Op 7 december ga ik voor het eerst naar Thailand. De tickets heb ik al binnen, maar over het reisschema twijfel ik nog. Ik heb geen idee hoe lang alles reizen is en of mijn volgorde logisch is. Vanaf 16 december t/m 23 december twijfel ik. Ik wil graag naar relatief rustige eilanden waar wel wat te doen is (zoals snorkelen, kayakken, etc.), maar waar het niet al te toeristisch is (dus geen toerisme a la Salou). Ik wil ook graag naar Koh Phi Phi en Koh Yao Yai, maar hoe kom ik hier? Is er iemand die mij kan helpen/tips/suggesties heeft?
Verder heb ik qua accomodatie nog niets vastgelegd, is dit wel aan te raden in december, zelf zou ik het liefst alles ter plekke regelen.
And last but not least, is mijn budget van 2000 euro voor 2 personen (dus 1000 euro per persoon) voldoende voor accomodatie, eten, transport en activiteiten?
Alvast bedankt!
7/12. Vertrek AMS- BKK
8/12. Aankomst Bangkok
9/12. Vetrek Bangkok-Ko Lipe
10/12. Ko Lipe
11/12. Ko Lipe
12/12. Ko Lipe
13/12. Ko Lipe
14/12. Ko Lipe
15/12. Ko Lipe 16/12. Vertrek Ko Lipe-Ko Kradan of Ko Mook of Ko Lanta ?
17/12. Ko Kradan of Ko Mook of Ko Lanta?
18/12. Ko Kradan of Ko Mook of Ko Lanta?
19/12. Ko Kradan of Ko Mook of Ko Lanta ?
20/12. Vertrek naar Koh Phi Phi ?
21/12. Koh Phi Phi (dagtrip Koh Phi Phi Leh) ?
22/12. Koh Yao Yai ?
23/12. Vertrek Koh Yao Yai naar Khao Sok National Park ?
24/12. Khao Sok National Park
25/12. Khao Sok National Park
26/12. Khao sok National Park
27/12. Vertrek Khao sok-Koh Phangan
28/12. Koh Phangan
29/12. Koh Phangan
30/12. Koh Phangan
31/12. Koh Phangan
01/01. Koh Phangan
02/01. Vertrek Koh Phangan-Bangkok
03/01. Bangkok
04/01. Bangkok
05/01. Vertrek BKK-AMS
Een aantal van de eilanden zijn toch redelijk toeristisch, met name koh phangan en phi phi. Alleen zal het er anders zijn dan Salou gezien het publiek wat er komt. Realiseer je wel dat je in het hoogseizoen gaat en dus alles een stuk duurder is en snel vol. Zeker koh lipe en phi hi zijn klein dus vol is vol. En daarom schieten de prijzen ook omhoog.
Persoonlijk hanteer ik gemakshalve 3000 bht per dag voor hotel, eten en activiteiten, dat is 75 euro. Als je low budget overnacht, wat goedkoper eet (lokaal en geen westers eten) en niet elke avond gaat feesten dan moet je met 50 euro per dag ook wel uitkomen. Je deelt in ieder geval de hotelkamer al!
Voor als je rust zoekt is deze tijd de minst gunstige. Je komt op 7 december aan, vanaf dan zal je het iedere dag wat drukker zien worden. Het is aan te bevelen een reisgids (bijv. Lonely Planet) te kopen. Daar staan de telefoonnummers van hotels en guesthouses in, zodat je van tevoren kunt bellen of er plek is. Vooral rond kerst en nieuwjaar is het druk.
Tevens kun je met zo’n gids in de hand lezen dat Bangkok-Ko Lipe best een aardige reis zal zijn, zelfs met een vliegreis ben je er niet zomaar.
Zoals iedere eerste-keer-Thailandganger onderschat je wellicht de afstanden wat. En 300 kilometer in NL (3 uur rijden) is geen 300 km in Thailand, dat gaat daar wel even wat anders.
Omdat je naar het dure zuiden gaat, reken op minimaal 500 baht (12 euro) per kamer, echter een mooi resort kost al heel gauw
1000 baht, zoniet meer.
Koh Maak en Koh Kood zijn ook prachtige eilanden, die in de hoek liggen van Koh Chang. Korter bij Bangkok…
Bedankt voor jullie tips! Heb de Lonely Planet gelijk besteld! Ik heb zelf ook begrepen dat het in december erg druk is, maar kan alleen deze periode met vakantie.
