gelden voor de Eilat-Aqaba grens de regels zoals ik die al vorig jaar heb gepost op TripAdvisor (https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g293985-i2131-k10174847-Update_to_the_rules_regarding_visa_at_the_Aqaba_Eilat_border-Jordan.html). Deze regels zijn nog steeds de geldende regels en zoals je kunt zien, loont het om minimaal 2 nachten in Jordanië te verblijven. Dan is het visum gratis en betaal je alleen de 10 JD exit fee.

Stel dat je het volgende programma doet:
dag 1: vroeg de grens over, transfer naar Wadi Rum en een volle dag op toer in de woestijn - overnachting in Wadi Rum
dag 2: transfer naar Petra, volle dag Petra verkennen - overnachting in Wadi Musa
dag 3: meer van Petra zien en in de namiddag transfer naar de grens

Voor de prijsberekening ga ik er vanuit dat jullie met z’n tweeën zijn. Een programma als dit kost dan rond de 275 euro per persoon als je voor midrange opties kiest. Inbegrepen zijn alle transfers, entree fees, de toer en overnachting in Wadi Rum (FB), de overnachting in Petra (LO). Exclusief zijn 2x lunch, 1x diner, gids in Petra (niet echt nodig), souvenirs en tips.

Waar je dit kunt boeken? Jolanda Koopman van B&B Petra Fig Tree Villa en ik wonen beide in Jordanië en kunnen een trip als hierboven beschreven van A tot Z voor je organiseren.

Zonnige groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Dag Bianca,
Morgen land ik op Eilat en steek direct de grens over waar ik 3 dagen in Aqaba zal logeren.De bedoeling was naar WadiRum, dan Petra en op 3 dec terug. Met rugproblemen nu twijfel ik om mee te rijden met een jeep naar Wadirum, had nochtans er graag een paar dagen verbleven.Zal ik alleen maar Petra doen dan(kan ik tevoet) of zouden de jeeps dan toch niet zo wild rijden ?
Groetjes diane

Hallo Diane,

Natuurlijk is de keuze afhankelijk van de zwaarte van je rugproblemen. Als het niet te ernstig is, zou ik me er niet door laten tegenhouden. Natuurlijk, de wegen zijn overhard en het hobbelt altijd wel wat maar meestal wordt er niet hard worden gereden. Het gaat er per slot van rekening ook om dat je tijdens het rijden geniet van als het moois om je heen. En dag en een nacht in de woestijn is een onvegetelijke ervaring die je eigenlijk niet wilt missen.

Hartelijke groeten uit Wadi Rum,

Bianca

Bedankt bianca,
Zal eerst 3 dagen petra verkennen en kom dan naar het visitor center met de bus,dacht ik,kan ik me met een groep aansluiten misschien,had zo graag er toch een paar dagen verbleven,daar is er waarschijnlijk keuze genoeg of heb jijzelf een overnachtingstip bij juliie ?
Grtjes diane

Hallo Diana,

Het is zeker mogelijk om naar het Wadi Rum visitor centre te gaan en daar een toer te boeken. Er is een lijst met toers waar je uit kunt kiezen en de prijzen voor deze toers staan vast. Waarschijnlijk kun je daar inderdaad ook mensen vinden waar je de toer mee kunt delen. Het grootste nadeel is dat je zelf je gids niet kan kiezen. Je krijgt de volgende van de lijst. Op deze lijst kan iedereen zich aanmelden. De beste gidsen worden over het algemeen allemaal al van te voren geboekt door toerbedrijven en kampen. Je kan het gidsen via het visitor centre dan ook als een leerschool voor gidsen zien. Ben je goed genoeg dan hoef je niet meer via het visitor centre aan werk te komen en wordt je door bedrijven ingehuurd. Sommige gidsen zijn goed en andere moeten nog veel leren. Dat kan betekenen dat je met een gids op pad gaat die bijvoorbeeld nog nauwelijks Engels spreekt waardoor hij meer een chauffeur is dan een gids. Verder zal deze persoon je ook koppelen aan een kamp wat hij kent en dus heb je ook minder invloed op waar je gaat slapen. Omdat de kwaliteit van de kampen nogal verschilt, wil je hier eigenlijk keuze in hebben.

Juist omdat de begeleiding en de plek waar je overnacht behoorlijk bepalend zijn voor je ervaring, is het fijner als je daar wel invloed op hebt. En dat kan door op voorhand te boeken. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld op TripAdvisor kijken. Daar kun je zoeken op kampen als je je accommodatie belangrijk vind en in het toers en attracties gedeelte als je de toer belangrijker vind. Door alle beoordelingen kun je een aardig beeld krijgen van de bedrijven. Of ik bedrijven kan aanbevelen? Ik vind het niet juist om dat op dit platform te doen. Ik ben bevooroordeeld omdat ik hier zelf woon en werk. Op platfoms als deze ben ik actief om reizigers van zo objectief mogelijke informatie te voorzien. Indien je wel aanbevelingen wilt, dan is het beter om op een andere manier contact met mij op te nemen.

Zonnige groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Beste Bianca,

Dank voor je snelle antwoord, excuus voor mijn late antwoord. Inmiddels zijn wij in Israël aangekomen en al een hoop mooie dingen gezien. Wij hebben twee dagen/drie nachten Jordanië gepland (woensdagavond/donderochtend de grens over en vrijdagavond/zaterdagochtend weer terug) wat zou je ons aanraden in die tijd. We willen graag bij jullie de tour boeken. En we zijn benieuwd wat een dag de woestijn ingaan inhoudt? Heb je voor ons directe contactgegevens om dit verder te regelen?

Erg bedankt alvast!

Groet,
Chantea