VOG van mij voor mijn vader die in Canada woont?

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag die ik maar moeilijk beantwoord krijg hier in NL.
(zelfs bij het gemeentehuis kijken ze mij aan alsof ik iets heel raars zeg.)

Ik heb een tijdje geleden van mijn vader papieren toegestuurd gekregen die ik moest invullen met informatie over mij.
denk aan: scholen die ik heb afgerond, waar ik heb gewerkt etc.
Daarbij moest ik een VOG verklaring meesturen met pasfoto’s.
Nu zijn de pasfoto’s niet zo’n probleem maar de VOG verklaring is een hels karwei!
Ze snappen hier bij het gemeentehuis niet dat ik er een nodig heb terwijl ik niet ga emigreren!
Mijn vader geeft aan dat hij die nodig heeft vanwege zijn emi/imigratie omdat ik 21jaar ben en dus volwassen.

Dat gaat er hier in het gemeentehuis dus blijkbaar niet in want ze snappen er niets van en ik ben al** 5x** terug geweest en elke keer zonder een VOG te hebben aangevraagt.

Nu heb ik de formulieren per mail gehad en ingevult maar krijgen we dus ook nog dat er geen stempel en handtekening opstaat van de canadese overheids persoon die dat van mn vader vraagt.

(daardoor kunnen ze dus OOK geen VOG aanvragen voor mij zeggen ze bij het gemeentehuis, samen met nog 100 andere smoesjes omdat ze het niet snappen. Want engels lezen kunnen ze ook niet :mad: ze snappen het engelse formulier niet.)

Even voor de duidelijkheid:

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is toen verhuisd naar het buitenland. Later is hij doorverhuisd naar Canada en woont daar nu met zijn canadese vriendin.

Ik en de rest van de familie wonen gewoon hier in Nederland, en hebben geen plannen om te emigreren naar canada whatsoever.

Nu is mijn vraag sowieso, Klopt het dat je van familie een VOG nodig heb in canada, zelfs als ze geen plannen hebben om te komen emigreren?
En hebben jullie misschien enig idee hoe ik aan mijn VOG kan komen

(manier hoe het duidelijk zou kunnen overkomen bij de gemeente)
En hoe zit het met de ondertekende stukken? klopt het dat ze geen vog kunnen aanvragen als canadese overheid niet getekend heeft nog?

Alvast heel erg bedankt!!

p.s. Het is niet zo dat ik mijn VOG niet krijg omdat ik ongelooflijk slechte dingen heb gedaan.
Ik ben helemaal schoon. echt een lieverdje wat dat betreft haha. dus daar kan het ook niet aan liggen.

Hoi,

Laat je vader nogmaals de immigratiepapieren doorlezen. Hierin staat duidelijk dat dit alleen nodig is voor kinderen die afhankelijk van hem zijn (“dependent children”). Als je niet afhankelijk van hem bent (OF je woont op jezelf en je kan jezelf voorzien in inkomen OF je woont bij je moeder/wordt door haar voorzien van inkomen).

Je vader hoeft jou dus niet te noemen in zijn procedure.

1 like

Een kleine aanvulling (vanuit eigen ervaring) omtrent het VOG.
Kinderen, afhankelijk of niet, onder de 16 krijgen in principe geen VOG aangezien eventuele strafbare feiten tot aan deze leeftijd niet worden geregistreerd danwel vrijgegeven. Wij hadden voor onze, van ons afhankelijke dochter van 11 jaar, geen VOG nodig voor onze aanvraag voor Permanent Resident.

Overigens, als jouw vader voor jou nog steeds een bijdrage betaald (in de vorm van alimentatie, studiebijlage etc) zou dat wel als een vorm van afhankelijkheid gezien kunnen worden denk ik.

1 like

Ok bedankt!

Ik ben zelf 21 dus ik heb wel een VOG,weliswaar blanco maar ben boven de 16 dus heb m dan toch. En mijn vader betaald geen allimitatie… al heel lang niet meer.

Ben gisteren toch nog een keer geweest en er stond nu iemand die me wist te vertellen dat NL geen banden heeft met Canada en dat ALS het al zo zou zijn dat ze mijn VOG nodig hebben, ik daar een officiele brief EN contactpersoon moest hebben uit canada.
Maar die kans is klein aangezien ik zelf niet ga emigreren naar canada.

