volgende maand al naar Viet Nam

Beste Ton en anderen, gek, ik zie even niet zo snel hoe ik een nieuw bericht kan posten, dus vandaag even mijn vraag als reactie op dit eerder bericht.
Heb vandaag tickets geboekt naar HO Chi Minh, vertrek al op 2 juli a.s. Reis met gezin, 3 tieners mee. Nu hebben we helaas maar krap 3 weken en het lijkt me toch het fijnst om van noord naar zuid te reizen, dus het idee is nu om direct vanuit HCM city AirPort met een domestic flight meteen door te vliegen naar Hanoi en daar de reis te beginnen. is dat een oké plan (vanuit de gedachte dat we redelijk beperkt zijn in tijd en toch een hoop willen zien, dus graag ieg naar Sapa en Halong. Bay (is er btw een minder toeristisch maar net zo mooi alternatief en zo ook voor een trekking in het noorden, ga graag een beetje off. the betalen track, net zoals we deden in Thailand, Laos en Marokko eerdere jaren)
Er zijn de nodige aanbieders van binnenlandse vluchten, maar ik vraag me af, hoeveel tijd er veiligheidshalve tussen Arrival in HCMciity en doorvlucht moet zitten ivm visum/douane etc.
is 2 uur oké, of meer marge houden? Het liefst gaan we natuurlijk zsm door en ik wil nu vast vastleggen ivm gunstiger prijzen.
We vliegen op 22/7 ook weer vanaf HCM terug. Hoor heel graag asap want ik zal snel actie moeten ondernemen en een schemaatje verder bedenken, want nog maar paar weken en moet echt alles nog bedenken…maar gaat vast goedkomen want ervaren crack :wink:

Hallo Jolinde,

Ik, en andere mensen denk ik ook, zullen proberen je toekomstige vragen asap te beantwoorden.

Tussentijd.
Normaal gesproken is 2 uur voldoende.
Dan heb je 1 uur en 15 minuten om je visa te reglen ( mits je via VOA gaat ).
Heb je je visums al je dan scheelt wat tijd bij de douane, maar deze verlies weer bij het ophalen van jullie bagage.

Bij Vietnam Airlines heb tot 45 minuten de tijd om in te checken, daarna sluit deze incheck.
Wanneer je met een andere maatschappij gaat vliegen, kijk even naar hun sluitingstijden van het inchecken.

Globaal is het zo
Landen en door de douane, dan moet je rekenen op 30 minuten.
koffers ophalen 15 minuten, naar de domestic terminal 15 minuten.
Dan heb je 15 minuten ( bij VA ) speling en mag er dus weinig verkeerd gaan.

Heb wel wat ruimere tijden aangenomen ( kan misschien een kwartiertje sneller kunnen gaan ) , maar zou misschien toch wat meer tijd inplannen voor de zekerheid, maar dat zelf even bekijken icm de aansluitende binnenlandse vlucht.

Het noorden

Voor Halong Bai zou je kunnen gaan voor het gebied dat Bai to Long heet ipv naar een route in de omgeving van Cat Ba.
In BTL izijn wat minder boten, dus niet zoveel touristen.
Je wint er geen tijd mee, maar iets minder touristen dus

Alternatief voor Sapa
Dan is Mai Chau echt de aanrader, dit kan met auto of bus.
Je hebt dan geen treinreis, die voor 5 personen best wel duur is; daar kan je een prive auto voor huren voor enkele dagen .
Ook is dit veel minder touristisch en, persoonlijk, mooier dan Sapa.

Wanneer je laat weten waar je interesse naar uitgaat, kan ik ook wel een schemaatje maken.
Dan leggen we deze naast elkaar en kunnen we het vergelijken en de voors en tegens bespreken van elkaars ideeën.
Misschien ook wel handig op wat voor budget jullie reizen en wat voor comfort ( backpacken, middelmatige luxe of misschien wel high end ).
Heb je bezwaar om misschien ook nog een binnenlandse vlucht te moeten nemen, liever de trein dan de bus enz.?

