Voor het eerst (en alleen) naar Bali

Hallo allemaal,

In februari wil ik graag voor het eerst (en alleen) 11 dagen naar Bali. Ben alvast aan het rondkijken voor een accomodatie en dingen die ik wil gaan zien/doen. Ik heb nu een klein en simpel hotel in Legian (vlakbij Kuta)gevonden. Legian lijkt me een goede plaats om te verblijven en van daaruit excursies te doen. Weet iemand hoe je Kuta het beste kunt bereiken vanuit Legian (en hoelang doe je daarover)?

Dingen die ik waarschijnlijk wil gaan doen/bezoeken zijn:

• Pura Besaki/Gunung Agung
  • Tanah lot
  • Rijstvelden
  • Apentempel
  • Olifantensafari

Verder ben ik geïnteresseerd in surfen, yoga en vind het ook leuk om een keer te gaan shoppen. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben of wat meer kunnen vertellen over Bali.

Verder vraag ik me af wat verstandiger is, excursies vooraf (vanuit Nederland) boeken? Of ter plekke boeken, bij de reisleiding/het hotel of bij de plaatselijke bevolking? Of is het toch meer aan te raden een privechauffeur te huren? Wat zijn een beetje gangbare prijzen voor de excursies die ik hierboven heb genoemd en hoe zijn jullie ervaringen met deze excursies?

Ook vraag ik me af wat voor andere toeristen ik in Bali kan verwachten… aan de ene kant hoor ik veel “oudere” mensen, maar ook veel Australische backpackers. Ik ben zelf een meid van 23, is dit een beetje een gangbare leeftijd daar en veilig om alleen over straat te gaan? Wordt je snel “lastig” gevallen als je blond bent of valt dat daar mee?

Wat zijn verder jullie ervaringen qua weer in februari? Ik heb begrepen dat er dan flinke tropische regenbuien kunnen zijn waarnaar de zon vervolgens weer schijnt. Ik hoef geen hele dagen op het strand te liggen, maar is het weer wel goed genoeg om er in iedergeval lekker op uit te kunnen gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes!

Het makkelijkste is om met een metertaxi te gaan. De reistijd hangt heel erg af van de verkeersdrukte. Heb je pech, dan duurt het meer dan een kwartier. Heb je geluk, dan ben je er in 5 minuten. Afhankelijk van waar je zit kun je overigens ook gewoon lopen tussen de twee plaatsen. De plaatsjes grenzen aan elkaar, en lopen eigenlijk in elkaar over. Genoeg winkels en andere dingen te zien wanneer je loopt. (Maar de Jl. Legian is verder niet de leukste weg om langs te lopen, veel te druk!)

Welke apentempel wil je zien? Als je echt voor de apen en de tempel gaat, dan zou ik naar Sanggeh gaan. Wil je ook Balinese dans zien, dan kun je beter naar Ulu Watu gaan. De apen zijn daar echter best agressief, en jatten alles wat los en vast zit. Iets om rekening mee te houden!

Sangeh kun je makkelijk combineren met een trip naar Ulu Watu. Je komt dan tevens langs de rijstvelden bij Tabanan. Je kan de chauffeur ook om laten rijden naar Jatuluwi.

Surfen doe je in Kuta, Yoga in Ubud. In Ubud kun je trouwens ook fietsen huren en langs de rijstvelden in de omgeving rijden. Ik vind deze velden minder mooi als die in het westen, maar ze zijn nog steeds indrukwekkend.

Meer tips:

Absoluut in Bali boeken! Een goede vriend van me heeft daar een bureautje, je kan hem mailen op info@balihappytour.com. (http://balihappytour.com/) Auto voor een dag kan voor minder dan 35 euro. Als je een auto kan delen wordt de prijs gedeeld door het aantal inzittenden. Dat is goedkoper dan een tour, en geeft meer vrijheid.

Er zitten allerlei leeftijden op Bali. Ook die van jou! Bali is veilig, ook als je blond en vrouw bent. Wel proberen mensen je soms iets aan te smeren (in een winkeltje), maar nee is nee.

