Voorbereidingen Camperreis Rocky Mountains 2013

De afgelopen jaren heb ik veel door Europa gereisd (doe ik nog steeds) en de nodige ervaring opgedaan met het uitstippelen van mijn eigen routes.
Nu ik een reis door de Rocky Mountains wil gaan maken, ben ik begonnen om ook daarvoor zelf een route te maken.
Nou, dat blijkt toch even wat anders te zijn dan een ritje door Frankrijk of zo.
Regels en wetten, reisdocumenten, afstanden, klimaat, enz enz.
Ik moet nu ook rekening houden dat ik in de Rockies rondtoer met een camper van zo’n 8 mtr ipv met mijn Jeep van 3,7 mtr.
Dus de kleine weggetjes die ik gewend ben, moet ik nu voorbijrijden (LOL).

Ondanks dat ik nog een klein jaartje moet wachten eer ik naar de overkant van de grote plas ga, heb ik nu al ontzettend veel plezier aan de voorbereidingen.

De Rocky Mountains omvatten een dusdanig groot gebied, dat het een reis van 4 maanden zal worden om alles te zien dat ik mooi vind.
Omdat ik een reis van max. 2 maanden wil maken, zou ik maar een deel van de Rockies kunnen bezoeken.
De gehele Rockies in 2 maanden zou dan te veel reizen worden en zou ik veel mooie en interessante bezienswaardigheden over moeten slaan.

Dus een keuze moeten maken in welke gebieden ik zou willen reizen.
Dat was best moeilijk, want er is daar ontzettend veel moois dat ik eigenlijk wil zien.
Sommige delen zal ik dan maar voor een eventuele volgende reis moeten bewaren.
Uiteindelijk gekozen om een reis door het midden en noorden van de Rocky Mountains te gaan maken.

In dit gebied ga ik met een C-25 Motorhome een reis maken door de vele Nationale Parken die daar te vinden zijn.
Van diverse parken heb ik brochures aangevraagd, waarvan ik er al enkele binnen heb.
Vervolgens de bezienswaardigheden in deze parken zo veel mogelijk in mijn route verwerkt.
Tevens veel informatie verzameld via internet en reisverslagen gelezen.
Met Google Earth ook nog wat mooie plekjes gevonden.
De boekhandel heb ik al met een bezoekje vereerd en de nodige naslagwerken en kaarten aangeschaft.

Aanvullende tips en info zijn natuurlijk van harte welkom.

Als start- en eindpunt heb ik gekozen voor Salt Lake City.
Via het midden en oosten van de Rockies gaat de route naar het noorden tot bij de Canadese grens en via het westelijke deel weer naar het zuiden.
De route is nu in grote lijnen klaar en heeft een totale lengte van ong. 4500km.
Mijn plan is om deze reis in 6 weken te maken en heb dan ook nog tijd om hier en daar een dagje te blijven.
Reisdatum (onder voorbehoud): vertrek 23 augustus naar Salt Lake City en 5 oktober weer terug op Schiphol.
In Salt Lake City heb ik bij Cruise America een C-25 Motorhome gehuurd.

Hieronder een waslijst met parken die ik tijdens mijn reis zal bezoeken:
Hardware Ranch Wildlife Management Area, Utah
Uinta-Wasatch-Cache National Forest, Utah
Millville Face Wildlife Management Area, Utah
Bear Lake National Wildlife Refuge, Idaho
Bridger National Forest, Wyoming
Gros Ventre Wilderness, Wyoming
Grand Teton National Park, Wyoming
Caribou National Forest, Idaho
Harriman State Park, Idaho
Yellowstone National Park, Wyoming
Custer National Forest, Montana
Gallatin National Forest, Montana
Big Sky National Park, Montana
Lewis & Clark National Forest, Montana
Flathead National Forest, Montana
Glacier National Park, Montana
Kootenai National Forest, Montana
National Bison Range, Montana
Lolo National Forest, Montana
Bitterroot National Forest, Montana
Salmon - Challis National Forest, Idaho
Boise National Forest, Idaho
Sawtooth National Forest, Idaho
City of Rocks National Reserve, Idaho
Curlew National Grassland, Idaho