Hoop dat dit wat kan helpen en laat de vragen maar komen.

gr.
Ton.

1 like

Ton, geweldig bedankt alvast voor je snelle reactie. Zeer nuttig, en super als je nog een beetje mee wilt helpen, graag graag. Dat alternatief voor Sapa dat jij schets lijkt me een hele goede. Ik ga dit weekend nog even verder puzzelen op reisschema, maar meest urgente vraag blijft even; is het wijs om direct vanuit HCMcity door te vliegen naar Hanoi, of beter door naar een nog handiger plek, vanwaar uit we die krappe drie weken gaan ‘optuigen’?
We gaan uiteraard ook weer ons reisblog updaten. www.expedition6.cinev.nl, hebben we destijds op Wereldwijzer prijs mee gewonnen :wink:

Je zou eventueel van Saigon naar Haiphong kunnen vliegen en vanaf daar de hydrofoil ferry nemen naar Cat Ba Town. Daar zijn eventueel 3 aardige stranden met hele hoge golven. Wij vonden dat echt heerlijk voor een aantal uren. In plaats van in Cat Ba town te blijven kan ik van harte aanraden om de tocht naar Viet Hai te maken. Dat kan voor heel weinig geld met een klein veerbootje vanaf Ben Beo Harbour, waarmee je dan door het karstgebergte vaart, maar wij hebben het met een vissersboot gedaan. Je vaart door een prachtig rustig gebied ten westen van het eiland Cat Ba. Overnachten in The Whisper of Nature Bungalow (lees de reviews op tripadvisor en dan vooral van de mensen die er op eigen hand naar toe zijn gegaan ) is een fantastische belevenis midden tussen de karsten en je kunt er vlakbij ook het national park in voor een trekking etc. Het is er beslist niet toeristisch ingesteld, want de meeste toeristen doen georganiseerde tochten.

Na die tijd kun je verder naar Hanoi met een bus-ferry-bus ticket zal het goedkoopst zijn, maar je kunt ook de trein nemen van Haiphong naar Hanoi en dan je trip naar Mai Chau maken.

Een andere optie zou misschien kunnen zijn om van Haiphong met de bus naar Ninh Binh te gaan en dan Tam Coc te bezoeken en daarna verder naar Mai Chau, zodat je dan maar 1 keer in Hanoi bent en van daar eventueel een vlucht naar Hue of Danang kunt nemen. Ik heb dit zelf niet gedaan, maar denk dat Ton nog wel wat goede ideeën heeft :wink:

1 like

Nunu, klinkt als een aanlokkelijk schema. Begrijp net van Ton dat Tam COC mooier zou zijn dan Ninh Binh. Ik moet sowieso nog enorm mijn best doen op al die plaatsnamen daar in het noorden, komt vast goed als ik nog even stug door puzzel op de ideale reisroute. Wat me een beetje zorgen baart is de start van de reis. De vlucht wordt best lang (vliegen vanaf Düsseldorf naar HCMC met tussenstop van paar uur in Abu Dabi) komen dan rond 19:00 in HCMC aan en kunnen 21:00 (of later) dan doorvliegen naar verschillende plekken. Omdat we met drie kids (tieners) reizen wil ik dan in het noorden eerste paar dagen even lekker in rust beetje bijkomen van de reis…daarom Nunu, is jouw plan met dat strand, hoge golven en vandaaruit verder op pad wel een goede. Ton wat vindt jij van het alternatief voorstel van Nunu om ge vliegen op Haphong?

