Advies voor 2,5 tot 3 weken Jordanië

Vanaf medio maart willen wij (60 en 63) graag 2,5 - 3 weken naar Jordanië, tevoren hostels/hotels boeken en auto huren.

We zijn geen geroutineerde wandelaars die 20 km lopen gewend zijn. Wel wandelen we graag door natuur, 10 km ok, in een stad ook prima, en lijkt Wadi Rum met overnachting ons heel leuk.
Waar wij ook van genieten zijn bv markten, daar een tijdje zitten, iets drinken als dat kan, en om ons heen kijken. Lokale eethuisjes e.d. Een lange pittige hike met veel klimmen, klauteren, dieptes naast je, is teveel voor ons.
Het liefst nemen we ruim de tijd om iets te bekijken.

In Petra denk ik aan in ieder geval 2 dagen, zodat we op dag 2 ook het ‘klooster’ kunnen zien, maar ik vraag me dus ook af of dat voor ons haalbaar is met een niet heel geweldige conditie. Je kunt misschien ook heel rustig de beklimming doen? Of is zelfs 3 dagen nog beter, ergens anders iets schrappen?
Ik las dat je bij toeval wel eens in Petra kunt overnachten, dat lijkt me superleuk.
Verder willen we de Jordan Pass aanvragen en 2 weken gebruiken. Wanneer het best starten?

Als route denken we aan:

1. vlucht Amsterdam Amman
  2. Amman verkennen (blauwe moskee, souk, museum, citadel, automuseum)
  3. naar Umm Qais (meer van Tiberias zien, voorjaarsbloemen), Jerash (ruim tijd), is Salt de moeite?
  4. Zijn Bethany-Beyond-the Jordan, Pella en El Himma de moeite? extra dag voor uittrekken of skippen?
  5. rit naar Dode Zee (evt wat luxere overnachting), uitzicht Dode Zee Panoramic Complex)
    en dag doorbrengen met o.a. drijven op dode zee enzo.
  6. Mujib Biosphere Reserve, is de siq trail door het water daar te doen voor ons? Misschien is er veel water in maart? Lijkt me wel echt geweldig, met je teva’s aan door het water ploeteren en aan het eind een waterval…
  7. Verder naar Lots grot (de moeite?)
  8. verblijf bij Feynan Ecolodge? Twijfels over omdat je er niet zo gemakkelijk komt.
    8/9. naar Aqaba en daar 2 dagen relaxen bij South Beach (snorkelen, zwemmen, terrasje, lekker eten, veel toeristen natuurlijk maar ook lokale toeristen, misschien dagje met gepaste zwemkleding op strand tussen Jordaniërs? Krijg je gemakkelijk contact dan?). Wat is leuk om te verblijven, een dag zwembad is ook heel fijn.
    10/11. naar Wadi Rum, 2 dagen met overnachting, jeepsafari en wandelen met gids.
    12/13. naar Wadi Musa, beginnen met Petra by night, daarna 2 dagen voor Petra uittrekken. Heel vroeg starten.
    (wat is leuk verblijf in Wadi Musa? en gunstig voor naar Petra lopen)
  9. via de Kings Highway, stop bij Shobak, door naar Dana Biosphere Reserve
  10. Wandelen bij Dana Biosphere Reserve, is dat goed te doen, ik begrijp dat je ook langs/door dorpjes komt, misschien met een gids is beter?
  11. via Kings Highway naar Madaba, bij Kerak en Herod’s kastelen (Mukawir) stoppen. Rondkijken, souvenirs e.d., eventueel naar Mount Nebo.
  12. ook nog Madaba?
    18/19. Terug naar Amman, auto inleveren en met taxi tour doen vanuit hotel naar drie woestijnkastelen of is het goed zelf te doen met kleine huurauto?
  13. Vlucht naar Amsterdam.
    Een heel verhaal is het geworden zie ik.

Ik hoop dat iemand (Bianca?) wil meekijken en tips wil geven, wat echt de moeite waard is en wat niet. Misschien iets schrappen, wil ik teveel in te korte tijd, en iets anders langer tijd voor nemen. Wat rust tussendoor is ook welkom. Vaak wil ik teveel als we op reis zijn.
Wat moeten we ons van het weer voorstellen? Warm natuurlijk, maar zijn er ook plaatsen waar een vest 's avonds fijn is?).
We zien graag oude cultuur maar niet als het ruïnes zijn waar nauwelijks iets over is. Gezelligheid van lokale bevolking maken een reis extra mooi en dat hopen we in Jordanië tegen te komen.

Ik kijk uit naar reacties!

In 2 dagen moet dat wel lukken, wij (rond de 30) deden alle belangrijke plaatsen in 1 lange dag. De 2e dag deden wij vooral enkele langere wandelingen in de bergen van Petra waar maar weinig andere toeristen kwamen.

Als ik me goed herinner is er vlakbij Petra niet zo heel veel te vinden qua hotels, maar er is wel gratis parking aan de inkom mocht je hotel verder liggen.

Volgens mij mag je enkel met gids op pad in het Dana Biosphere Reserve. Er staan ook niets van wegwijzers ofzo.

Ik ging in april, maar ik denk dat je in maart wel meer dan enkel een vest gaat nodig hebben. Vooral in de Wadi Rum woestijn koelt het erg fel af 's nachts.

Ik vond Petra en vooral de Wadi Rum woestijn echt prachtig. Daar zou ik toch 3 dagen aanraden.

De afstanden zijn niet groot in Jordanië, dus met een huurauto kan je veel op korte tijd bezoeken. Zeker als je 20 dagen de tijd hebt, ik had er maar 10.

Mijn verslag en foto’s:
http://www.nielsreizen.be/reizen/jordanië-2014/

hi Niels, reuze bedankt voor je tips! Wordt ws toch wel 3 weken, er is zoveel te zien en doen.