Voldoening

(origineel bericht op be-more.nl)

Voldoening

<strong><u>“From hell to healthy!”</u></strong>
Esther heeft sponsorgeld gekregen van een organisatie in het thuisland, die voor vrouwen met onder andere kanker verwennerijen verzorgen. Vandaar wou Esther met dit geld een gelijkaardige activiteit doen in Zuid-Afrika. Ze zag de Blueroof aidskliniek als de ideale plaats. Daarom hebben we de dag dat we daar zijn gaan observeren, naar de mogelijkheden gepolst. De sociaal werker en onze eerste contactpersoon waren erg enthousiast. Esther had als idee om de handen te wassen, verzorgen en de nagels te lakken van aidspatiënten. Daarnaast had de organisatie nog voetmassageapparaten die we mochten gebruiken. Ook wou ze verwenpakketjes maken voor iedereen met nagellak, een vijltje, handcrème en een spreuk. Samen zijn we aan de slag gegaan om alles te regelen.
De uiteindelijke dag was aangebroken. Spannend! Normaal zouden er twee groepen van telkens tien patiënten komen. Uiteindelijk kwamen er patiënten binnenlopen wanneer het hen uitkwam, wat de wachttijden verminderden. Het was zo’n succes dat zelfs de personeelsleden eropaf kwamen.
Ik genoot er van om mensen hun handen te wassen, in te smeren en masseren. Aan het nagellakken heb ik me niet gewaagd, ik zou niet willen dat de nagels er lelijker uitzien dan eerst ;). De patiënten waren erg dankbaar. Ze herhaalde continu dat dit de liefde was die ze even nodig hadden. Ook de personeelsleden die steeds geven, hadden de nood om even iets te krijgen.
Nooit had ik durven hopen dat het zo geslaagd en succesvol zou zijn. Ik ben erg blij dat ik hier deel van heb mogen uitmaken. Voldoeninggevend!
De trauma unit kreeg voedselpakketten van een organisatie, die het overgebleven eten elke week aan een andere hulpverlenende instantie geven. Het doet vlot de ronde binnen de gemeenschap, waardoor de mensen die dit het meeste nodig hadden snel een pakketje voor het gezin konden komen halen. Nogmaals dankbare mensen!

Een dikke maand (of ondertussen 2) geleden heb ik geschreven over een case waarbij twee jongens hun moeder verloren hebben in een verkeersongeval. De jongste komt nog steeds met regelmaat voor counseling. Ondertussen is hij helemaal open gebloeid en heb ik het gevoel dat ik een degelijke vertrouwensband heb opgebouwd.

Ondertussen hebben we afscheid moeten nemen van Esther, mijn Belgische maatje. Ik ga haar zeker missen hier! Vreemd om te weten dat ik de volgende ben om terug naar huis te gaan. Gelukkig zijn we nog niet zo ver!

In de Blueroof zijn studenten uit de USA toegekomen, om twee weekje van Zuid-Afrika te proeven. Samen met hen hebben we een tour gedaan langs twee clinics, een trade plaats met voornamelijk Indische mensen, industrieterreinen en een zelfhulpgroep van mensen met HIV/aids. Ik ben zo dankbaar dat de mensen met HIV/aids ons hieraan hebben laten deelnemen. Boeiend en aangrijpend! Eindelijk mensen die er openlijk over kunnen spreken. Toch maken ze hun ziekte niet meteen bekend binnen de gemeenschap, gezien ze dan nagestaard en –gewezen worden. Ook niet iedereen zijn/haar familie en omgeving reageert er even ondersteunend op. Wat een sterke, prachtige mensen hebben we weer mogen ontmoeten!

Afgelopen donderdag zijn we naar een functie betreffende Moederdag in de Community Hall geweest. Voor oudere mensen werd ontbijt, entertainment en lunch voorzien. Zalig om te zien hoe de oudere mensen zich helemaal geven op de dansvloer op de muziek van, jawel, de enige echte politieband! Zo’n band zouden ze ook moeten maken op m’n vorige stageplaats. Ik zie het al perfect voor me, hahaha!

De laatste weken ben ik druk aan het schrijven geweest voor mijn bachelorproef. Ik kan bijna zeggen dat die af is. Nog even op de laatste feedback van mijn leerkracht wachten. Joehoe! (Voldoening!)
Toch heb ik nog werk voor de boeg. Ik moet immers nog een presentatie uitwerken, waar geheel andere informatie in behandeld wordt. Gelukkig heeft mijn leerkracht me kennis gegeven van een mevrouw in Zuid-Afrika die onderzoek heeft gedaan naar ‘sterke vrouwen’. Op basis daarvan wil ik graag een aantal interviews afnemen van de aunties, wat me hopelijk weer nieuwe en pakkende informatie geeft.

Ik weet me nog wel bezig te houden de laatste weekjes hier ;)!

x.

(origineel bericht op be-more.nl)