Optie
Op de zoutvlakte ten westen van Salt Lake City, ligt het “Bonneville Salt Flats International Speedway”.
Daar worden jaarlijks in augustus en september wereldrecordsnelheidswedstrijden gehouden.
Ik moet nog uitzoeken of er wedstrijden zijn in de periode dat ik in de buurt van Salt Lake City ben.
Want ik zal er dan zeker een dag naar toe gaan, lijkt me geweldig om dat eens mee te maken.

Hans
(ik zoek nog een “reismaatje” … postje bij reisgenoten volgt)

Hallo allemaal,

Voor mijn reis met de camper door de Rockies, ben ik de campings aan het verzamelen die ik op de routes tegenkom.
Hierbij kom ik er veel tegen die als “camp ground” omschreven staan.
Weet iemand wat voor kampeerplaatsen dit zijn?
Zijn daar ook voorzieningen, zoals stroom en water enzo?
Kun je daar bijvoorbeeld ook veilig overnachten?

Alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

groet,
Hans

Hallo, we hebben ook wel eens bij Cruise America gehuurd om te kijken of motorhoming ons zou bevallen. And the rest is history, zou ik zeggen. Maar even over je camp grounds. Daar hebben wij veel gebruik van gemaakt. Zonder stroom en water, meestal wel een (compost) toilet. En veilig was het er ook, althans, ik kan dit nog schrijven. Maar ik neem ook aan dat als je de ‘…camp ground’ in Google intikt, er wel een aantal hits komt. En anders de parken mailen waar ze in liggen. Overigens, ook al eens op ‘boondocking’ gezocht? Leuk! Tot slot nog even dit, mag je op gravel roads rijden? Denk het eigenlijk niet. Houd er in elk geval rekening mee. Niet dat ze niet te berijden zijn, je zit alleen in de sores als je er iets overkomt.
Verder hoop ik voor jou dat Yeehaw zich meldt. Die weet honderd, zo niet duizend keer zo veel van Amerika als ik. Succes met de planning.

Ik ben er inmiddels achter dat het iets gecompliceerder is. Heb ook camp grounds gevonden met ‘42 full hook-up sites’. En dat betekent waarschijnlijk inclusief gas, licht en water, telefoon- internet- en rioolaansluiting. Geintje, maar water en elektra zal er allicht zijn. Maar dat heb je toch ook lang niet iedere nacht nodig?
Deze had je vast zelf al ontdekt: US Campgrounds by State

Hoi Willem, die site ken ik en zo zijn er nog een paar met ongeveer dezelfde info.
Ik gebruik deze: Campgrounds for Camping RV Parks, State Parks USA
Hier kun je onder andere ook de juiste positie van de Camp Grounds vinden, omdat Google soms het postadres laat zien en de kampeerplaats een paar mijl verder ligt.

Ik heb begrepen dat niet alle hook-up’s op de Camp Grounds aanwezig zijn.
Deze heb ik ook niet elke dag nodig.
Op de RV Parks kan ik evt water inslaan en de afvaltank legen.
Voor een enkele overnachting gebruik ik de aux-accu van de camper, die tijdens het rijden opgeladen wordt.
Meerdaagse overnachtingen doe ik toch op een RV Park, waar alles aanwezig is.
Met mijn routeplanning ga ik daar rekening mee houden.

Ondanks dat het nog een klein jaar duurt eer de reis door de Rockies gaat beginnen, beleef ik nu al heel veel plezier aan de voorbereidingen.

Uiteraard blijft alle info die ik tijdens mijn trip gebruiken kan, van harte welkom.