Ja, het kan hard regenen. Maar het blijft redelijk warm. De buien duren meestal niet lang, dus even schuilen en je kan weer verder.

Hey Jenny, super bedankt voor de goeie info!

Foutje in m’n vorige post: Sangeh en Jatuluwi kun je het beste combineren met Tanah Lot, en niet met Ulu Watu. Dat ligt helemaal niet op de route :slight_smile: Nadeel van Tanah Lot in februari is dat de zonsondergang soms ronduit teleurstellend is. De eerste keer dat ik naar Tanah Lot ging was alles grauw en grijs, en de tempel is dan veel minder indrukwekkend dan wanneer de zon schijnt. Maar gewoon proberen, het kan ook meevallen.

Beste Angel. Vooral je excursies vanuit Bali regelen. Je hebt dan veel meer vrijheid en je kan later beslissen wat je allemaal wilt gaan doen. Vaak organiseren ze ook vanuit je hotel of in de buurt van je hotel verschillende excursies. Het regelen van een auto met chauffeur is ook een aanrader, maar let er dan wel op dat deze chauffeur ook als gids kan optreden, dat maakt de reis een stuk boeiender. Zelf betaal ik voor een busje met chauffeur voor een hele dag Euro 45,-, maar dan zit je ook in een goede bus met een goede gids.

Ook van jouw leeftijd lopen er toeristen rond. Alhoewel de geruchten gaan dat de verkopers steeds agressiever worden, heb ik daar zelf nooit zo’n last van gehad. Zeker in de plaatsen waar al langere tijd toeristen rondlopen zullen ze niet verbaasd zijn als ze een blond hoofd zien. Zelf ben ik nooit bevreesd geweest, noch voor mijzelf, noch voor mijn dochter van 12 in de 4 jaar dat we hier wonen, maar toegeven, ik ben dan ook 's avonds laat ( na 12.00 uur) niet op straat… :slight_smile:

Er zijn verschillende locaties waar vooral surfer overnachten of ‘rond hangen’. Ga daar naar opzoek en je vindt vanzelf je eigen leeftijdsgroep. Je zit niet in het hoogseizoen, dus een andere overnachtingsplaats zou zo te regelen moeten zijn.

Jij in ieder geval alvast een hele fijne vakantie toegewenst in Bali

Hoewel Ubud dichterbij is dan Kuta, denk ik dat het raften vanuit Kuta goedkoper is. Er is heel veel concurrentie, je kan prima onderhandelen over de prijs!

Heey, dankjulliewel. Ik weet nu ongeveer wat ik qua prijzen kan verwachtten dus dan kan ik daar rekening mee houden met onderhandelen :). Zal dan idd de excursies daar dan pas ter plekke boeken, zo te horen moet dat prima te doen zijn.

Over het blond zijn, zoals ik het hoor valt het dan wel mee. Ben ook niet van plan om 's nachts nog alleen over straat te gaan. Heb in Afrikaanse landen nog wel eens meegemaakt dat er aan me werd getrokken en ik achtervolgd werd, dus ben inmiddels wel wat gewend :wink: maar dan weet ik wat ik kan verwachten.

Opzich kan ik mijzelf prima vermaken, ben ook maar van plan 11 a 12 dagen te gaan dus die dagen zijn zo gevuld. Ik wil in 1 hotel blijven maar het zou wel leuk zijn af en toe eens aanspraak te hebben van andere jongeren of eens samen te kunnen gaan surfen/wat drinken maar ook dat moet goedkomen volgens mij :D.

Heel erg bedankt voor jullie tips!

Voor 11 dagen een druk program maar wel leuk. Vergeet niet te aclimatiseren dwz 1 dag rustig aan
het gaat je opbreken als je dat niet doet. Gisteren ben ik nog in Kuta en Legian geweest (overdag) en inderdaad de Jl. Legian is stervensdruk. En ja je wordt bij iedere shop aangesproken.
Laat je niet overhalen als je niets wilt. Met een lach :tidak terima kasih moet genoeg zijn om ze af te wimmelen. Worden de :heren" agressief en blijven bij je ietsje luider : kau babi doet wonderen.
Vertaling 1 = nee dank jewel- vertaling 2 = jij varken ( viezerik etc etc)

