Tips geraagd voor reis

Begin mei willen wij (2 pers) twee weken naar Jordanië.
We willen waarschijnlijk zelf met een auto rijden, zodat we vrij zijn in onze tijdsplanning.

Wat mogen we echt niet missen? Waar moeten we op letten?
Wat kunnen we op doortocht doen, waar moeten we overnachten om meer tijd te hebben, waar hebben we 2 of mogelijk zelfs 3 dagen voor nodig?

We willen in principe 2 weken gaan maar mogelijk iets langer, ik ga liever een paar dagen langer dat ik ook alles kan zien, dan dat ik moet proppen en dingen overslaan.

Hieronder wat we momenteel op ons lijstje hebben staan, dit is dacht ik zo’n beetje een soort van rondrit. Uitgekozen via bouwstenen van het reisbureau waar we willen boeken.

Amman (Koninklijk automuseum / Archeologisch museum / Lemon Shisha bistro)
Jerash en Ajloon
Madaba (Byzantijnse mozaïeken in St. Joriskerk en St. Stephanuskerk)
Desert castles
King’s Highway (mt. Nebo / Wadi Mujib / Kerak)
Dana
Little Petra
Petra (eten bij lokale familie)
Petra by night
Wadi Rum (jeeptour / rotstekeningen / zandduinen / kamelentocht / ballonvaart)
Aqaba (snorkelen / duiken / koraalriffen / glasbodemboot)
Dode Zee Mujib (kloof / snorkelen / duiken / modderbad / thermaalwaterval Hammamat Ma’in)

En onderstaand nog een lijstje van wat ik verder zoal nog tegenkwam, mogelijk verwerken we daar nog e.e.a. van in onze lijst:

Rivier de Jordaan
Ruïnes Fort Machaerus
Shobak Castle
Jordan Valley Highway
Archeologische site Al Maghtas
Archeologische sites Umm Qais en Pella. Uitzicht op meer van Galileo
Shaumari
Rummana Reserve
Azraq Oase
Paardrijden rond Petra.

Jerash vind ik een aanrader.
Amman viel me tegen. Vooral een grote stad en niet zo bijzonder, maar misschien kwam dat omdat ik er maar kort was.
Het rustige Madaba is een uitstekend alternatief wanneer je niet in Amman wil overnachten.
Little Petra is alleen de moeite waard wanneer je het voor je bezoek aan Petra doet. Andersom valt het erg tegen.
Petra by Night kun je het beste de eerst avond van aankomst doen. Dan is het een nog grotere verrassing dan wanneer je de siq al overdag hebt gelopen. Blijf een beetje op afstand van de vooruitlopende meute, dan is de sfeer extra mysterieus.
Zorg voor minsten twee dagen Petra. In verband met warmte en drukte het beste om de lange wandelingen heuvelop 's ochtends te plannen. Gewoon rond de openingstijd bij de ingang staan. Daar kun je ook een plattegrondje krijgen (die kun je ook van internet plukken).
Aqaba is vrij klein en primitief. Zou ik niet te lang blijven hangen.

Twee weken is mooi om wat van de extra’s mee te nemen, maar neem vooral de tijd voor Wadi Rum en Petra.

Johan

Hallo Mookje,

Wat een heerlijk vooruitzicht, een reis naar Jordanië maken. In 2 weken kun je behoorlijk wat van Jordanië zelfstandig ontdekken. Ik zie 2 mooie lijstje met mogelijk te bezoeken plekken. Wat ik nog even mis is waar jullie warm van worden? Wat maakt een reis echt speciaal voor jullie. Laat het me weten, dan kan ik jullie een op maat advies geven.

Natuurlijk kun je een en ander via een reisbureau boeken. Maar denk erover na om het zelf direct te boeken. Hierdoor heb je meer keuzevrijheid en kun je de reis geheel naar jou wens plannen.

Autohuur: Alle grote verhuurbedrijven zijn vertegenwoordigd in Jordanië. Daarnaast kun je ook naar de Jordaanse maatschappijen Monte Carlo en Reliable kijken. Zodra je reisplan klaar is, loont het om goed rond te kijken. Welke maatschappij voor jou het beste is hangt van meerdere factoren af en is dus op voorhand moeilijk te zeggen.