Hans

update 25-10-2012

Ondanks dat het nog zo’n 10 maanden duurt eer we aan onze reis door de Rocky Mountains beginnen, wordt er al heel veel plezier beleeft aan de voorbereidingen.
Er gaat veel tijd zitten in de voorbereiding, omdat we alles zelf uitzoeken en veel meer willen zien dan dat er in de reisfolders omschreven staat.
Ook financieel wordt alles goed uitgeplozen, zodat we een vrij nauwkeurig overzicht van de kosten hebben.

Begin volgende maand wordt de vliegreis en camper geboekt.
Met het vroeg boeken worden de nodige eurootjes bespaard.
Voor de camper is gekozen om qua mijlen ongelimiteerd te reizen.
Omdat we een reis van 6 weken gaan maken, hebben we hiervoor 2 pakketten van 21 dagen gekocht.
Voordeel is, dat we dan niet afhankelijk zijn van de lengte van de route.

Het is niet de bedoeling om per dag een RV Park of Camp Ground te plannen.
Afhankelijk van wat we onderweg tegenkomen, zullen we eind van de dag ergens de camper parkeren om te overnachten voor een of meerdere nachten.
Voor slechts 1 nacht kan dat een Camp Ground zijn en als we ergens meerdere dagen willen blijven, nemen we een RV Park met de nodige hook-ups.
Ook willen we niet elke dag gaan rijden, maar een paar dagen en dan een of meerdere dagen ergens relaxen.
Dan genieten van de ondergaande zon in de Rockies, glaasje wijn erbij … dat gaat waarschijnlijk langer dan 6 weken duren (haha).

De “basis-route” is bijna klaar en ik ga ook nog een paar alternatieve delen maken, zodat er mogelijkheden zijn om tijdens de reis een andere route te kiezen.
Op een paar plaatsen in de route heb ik een verbinding gemaakt om een kortere route terug naar Salt Lake City te rijden.
Als we ergens wat langer zijn gebleven, bijvoorbeeld in het Yellowstone Park of Glacier Park, kunnen we daarna een kortere route rijden om toch op tijd terug te zijn.

Op de websites van de verschillende parken, staat ook de nodige info over de wegen die je wel of niet met een RV mag rijden.
Met het uitzetten van de route heb ik daar rekening mee gehouden, dat scheelt straks vele mijlen omrijden.

De gehele route wordt digitaal opgemaakt en in een aantal delen geknipt, zodat deze in mijn navigatie te gebruiken is.
Tevens wordt van elk deel een route book gemaakt, waarin ook de bezienswaardigheden, campings, enz. aangegeven zijn.
Is wel ff wat werk, maar handig om tijdens de reis te gebruiken.

we keep in touch …

goeden middag ik lees je plannen en heb best interesse om mee te gaan.ik hoor van je groet fiet mijn email is fiet_tempelaar@hotmail.com

Wij hebben er in inmiddels al vier camperreizen opzitten in Amerika. Waarvan we twee keer in Rocky mountains national park geweest zijn . Kijk een s op onze reisverslagen misschien kun je er nog wat tips uithalen.

Hallo Marja en Ko, heel leuk en zeker interessant om jullie verslagen te lezen.
Onze reis staat nog in de kinderschoenen, de eerste mijlen moeten nog afgelegd worden.

Ik zal hier later nog een update van de voorbereidingen posten.

Op mijn website ben ik al een onderdeel over de Rocky Mountains aan het maken.
Daar komen de voorbereidingen en verslagen van de reis te staan.

Inmiddels zijn we terug uit de Rocky Mountains.
Het was een geweldige reis van 6 weken door dit fantastische gebied.
De reisverslagen staan op onze website:
http://www.onzemooiereizen.nl

Leuk verslag! En wat een bijzondere camper, 3,00 meter breed. Wist niet dat die bestonden. Nou ja, in Amerika lijkt alles groter.