Heb mn vader gemaild. Denk dat het dan inderdaad een vergissing is geweest.

In iedergeval hartstikke bedankt!

Een VOG is niet hetzelfde als een strafblad (als je dat tweede uberhaupt al niet). Een VOG is niets meer dan een papiertje van het Min. v. Justitie dat je geen bedreiging vormt voor bijv. immigratie of een baan met bepaalde risicovolle verantwoordelijkheden.

Voor een VOG hoef je geen officiële brief en contactpersoon te hebben (sterker nog: meestal krijg je die ook niet, zelfs al vraag je erom), je moet wel opgeven waar de VOG voor bedoeld is (en de bijbehorende onderdelen aanvinken). Nederland heeft overigens genoeg banden met Canada, onder andere uitwisseling van belastinggegevens om fraude te bestrijden. Rare gemeenteambtenaren hebben jullie. :wink:

Dus het kan wel heel goed dat mijn vader een VOG van mij nodig heeft?

(ik raak steeds iets meer in de war haha)

En wat die man op het gemeentehuis zei is dus ook niet waar.
Want bij mn gemeente helpen ze me dus absoluut niet verder, ze nemen mijn aanvraag niet eens in behandeling. :frowning:

o! kleine aanvulling, kreeg van canadese ambasade hier in Nl een mailtje waar ze dit in zei:

De reden is dat jij als zijnde jonger dan 22 jaar, nog bekeken wordt als “dependant” van je vader.
Het lijkt mij dat je zusje dit ook zou moeten doen.

De reden op het VOG zou je moeten invullen als “emigratie”.
**
leuk en aardig maar heb hun al 10x verteld dat ik niet ga emigreren :open_mouth:

Ik ben nog een keer door de definities heen gegaan. Er staat ergens weggemoffeld: “Note: This also includes children whom you have joint or sole custody even if the children usually live with the other parent and will not join you in Canada.”

Sorry dat ik hier de eerste keer overheen heb gelezen. Hierdoor zijn jij en je zusje dus alsnog “dependent children”. Om precies te zijn: “type A: under the age of 22 and is single (not married or in a common-law relationship)”.

Ik ga er vanuit dat je vader de immigratie doet via sponsorship (via zijn vriendin) en dat de aanvraag naar Vegreville, Alberta moet worden gestuurd. In dat geval hoef je alleen nog maar je eigen gegevens in te vullen op pagina 1 in het bijgevoegde formulier. De rest heb ik voor je ingevuld (heb ook al 3 VOG’s aan moeten vragen in 1 jaar tijd).

Dit geef je af bij de gemeente en zij verwerken dit voor je. Als ze weigeren mee te werken, blijf je doorvragen naar een superieur, totdat je iemand tegenkomt die je wel wilt helpen. Als dat allemaal niet helpt, kun je in het ergste geval (volgens mij) bij iedere willekeurige gemeente je aanvraag indienen of zelfs direct naar Justitie sturen (stuur meteen de klachtenbrief over je gemeente mee).

Succes!

Echt ongelooflijk bedankt!

Ik heb het uitgeprint en ik ga er gewoon mee langs.
mag ik nog vragen waar je dat stukje heb gevonden van “note:”
Dan kan ik die misschien uitprinten en meenemen (niet dat ze engels kunnen hier… -.-’ ) maar dan kan ik het uitleggen en als er toevallig iemand werkt met hersens… kan die het lezen :stuck_out_tongue:

Ik ben tot nu toe echt geweldig geholpen al… echt bedankt! :smiley:

p.s. Heb mn vader gevraagd of het idd om via de sponsorship ging… voor de zekerheid.
Weet niet of het anders uitmaakt?

Als het niet om sponsorship gaat, moet het adres van de instantie die de VOG wil waarschijnlijk in Missasauga, Ontario zijn. Maakt verder weinig uit voor de VOG-aanvraag.

De note komt uit de Guide IMM 5289E (google maar voor de PDF), pagina 27. Daar staat de definitie voor ‘dependent children’. Op pagina 30/31 staat dat je vader en zijn dependent children een VOG aan moeten vragen.

Als ze bij de gemeente perse een brief willen zien, vul dan Appendix A van dat zelfde document in.