Hoi iedereen die dit leest, ik ben nieuw op het forum en weet niet of ik hier wel goed zit met het posten van dit bericht, dus mijn excuses als het in een ander forum moet.
Mijn plan is om in November/December naar Mexico toe te gaan in mijn eentje, om daar bij een vriend te blijven voor een langere periode. Hij woont in Monterrey. Ik ben nog nooit alleen op reis geweest, en heb totaal geen idee wat ik allemaal mee zou moeten nemen als ik daar voor ongeveer 4/5 maanden wil blijven.
Hoe zit het met papieren, verzekeringen, etc. Kan iemand mij misschien wat tips geven waar ik rekening mee moet houden een soort van checklist? 
Beste Mividaloca,
Je zit goed en je hebt niets bijzonders nodig, korte broek, lange broek, trui, t-shirt eigenlijk wat je in Nederland ook nodig hebt het kan s’nachts erg koud worden en zelfs vriezen en overdag tot een max… van 40 graden stijgen :zon02: dus hoedje zonnebrand en zonnebril, en ga zo maar door.
Qua papierwerk is het ook niet echt spannend je paspoort een reisverzekering die dekking geeft voor 5 maanden (bv issis lang op reis) en een visum heb je niet nodig in het vliegtuig >>> moet je een immigratie formulier invullen en daar wordt ook naar de duur van je verblijf gevraagd zet daar 180 dagen, dat is het maximum dan zit je altijd goed.
Verder kijk goed uit want op het moment gaan zelfs de Mexicanen niet graag naar het noorden het is niet best daar met de drugsoorlog, iedereen is er voor het donker binnen, ik dacht dat het wel mee viel maar vrienden van mij hebben familie in Monterrey en in Chihuahua en het is echt geen pretje op het moment vertelde ze me.
En als vrouw alleen pas goed op je kan hier rondlopen en alles is goed maar neem je een verkeerde afslag kan je ergens uitkomen waar je als jonge vrouw alleen beter niet kan zijn, maar je vriend kan je vast vertellen welke buurten oké zijn en welke je beter kan mijden.
En als laatste vergeet niet een grote geheugenkaart in je fototoestel te doen zodat je nooit zonder zit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt veel plezier en voorpret,
Bastiaan Versloot.
Heel erg bedankt voor de tips!
Het klopt ja , dat er momenteel in Monterrey (en het noorden van Mexico ) een hoop criminele dingen aan de hand zijn … zo was de auto van mijn vriend laatste kapot geschoten … ik geloofde echt mijn ogen niet toen ik die foto zag met alle kogel gaten er in.
Het is natuurlijk ook best eng/spannend om er alleen heen te gaan, maar als ik goed oplet, en een beetje mijn nuchtere hollandse verstand gebruik, (en dus niet enge straatjes in ga) dan komt het vast goed 
Ik zou ook graag in Mexico willen werken, maar ik had van de Mexicaanse ambassade begrepen dat dat niet mogelijk is. Misschien in de toekomst als ik daar ga emigreren, of ik zou zwart moeten werken …
:zon:
Beste Mividaloca,
Wat de ambassade zegt is niet waar je mag wel werken, maar het is een beetje lastig om het legaal te doen.
Je gaf aan dat je 4 á 5 maanden gaat hiervan heb je er minstens 1 nodig om al het papier werk rond te krijgen voor je werk-visa en dit is als je alles goed doet, alle kopietjes, alle stempels bla bla bla als je een dingetje mist mag het of ze willen iets extra dan mag het overnieuw.
De eerste keer duurde het 6 maanden voor mij een echte ramp, maar nu doe ik het met een advocaat en die weet wie en hoe en die heeft er slechts 1 maand voor nodig. Nu om alles nog erger te maken voor je, “oficina de inmigracion” zit in Mexico city dus niet direct om de hoek, maar het kan en het mag dat is het belangrijkste :cheer:.
Het beste is om via je vriend een tijdelijk (zwart)baantje te vinden alles gaat hier via via als iemand ergens een goed woordje voor je kan doen ben je binnen ook als er beter gekwalificeerden zijn voor dezelfde baan, het werkt hier iets anders dan in Nederland. En beter nu wat geld opzij zetten want je zal niet veel verdienen het gemiddelde salaris ligt hier op 500€ per maand en vaak nog veel lager.
Kijk eens op OCC.com.mx dit is een van de grote vacaturesite’s van Mexico.
Veel succes met de jophunt,
Bastiaan Versloot.