Voor het eerst naar Afrika

We zijn van plan volgend jaar een georganiseerde reis te gaan maken naar een Afrikaans land. We houden van een afwisselende reis, dus niet alleen maar naar nationale parken. We hebben al eerder groepsreizen gemaakt naar Azië en hebben een flexibele instelling. Welk land raden jullie ons aan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Hallo Renate,

Ach, er zijn zoveel mogelijkheden…

Je wilt niet alleen nationale parken, maar wat wil je dan nog meer?
Walvissen en pinguins in Zuid-Afrika,
Victoria watervallen in Zimbabwe,
De rode zandduinen in Namibië,
de oerstammen en rotskerken in Ethiopië,
de slavenforten in Ghana,
de trommel muziek in Senegal,
de Dogon vallei en moddertempels in Mali,
De gorilla’s en chimpansees in Oeganda

En dan vergeet ik er nog wel een paar.

Je moet je ook afvragen hoeveel comfort je wenst. Zuid-Afrika kan heel comfortabel, Kenia en Tanzania al iets minder, Oeganda, Namibië nog iets minder, dan Ghana en Senegal, en in landen als Mali en Ethiopië zul je je behoorlijk moeten aanpassen.

Reizen in Afrika is wel even iets anders dan Azië, maar wel prachtig natuurlijk.

Misschien kun je je vragen wat meer specificeren en je voorkeuren aangeven?

1 like

Bedankt voor de snelle reactie.
Maar ja, dat was dus net de reden dat we het niet weten, er zijn zoveel mooie andere dingen dan NP’s in Afrika :slight_smile: Onze voorkeur gaat ook uit naar het kennismaken met andere culturen, zoals diverse stammen. Ethiopië staat hoog op ons verlanglijstje, alleen, is dit raadzaam als je nog nooit eerder in Afrika hebt gereisd of is het misschien handiger eerst een keer naar een ander land met net iets meer comfort, zoals Kenia, te gaan (met Baobab ontmoet je daar ook diverse stammen en natuurschoon)? Het lijkt ons sowieso mooi om een aantal kampeerovernachtingen te hebben ipv alleen maar hotelovernachtingen.

Dag Renate,

Ik snap het, maar het is lastig om een antwoord te geven zonder dat ik je ken…

Kamperen zul je in de meeste landen wel doen. In Ethiopië is dit bijna comfortabeler dan een hotel als je begrijpt wat ik bedoel (een paar reisgenoten van ons deden hun sanitaire behoefte in een tupperware bakje vanwege de hygiëne van het toilet…).

Als ik het goed inschat, dan zou ik toch voor Kenia en/of Tanzania gaan. Er zijn vele aanbieders met reizen daarnaartoe. Kies er één die in ieder geval ook een bezoek brengt aan de Masai of andere stammen, en dan niet in een dorpje vlakbij een resort…

Wil je toch meer diversiteit, overweeg dan Oeganda, maar daar zijn wat minder aanbieders voor te vinden.

persoonlijk vind ik zuid afrika of tanzania wel heel afwisselend:
Strand
wildlife
cultuur
natuur
etc.

en goed te bereizen.

1 like

In Zuid Afrika kan je makkelijk zelf reizen, als je een auto huurt. Maar georganiseerd kan natuurlijk ook.
Er is hier zo veel moois te zien. De vele parken met zijn natuur en Wild natuurlijk, Bergen, zee, strand, de vriendelijke mensen, het goede eten, het klimaat.
Voor ieder wat wild.

Maar je kan dit land echt niet vergeten met Azie, hier is het totaal anders!

Suc6 met plannen en blijf vragen…:vak01:

Hoi Renate,

Als zeer ervaren Afrikareiziger raad ik je van harte Kenia aan. Echt Afrika naar toch een goede infrastructuur en alles wat je als reiziger wil. Natuur, cultuur, afwisseling, modern en zeer traditioneel, bush, berg, strand. Luxe en zeer eenvoudig. Zeer toegankelijk. Ik heb een Keniaans pleegzusje (ik woonde als kind) dat je misschien wel verder helpen kan. Mail me maar als meer wil weten

Daarnaast is Mali ook de moeite waard. Heel veilig en niet erg toeristisch. Minder mooi kwa natuur dan Kenia maar kwa cultuur, muziek, architectuur zeer de moeite waard. Mensen zijn wat gereserveerder dan in Oost-Afrika.