Ik drink geen alcohol en ben geen feestbeest, dus denk dat het met een budget van max 1500 pp toch echt wel moet lukken.
Ik wil toch erg graag naar Ko Lipe en heb gister uitgevogeld hoe ik daar het beste kan komen. Via Bangkok met het vliegtuig naar Hat Yai(1,5 uur), vanaf Hat Yai met de minibus naar Pak Barra (2,5 uur) en vanuit daar met de Ferry naar Ko Lipe (1,5 uur). Het is dus inderdaad een lange reis, maar dat heb ik er wel voor over. Ik ben van plan om naar minder bestemmingen te gaan ivm de reistijd. Zit te denken om ook naar Ko Phangan te gaan. Het is hier wel toeristisch, maar heb begrepen dat daar ook wat rustigere gebieden zijn en de sfeer heel anders is dan op Phuket, wat alternatiever. Klopt dit of zit ik verkeerd? Vanuit Ko Phangan wil ik dan een dagtocht maken naar AngThong National Marine Park. Mijn man wil in Ko Phangan graag een week of twee trainen. Hij heeft alleen maar muay thai scholen/trainingskampen kunnen vinden in het zuid-westen van Ko Phangan nabij Ban Tai en Thong Sala. Weten jullie of er ook muay Thai scholen/trainingskampen zijn in het noorden van Ko Phangan? Dit omdat het hier wat rustiger schijnt te zijn. Het liefst zo ver mogelijk van de Full Moon party vandaan haha
Heeft er nog iemand tips met betrteking tot de olifantentocht? Waar in de buurt kan ik dit doen?
Ik denk dat je wel goed zit met je gedachte over Phuket vs. Ko Phangan. Phuket was 15 jr gelden al overvol, en afgelopen jaar was ik er weer, het is dat ik er vrienden heb wonen die de rustige plekjes weten, anders werd ik er gek.
Je hebt ook het geluk dat er op Phangan nog wel te overnachten valt zo tussen 500 en 1000 baht.
Kijk nog wel even je Lonely Planet door hoe van Ko Lipe naar Ko Phangan te komen, en plan hier zeker een dag voor in.
Beter misschien ergens nog een tussenstop inplannen ?
Let ook op dat je op tijd je transport regelt van A naar B, het is geen probleem wanneer je dat een of twee dagen van tevoren regelt, echter op de dag zelf is in deze periode niet aan te raden. Vol is echt vol !
Ik zag ook nog Koh Lanta op je lijstje staan, ik hoor hier slechte berichten over.
Er wordt namelijk een bijdrage in de kosten van het schoonmaken van de stranden gevraagd. 20 baht, niet veel, zou je zeggen.
Echter, wanneer je dan de stranden bekijkt, zijn deze niet schoongemaakt…
Het is in ieder geval een hele geruststelling dat mijn gedachte over Koh Phangan wel goed zit.
De Lonely Planet is binnen, zal zeker kijken hoe ik het best naar Koh Phangan kan reizen vanuit Koh Lipe. Goede tip van je om het transport van tevoren te regelen, zou hier zelf niet aan gedacht hebben.
In mijn vorige post had ik de vraag gesteld of er ook Muay Thai scholen/traingskampen zijn in het noorden van Koh Phangan, aangezien ik op internet alleen een paar gezien heb in het zuid-westen, weet je dit toevallig of iemand anders?
Het is in ieder geval een hele geruststelling dat mijn gedachte over Koh Phangan wel goed zit.
De Lonely Planet is binnen, zal zeker kijken hoe ik het best naar Koh Phangan kan reizen vanuit Koh Lipe. Goede tip van je om het transport van tevoren te regelen, zou hier zelf niet aan gedacht hebben.
Ik heb besloten om Koh Lanta te schrappen, alsmede Koh Mook en Koh Kradang. Zo kan ik me meer richten op 2, hooguit 3 plaatsen zonder al te vaak te hoeven reizen.
In mijn vorige post had ik de vraag gesteld of er ook Muay Thai scholen/traingskampen zijn in het noorden van Koh Phangan, aangezien ik op internet alleen een paar gezien heb in het zuid-westen, weet je dit toevallig of iemand anders?