Hulp bij het Emigreren naar Canada

Goedendag,

Ik heb 4 jaar geleden mijn partner ontmoet die in Canada woonachtig is, na heel wat heen en weer gereis hebben we 2 jaar geleden besloten om mijn emigratie door te zetten. Omdat ik werkzaam ben als verpleegkundige (helaas geen skilled worker meer) heb ik eerst mijn diploma om moeten laten zetten, uiteindelijk blijk dat ik een “re-entry” programma van 1 jaar moet volgen aan de universiteit voordat ik mijn toets voor registratie als RN (Registered Nurse) mag gaan doen. Het probleem is dat deze training alleen voor landed immigrants beschikbaar is.

Nu heeft mijn partner aangeboden om mijn sponsor te zijn en is hij begonnen met de papieren voor een partnership (een huwelijk zit er niet in). Wij hebben een advocaat ingehuurd in Canada om ons hierbij te helpen alleen merk ik dat ik nog teveel vragen heb over het Nederlandse systeem.

Ik ben nu bezig met mijn VOG aanvraag en vraag ik mijn af hoe ik een aanvullende brief van de ambassade kan krijgen? Uit de informatie die ik kan vinden blijk dat het emigratie proces niet meer via Den Haag gaat maar via Wenen, heb ik dit goed of kan ik wel terrecht voor de aanvullende brief in Den Haag? Ik heb al een email gestuurd en ik kan geen telefonisch contact krijgen.

Zodra dit proces is gestart wil ik een afspraak maken bij Dr. Ritz maar die VOG aanvraag zit mij een beetje dwars omdat ik niet gericht informatie kan vinden.

Ik wil uiteindelijk in September 2014 aan het re-entry programma beginnen en na 2 jaar gedoe met mijn diploma’s wil ik niet dat het nog langer gaat duren.

Bedankt

Hoi,

Betreft de VOG: je hoeft geen ondergetekende brief van een ambassade te hebben. In het immigratiepakket van CIC zit een formulier wat je kan invullen (één van de annexen uit mijn hoofd). Het gemeenteloket accepteert dat formulier!
(De ambassade in Den Haag heeft nog nooit iets gedaan voor Nederlanders, het liep voorheen via Berlijn.)

Als je partner je wilt sponsoren, moeten jullie minstens 1 jaar voltijd hebben samengewoond om tot “common law” koppel te worden gerekend. Hier moet ook bewijs van zijn (gezamelijke bankrekening, facturen voor G/W/L / telefoon / internet / kabel op jullie beiden namen, etc.)

Wees terughoudend met de advocaat: het is duur en de papierwinkel is erop gemaakt dat iedereen het zelf kan invullen.

Bedankt voor de informatie, ik heb een aantal formulieren maar kan geen formulier vinden van het CIC die ik kan gebruiken voor mijn VOG aanvraag. Nu twijfel ik zelfs of ik het goede pakket heb, kan jij mij een link geven waar ik dit kan vinden. Zelfs op de CIC site kan ik dit formulier niet vinden.

Bedankt

Ik ben voor de aanvraag van de VOG met een verhaal aangekomen dat het volgens de telefoniste niet hoefde, dat ik het ‘blank’ kon laten. Dit bleek niet waar te zijn, aan de balie is toen de persoon die mij aan het helpen was gaan googlen en heeft zelf het adres ingevuld van de ambassade in Wenen. Straat en huisnummer. (Je kan dit overigens googlen, ik heb achteraf via google enkele adressen gevonden die men ingevuld heeft) Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij is bij mij het volgende adres ingevuld:
Laurenzerberg 2,
A-1010 Vienna, Austria

Een week erna kreeg ik mijn VOG in de brievenbus.
Het is goed dat je alvast je afspraak bij Ritz doet voordat je je application opstuurt. Dan wordt de tijd korter, zorg er wel voor dat je kopieen van de bonnetjes mee stuurt en er is ook een formulier die je kunt vragen aan de receptioniste waarop alvast jouw registratie code staat, deze kun je dan ook met je applicatie mee sturen.