Je kunt na 21 uur niet meer doorvliegen naar Haiphong. Dat wordt dan eerst overnachten in een hotel dicht bij de airport. Wij hadden een hotel met 2 gratis airport shuttles, dus dat is een optie. Je hoeft dan niet zelf op zoek naar een taxi. Op zich is dat geen dag verlies, want je had toch niet door kunnen reizen naar Cat Ba :). Het betekent echter wel dat je een groot deel van de volgende dag weer aan het reizen bent en dat je dat zelf allemaal uit moet zoeken. Beslist niet bijkomen van de reis dus…

Gelijk doorvliegen kan wel naar Hanoi. Bijkomen van de reis zou dan kunnen tijdens een georganiseerde trip naar Halong/BTL Bay. Je overnacht dan in een hotel in Hanoi en boekt al van te voren zo’n tour, zodat je de volgende dag gelijk op stap kunt…

1 like

dank je wel Nunu voor je praktische en snelle reacties. ik begrijp dat jij ook met kind(eren) heb rondgereisd?
mijn kids zijn nogal van de actie en het avontuur. Wil dus ieg ergens gaan fietsen (liefst met gids zodat we ook echt wat zien en meer te weten komen) denk eraan die in de Mekongdelta in het zuiden te gaan doen, of zijn er betere/interessantere plekken (natuur maar ook cultuur, tempels/ pagode/ oorlogsverleden…
Kun je (net als in Thailand en Laos) ook zelf brommertjes huren om dagjes rond te tuffen?

Wij hebben zelf gefietst bij Hoi An en in de Mekong Delta in meerdere plaatsen. Ik vind het het fijnst om dingen op eigen hand te doen en daarom hebben wij fietsen gehuurd of geleend. Dat was echt heel leuk.

Brommertjes zijn in Vietnam volgens de wet motoren en zonder Vietnamees rijbewijs mag je daar niet rijden. Er zijn heel veel mensen die het toch doen, maar als er een ongeluk gebeurt ben jij altijd de schuldige en zonder geldig Vietnamees rijbewijs kun je geen enkele aanspraak maken op verzekeringsgelden.

1 like

Heb The Whisper of Nature bungalows bekeken. Looks Nice! Nunu kun jij een inschatting geven hoe lang je onderweg bent vanaf Hanoi? Kan het nog lastig overzien en dus niet inschatten of ik dat meteen op dag 1 of 2 kan inbouwen in het voorlopigheid reisschema. Moet ik deze route en verblijf plus dingen die je er kunt doen zien als alternatief voor georganiseerd Halong Bay of…?

Hallo Jolinde,

Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt met al die vreemde namen ed.

Klopt helemaal dat ik Tam Coc of Tran Anh mooier vind dan Ninh Binh city, maar dat vind volgens mij iedereen.
Tam Coc en Trang Anh liggen in de provincie Ninh Bing en de hoofdstad daarvan is Ninh Binh stad.

Dus Ninh Binh is wel een heel mooie omgeving maar de hoofdstad is niet echt de moeite waard.

Ik zag de optie van Nunu voorbij komen, vliegen op Haophong, en vond dit een geweldige en creatieve optie die ik nog niet bedacht had.
Jammer dat dit door tijden niet kan.

Ben even kwijt wanneer je gaat, maar denk dat, om het meest uit je dagen te halen misschien toch verstandig is om je even te oriënteren wat je precies
wilt in Halong Bay.
Ook even kijken naar welk gebied, welke boot, welke luxe, hoeveel medepassagiers enz.

Neem dan natuurlijk ook het idee van Nunu mee en kijk dan wat je wilt.

Fietsen
Ik weet niet of je Mai Chau in je schema hebt, maar dat is een mooie omgeving om te fietsen.
Ook natuurlijk de Mekong is een geweldige omgeving.
Dit dan voor avontuur,cultuur, natuur.
Tempels en pagodes, markten, kan je overal bezoeken ( dus ook met de fietstocht ) , op elke lokatie.

Denk dat je voor de oorlog toch het gewoon simpel moet houden en de beroemde plekken, Reunifacation palace, Cu Chi, en een museum.

Motorrijden.
Sluit me helemaal aan bij Nunu, geen enkele verzekering denk je bij een ongeval.

Ik denk dat het dit wel ee beetje was voor wat betreft je vragen voor nu?

Zoniet zien, gooi het in de groep zou ik zeggen.

gr.
Ton.

Je bent nog al even onderweg. Als je vanaf Haiphong gaat is het een stuk korter dan vanaf Hanoi. Meer info kun je hier vinden. Voor de verdere reis naar Whisper og Nature moet je even googelen.