Voor 2 jaar naar Toronto - welk visum?

Mijn vriendin heeft werk gevonden in Toronto (aan de universiteit), dus we willen per september die kant op gaan. Zij krijgt eerst een jaarcontract en zal via de universiteit aan een visum kunnen komen. Ik wil met haar mee, meer zie door de bomen het bos even niet meer en heb een paar vragen mbt mijn visum.

Eerst even mijn eigen situatie:

• 30 jaar
  • HBO & WO geschoold
  • 3+ jaar werkervaring
  • Spaargeld om mee te nemen

Nu begreep ik dat als wij aan tonen common law partners te zijn (gedeelde rekening, verzekering, etc) ik met een open work permit met haar mee kan.

Echter zit ik te kijken naar diverse bridging programs die vanuit universiteiten aangeboden worden, maar daarvoor vragen ze allemaal permanent residency (waar open work permit niet onder valt lijkt mij). Volgens mij kom ik met de Skilled Worker regeling op basis van mijn scenario een aardig eind, behalve dat ik geen werk heb aangeboden gekregen. Dus daarom een paar vragen:

Kan ik een open werk permit aanvragen en tegelijk een permanent residency obv Skilled Worker? Of is het één van beiden en pas als je een baan hebt daar beginnen met aanvragen van een permanent residency? Dit laatste is een beetje een kip-ei verhaal, omdat een permanent residency juist kan leiden tot een betere baan.

Belangrijke vraag in deze is wat jullie lange termijn plan is denk ik. Als je echt permanent wilt vestigen zul je de vervolgaanvraag voor PR wel kunnen en ook moeten doen. Als je plan is om na 2 jaar terug te keren naar NL dan is dat verspilde moeite. Overigens zou ik ook. Bij de eerste optie je partner als uitgangsbasis nemen, omdat zij blijkbaar al het certified job offer heeft… Ook daarvoor kunnen jullie common law aantonen.