Floor

Beste Floor,

Ik zag je berichtje aan Renate en zou je graag iets vragen. Mijn vriend en ik zijn van plan om komende september/oktober naar Kenia, Tanzania en Zanzibar te gaan. Normaal gesproken boeken we een ticket en een hotel voor de eerste nachten en regelen we de rest ter plaatse. Voor deze landen heb ik echter mijn twijfels bij deze aanpak en zou ik graag wat meer van tevoren regelen. Een vaste groepsreis willen we niet en via andere reisorganisaties kom ik al gauw op bedragen van 2000 euro voor een week safari… We zouden dus graag 2 weken safari doen en een week Zanzibar. Heb jij misschien tips/ken je organisaties of mensen die ons verder zouden kunnen helpen? Alvast super bedankt voor je moeite!

Groetjes,
Sylvie

Ps. ervaren Afrikareiziger klinkt goed :slight_smile: waar ben je allemaal geweest?

Hoi Sylvie,

Best moeilijke vraag, die van de Safari.
Eerst: Ter plekke regelen van overnachtingen, zeker als je het gewend bent in 3e wereld landen, is ook in Kenia geen probleem. Je kunt aan de onderkant van de markt overnachtingen vinden voor ca. 5 a 6 euro per nacht (kan nog goedkoper maar dat wil je echt niet!). Op Europees niveau (schoon, meeste zaken werken, WC spoelt door zonder dat je voeten nat worden, ventilator, airco etc) kun je afhankelijk van de plek voor tussen de 30 en 50 Euro goed terecht. Nairobi is wat duurder. Tanzania ben ik al heel lang niet geweest op Zanzibar nog nooit. Maar ik maak me sterk dat je ook daar spontaan tegen de beste plekken aanloopt.
M.b.t. aankomst in Nairobi zou ik (zeker als je er niemand kent/nog nooit geweest bent) wel overnachting van te voren regelen.

Safari’s zijn idd erg duur. Dat heeft te maken met het feit dat de entree van de parken vaak al (voor 24 uur) boven de 60 Usd pp zit. Dan moet je dus ook nog een auto, chauffeur en soms zelfs kok meenemen. Als je niet in een groep wil reizen tenminste. 2000 euro voor een week is geen bedrag dat mij niet als heel erg buitensporig voorkomt. Hoe groter de groep is waarin je reist hoe goedkoper de auto/chauffeur en kok omgeslagen wordt.
Twee weken Safari is trouwens wel erg lang hoor. Tenzij je heel veel verschillende gebieden en landschappen wil bezoeken. Maar met de auto op zoek naar dieren in het wild, dat ben ik na een dag of vier wel zat.
Als je kunt lopen is het weer anders. De ervaring van lange afstand lopen is al een reden op zich. Lopen is vaak ook goedkoper. Vroeger kon je ook zelf een auto huren en de parken in rijden. Ik weet niet of dat nog gedaan wordt.
Een goede kennis van me is een goede tourguide en heeft een goede wagen. Heel veel goedkoper dan b de anderen zal hij wellicht niet zijn. Maar bel hem gerust en doe hem van mij de groeten.
Zijn naam is James + 254 (0) 7 21 341 830.
Mocht je van plan zijn naar Mombasa te gaan dan is een bezoek aan mijn Afrikaanse (pleeg-) zusje vast de moeite waard. Zij is een bijzondere vrouw die zich met hart en ziel inzet voor de (nog) armere mensen in haar omgeving. Zo is ze voorzitter van een schooltje en een weeshuis. Zij wil je vast ontvangen en rondleiden. Een kleine financiële ondersteuning voor haar en haar gezin is dan wel redelijk. Mocht je dat willen, mail (yourbestgoal@yahoo.com) me dan maar. Ik wil je dan wel een beetje beter leren kennen bijv. mail een belletje ofzo. Ik wil natuurlijk een beetje voor haar zorgen:wereld: .

In donker Afrika was ik in Soedan, Kenia, Tanzania, Oeganda, Mozambique, Zuid-Afrika, Swaziland, Mali en Gabon.

Sorry dat ik je niet heel veel wijzer kan maken.
Ik zie je evt. mailtje wel komen.

iig een heel mooie reis gewenst!

Floor