Amman: Downtown met theater, citadel en diverse souks en lekkere restaurantjes is zeker de moeite waard. Verweg het mooiste en meest interessante museum is het Jordan Museum. Tips voor overnachten: Zaman Ya Zaman of budget optie Amman Pasha Hotel

Jerash: grote uitgestrekte ruïnestad waar je met gemak 4-6 uur kunt rondlopen. Tip voor overnachten: Hadrian’s Gate Hotel

Ajloun: het kasteel is zeker de moeite waard. Het uitzicht over de omgeving is schitterend. Is goed te combineren met een bezoek aan Umm Qais en Pella of Salt. Je rijdt dan tevens door de Jordaan vallei. Geweldige route!

Umm Qais: bezoek deze ruïnestad voordat je Jerash bezoekt. Natuurlijk ook even een mooie plek zoeken om over de Golan hoogvlakte en het meer van Tiberias uit te kijken.

Desert Castles: maak een mooie rondrit door de oostelijke woestijn en bezoek Qsar Hallabat, Qsar Kharana, Qusayr Amra en Qsar Azraq. Persoonlijk vond ik het geweldig om ook Umm al Jimal te bezoeken maar dan heb je wel meer dan 1 dag nodig om alle plaatsen aan te doen.

Azraq wetlands: er zijn plekken die meer de moeite waard zijn om te bezoeken.

Shaumari: is voor zover nog steeds – al jaren - gesloten

Dode Zee: drijven in de Dode Zee en een modderbad. Die kun je dan weer van je bucketlist afstrepen. Overnachten aan de Dode Zee is duur. Overweeg om een dagdeel naar de Dode Zee te gaan. Dat kan bij de grote hotels of bij dagresorts (OH Beach, Amman Public Beach). Het andere dagdeel kun je dan gebruiken om bijvoorbeeld de Dead Sea Panoramic - spectaculaire route om te rijden, interessant museum en fenomenaal uitzicht over de Dode Zee - en Mount Nebo - super voor zonsondergang - te doen. Tips voor overnachten aan Dode Zee: Movenpick Dead Sea of ga gewoon lekker betaalbaar in Madaba slapen.

Wadi Mujib: houd je van hiken? Dan is dit een super plek om naar toe te gaan. Heb je het wat minder op het water? Dan in Wadi Numeiba een goed alternatief. tip voor overnachten: Mujib chalets

Ma’in: Is voor de meeste routes een detour die niet altijd even makkelijk in te passen is. Natuurlijk een heerlijke plek om te ontspannen.

Madaba: leuk stadje met heel andere sfeer dan elders. Bezoek zeker St. George church met de wereld beroemde plattegrond. Ook leuk om te doen de klokkentoren van de Shrine of the Beheading of st John the Baptist beklimmen voor een mooi uitzicht over de stad. Tijd over en wil je meer mozaïeken zien? Bezoek dan Archeological Park I & Virgin Mary Church. Tips voor overnachten: Salome hotel of luxer bij Mosaic City hotel.

Mount Nebo: zou ik combineren met een bezoek aan de Dode zee en de Dead Sea Panoramic

King’s Highway: schitterende route. Lekker veel stoppen onderweg. Karak zou ik overslaan. Shobak is wat mij betreft veel meer de moeite waard.
Dana: overnachten in het oude dorp is een belevenis. Kamperen bij Rummana is natuurlijk ook weer eens wat anders dan anders. Trek ook een halve of hele dag uit om hier te gaan wandelen. Tips voor overnachten: Dana Hotel of Tower Hotel of de Rummana camp ground.

Little Petra: denk erover om de back road van Little Petra naar Petra te hiken. Geweldige tocht! Sowieso als je Little Petra wilt bezoeken, zou ik dat eerst doen. Na Petra is het gewoonweg minder spectaculair.

Petra: trek minimaal 2 volle dagen uit om Petra al dan niet in combinatie met Little Petra te bezoeken. Er is zoveel te zien dat je er met gemak nog een aantal dagen naar toe kunt… Overnachten: B&B Petra Fig Tree Villa of budget Sa’baa hotel.