Hey, dankjewel!
Heb m’n programma nu zo ongeveer ingedeeld:

Dag 1: Aankomst in Legian, rustdag
Dag 2: Halve dag excursie, Taman Ayun,Alas Kedaton apen tempel en tot slot Tanah Lot bij zonsondergang.
Dag 3: Rustdag, evt. Yoga les.
Dag 4: Besakih Mother Temple tour (incl. Gunung Agung)
Dag 5: Surfen
Dag 6: Surfen
Dag 7: Olifantensafari
Dag 8: Ubud
Dag 9: Rustdag/Vertrekdag

Staat uiteraard nog niets vast, maar dit zijn de dingen die ik ongeveer wil gaan doen. Ga alles pas ter plaatse boeken en zie ter plekke wel of deze planning haalbaar is. Surflessen duren ong. maar 2 a 3 uurtjes dus ook die dagen nog genoeg tijd om de omgeving te verkennen (of juist te relaxen :wink: ).

Heb ook al wat naar surfscholen gegoogled en een surfschool vinden lijkt geen probleem (méér dan genoeg aanbod). O.a. de Pro Surfschool in Kuta staat goed aangeschreven, maar wel erg prijzig (€75,00 voor 2 lessen). Iemand nog ervaring met andere (goedkopere :wink: ) surfscholen in Kuta/Legian?

Ook voor wat betreft Yoga in Ubud, heb inmiddels véél adresjes gevonden maar als iemand nog een tip heeft voor bv een mooie/bijzondere locatie dan hoor ik het graag!

Als je goedkoop wilt leren surfen, dan ga je naar het strand, huur je daar een plank, en vraagt een van de jongens om je les te geven. Dat was ook mijn eerste les… Nadeel is dat ze minder goed les geven dan de professionele schools, en bij mij is het dan ook bij een enkele les en een hele pijnlijke arm gebleven. (En surfen kan ik niet.)

Een surfplank kun je huren voor Rph 50.000,- voor twee uur. Ga naar surf plekken toe en vraag daar de naar een goede leraar. Er zijn er genoeg. Kijk ook eens bij Eko beach, Legian en wat plaatsen meer oostelijk van Kuta, vaak wat goedkoper en veel surfers.

Bedankt allebei voor de tips!

Marja, ik ga in Legian verblijven dus een goede surfspot denk ik :). Misschien ga ik de eerste surfles dan wel bij een professionele school volgen om iig de theorie ook goed uitgelegd te krijgen, hun garanderen je ook dat je de eerste les kunt staan, zo niet dan krijg je nog een gratis les. De dagen daarna gewoon zoals jullie zeggen een plank huren en iemand om het strand voor de vervolgles(sen) vragen :).

Klopt het dat 50.000 Rph ongeveer 4 euro is of heb ik dat mis? (Weet niet of ik nou de juiste wisselkoers heb gevonden) En wat betaal je een surfleraar op het strand voor ong 2 uurtjes…?

Rph 50.000,- is ongeveer Euro 4,25. Het wisselt nogal, hou de koersen gewoon een beetje in de gaten. Een surf leraar van van strand kan nooit veel kosten. Vraag eerst even gewoon rond. gezien de salarissen hier zou ik het gokken op Rph 100.000 ( ca 8 Euro) voor twee uur en dan is deze jongen voor Balinese begrippen heel goed betaald… :slight_smile:

Dankje! Moet helemaal goedkomen zo!

Deze indeling ziet er een stuk beter uit en ook uitvoerbaar.

Veek plezier

Ja, een aantal dingen die ik wil bezoeken zijn te combineren in één (halve) dag excursie waardoor er voldoende vrije dagen overblijven om lekker uit te rusten en in de omgeving van het hotel te blijven :). Hoe kouder het hier wordt, hoe meer ik er naar uitkijk :vak02:

Wellicht verlang je nog naar die kou. Je bent hier midden in het regenseizoen dwz dat het niet de hele dag aan het regenen is ( kan wel ) maar de luchtvochtigheid is meer dan 90 % en dat is echt niet lekker. Zorg voor een zwembadje als dat mogelijk is.