Voor de beste ervaring in The Gambia, Fabakary!

Voor de beste en meest inspirerende ervaring in The Gambia
Wil je tijdens je vakantie:

• Je niet druk maken om welke taxi te nemen?
  • De mooiste souvenirs vinden?
  • De meest authentieke ervaringen meemaken?
  • De lokale bevolking ontmoeten?
  • De echte levenstijl en mentaliteit van de lokale bevolking leren kennen?
  • Het meeste idilische strand zonder toeristen bezoeken?
  • Op de beste tijden bij een bezienswaardigheid aanwezig zijn?
  • Elke avond verwonderd en vol enthousiasme over de dag het bed in stappen.

In de week van 16 tot 23 maart zijn wij een week in The Gambia geweest, hier hebben wij Fabakary Njie ontmoet. Fabakary is een 23-jarige toerisme student die veel weet van de omgeving en dit graag met je deelt. Hij brengt je naar onverwachte, lokale plekjes en weet hoe je het beste uit je dag kan halen. Hij regelt het vervoer en komt met goede tips om bijvoorbeeld bepaalde souvenirs te kunnen vinden.
Wij hebben Fabakary leren kennen als een enthousiaste, zorgzame, eerlijke en beleefde jongen. Hij vraagt geen geld voor zijn begeleiding, maar doet dit alles dus gratis. Een goede, gulle tip aan het eind van de vakantie is naar ons idee dan ook zeker op zijn plaats.

Wij hebben de eer gehad om de familie en vrienden van Fabakary te ontmoeten en ook om te zien hoe zij wonen en leven. Zijn familie is heel vriendelijk, geinteresseerd en verwelkomend, zoals eigenlijk iedereen die je in de dorpen tegenkomt.

Neem ook zeker een bezoek aan Tanji Life Nursery School in Tanji. Dit ligt ongeveer 10 minuten met de taxi van Senegambia vandaan en is dan ook een echte aanrader. Er zit een mooi verhaal van opbouw aan deze school en Fabakary weet je hier heen te brengen. Wij hebben het geluk gehad dat we een teken/schilderles aan de kinderen hebben mogen geven waar veel dankbaarheid voor terug komt, heb je hier de tijd voor en zie je dit zitten, grijp dan je kans. Creatieve lessen hebben ze niet veel op de school, maar wel meer nodig, dus zeker doen als je daar geinteresseerd in bent!

Ons aanraden is om tijdens je vakantie in The Gambia veel verder te kijken dan het toeristen gebied, er is veel moois om te zien en Fabakary weet hoe dit te regelen is. Als je verrast wilt worden en hele mooie herinneringen wilt overhouden, neem dan voor je op vakantie gaat even contact op met deze vriendelijke, beleefde en gezellige jongeman en dan gaat dit zonder twijfel goed komen!

Wij gaan zeker weten terug naar The Gambia en Fabakary zodra wij hier weer genoeg voor gespaard hebben. Ook willen wij dan lesmateriaal en eventueel medicijnen en dergelijke meenemen voor Fabakary en zijn familie en voor de leerlingen van Tanji Life Nursery School. Mocht je hier nog spulletjes voor hebben of andere vragen die je aan mij wilt stellen, dit kan: stuur maar een pb berichtje

Nog een tip: Koop een simkaartje in The Gambia, ook al ben je er maar voor een week. Bij het hotel kregen wij de simkaart gratis (hotel Senegambia Beach), met 10 Delasi credit erop. Haal ongeveer voor 30 of 50 Delasi credit erbij en je zit goed voor de rest van de week en dit houdt een stuk gemakkelijker contact met bijvoorbeeld Fabakary.
Neem contact op met Fabakary Njie: zie link or 002206338471 (Gambia number)
Kosten: GRATIS (persoonlijk vind ik het wel op zijn plaats om een tip te geven aan het eind van de reis, maar hij vraagt hier niet om).

Hallo Mariss de Jong.
Geweldig dat je zo’n fijne “gratis” gids hebt gehad.
Zo zijn er in Gambia velen. De een nog beter dan de andere.
Hij is echt niet de enige.
Het is fijn dat je je ervaring met ons deelt.
Maar vermeldt hem dan ook bij de andere gidsen.
vr. groet,
Jack

Hoeft niet Jack; Kitty630 heeft Fabakary al bij beide topics vermeld :wink:

Bedankt voor je bijdrage Mariss!

FF geprobeerd contact te leggen. Lieve jongen maar erg gewiekst.
Draait toch weer op centen uit. Auto nodig! studiekosten betalen! Aasgieren zijn het…

Niet meer op te voeden, jammer

Fabakary
Geachte Mariss de Jong,
Als Gambiaganger kwam ik uw verhaal tegen over deze gids. Erg leuk. In juni ben ik 2 weken geweest voor handel en augustus ga ik 3weken voor vakantie. Ik sponsor inmiddels een aantal mensen daar.

Fabakary zoekt contact met iedereen die hem benaderd en is uiteindelijk à lleen maar uit op geld. Misschien heeft u nog budgettaire ruimte om hem te ondersteunen. Zijn verhalen ,als ze waar zijn, zijn schrijnend.

Anders verzoek ik u vriendelijk uw aanbeveling van het forum te verwijderen.

Mvrgr
Csinos

hallo Ook ik ken fabakary. Ik heb wel contact met hem, maar ondersteun hem financieel niet.
Jij gebruikt de term aasgieren en ik snap wel dat je het zo noemt, maar ik vind dat je het veel meer in de context moet zien.
In Gambia zijn de mensen nu eenmaal veel armer dan hier in europa, het zijn nu eenmaal twee verschillende werelden. Gambianen zien met hun ogen alleen maar rijke europeanen en willen ook nog eens dolgraag zo zijn als zij. Daarbij zijn er veel gambianen die het voor elkaar hebben gekregen dat zij geholpen worden door europeanen. Wanneer europeanen een gulle fooi geven (zeg maar 5 of 10 euro) dan is dat voor vele al de helft of een heel maandinkomen. Geen wonder toch dat ze hebberig worden, geen wonder toch dat ze net als andere Gambianen proberen hulp te krijgen van europeanen. We kunnen het hun in hun situatie niet eens kwalijk nemen, (verplaats je maar eens in hun situatie) wij toeristen zijn naar mijn idee net zo verantwoordelijk voor het ontstaan van “aasgieren” als zij. Gambianen (egyptenaren, senegalezen, ghanezen etc) zijn in dat opzicht dus gewoon niet betrouwbaar, de verlokking en de kloof tussen arm en rijk is gewoon te groot. Ik vind dat je helemaal nooit geld moet geven, als je het al echt wilt dan geef je het schoolgeld aan de school, of je betaald zelf de huur etc. etc. Wil je helpen dan stap in een goed doel of geef voor verdiensten. Ik zal nooit meedoen aan bedelpraktijken. En dus ook geen gids en dus ook niet Fabakary financieel onderhouden. Hij weet dat van mij en zal mij ook geen geld vragen.

Kitty