Petra by night: is mooi maar kun je ook missen. Als je het lopen wat zat bent zou ik gewoon lekker niet gaan.

Wadi Rum: ook hier kun je met gemak meerdere dagen doorbrengen. Er zijn prachtige combinaties te maken van jeeptour, hiking en kamelen rijden. Een balloonvaart kan schitterend zijn. Bedenk je alleen wel dat de tocht rond 1 uur voor zonsopgang al begint. Dat is dus lekker vroeg opstaan. Qua slapen heb je keuze uit de grotere commerciëlere kampen nabij Disi, de kleinere kampen in de woestijn van de mensen uit Rum village, de luxe kampen in de woestijn en het echte slapen onder de sterren ver van alle kampen vandaan in een grot/overhangende rots. Tips voor overnachten: Kan je zeker adviseren over overnachtingsplekken omdat ik zelf in Wadi Rum woon en werk. Laat me weten wat je wensen zijn dan kan ik goed advies geven.

Aqaba: als je van de onderwaterwereld houdt een must. Snorkelen, duiken of met de glasbodemboot, het kan allemaal. Ben je een budget reiziger? Dan is South Beach de ‘place to be’. Wil je meer luxe? Ga dan naar Tala Bay. Tips voor overnachten South Beach: Darna village, Tala Bay: Movenpick of Radisson Blu.

Dead Sea Highway: afhankelijk van je route kun je deze mooie weg meepakken of niet.

Met 2 /2,5 week heeft het geen zin om nog meer plekken aan te stippen. Je moet nu al gaan kiezen…

Graag help ik je met het uitwerken van een reisschema maar dan wil ik wel weten op welke luchthaven je van plan bent aan te vliegen.

Zonnige groeten uit Wadi Rum,

Bianca Abma

Je kan dit ook allemaal zelf plannen hoor als je er de tijd wilt insteken. Jordanië is een makkelijk land om door te reizen met de auto.

2 weken lijken me perfect voor Jordanië. Ik ben er zelf 10 dagen geweest, dat was voldoende om het belangrijkste te zien.

Minstens 2 dagen Petra en 3 dagen Wadi Rum zijn een must vond ik. Echt geweldige bestemmingen! Drijven in de Dode zee (+Dead Sea Panoramic), wandeling in Dana NP en Wadi Mujib zou ik ook zeker aanraden. Snorkelen in Aqaba vond ik niet super, wss omdat ik ook al ondermeer in Egypte op mooiere plaatsen gesnorkeld heb.

Ik had een auto gehuurd bij Monte Carlo, heel tevreden van en voor een schappelijke prijs.

Salaam Mookje,

wat heerlijk dat je op reis gaat naar Jordanië! En dat je al bezig bent om het voor te bereiden! Zo heb je extra lang tijd om voorpret te hebben!

Ik heb niet zoveel meer aan te vullen. Behalve dat Shomari nature reserve net weer geopend is. Dus als je een natuurliefhebber bent kun je dit bijvoorbeeld combineren met een bezoek aan Azraq wetlands.
http://jordantimes.com/…/lo…/shomari-wildlife-reserve-reopen

Wellicht nog wat leuke overnachtings accomodaties:

www.facebook.com/DibeenFarmHouse/ Handig als uitvalsbasis voor bezoek aan Jerash, Um Qais en Ashloun.

Redirecting... Wandelen in Dana.

En als je van wandelen houdt dan zou je een stukje van de Jordan trail of het Abraham path kunnen gaan lopen en eten en overnachten bij locals.
http://jordantrail.org/
http://abrahampath.org/path/

Heb een hele mooie tijd in Jordanië!

Zonnige groeten uit Wadi Musa|Petra,

Jolanda Koopman

Ipv Aqaba inderdaad Tala Bay nemen. Er zijn best nog mooie snorkelplaatsen, o.a. op het publieke strand tss. Tala Bay en Aqaba.
Wadi Rum: zeker een overnachting in de woestijn inplannen.