Voel jij je veilig in Indonesië?

Hubert1952, vorig jaar april op exact dezelfde plaats en dezelfde manier (tactiek) een poging tot beroving gehad in Bandung. Bij ons alleen een leeg telefoonetui uit de zak gerold. Dit is de enige keer dat we ons niet op ons gemak voelden.
We wonen in Indonesië (Bali). We mijden grote happenings waar een enorme mensenmenigte op de been is.
En zoals iedereen al zegt: wees altijd alert.
Nu op dit moment 25052014 zijn er twee bijeenkomsten in de vorm van een stille tocht tegen toenemend geweld.
De laatste periode is er een enorme toename van berovingen in de regio Kuta tot Canggu. Slachtoffers worden beroofd, veelal tijdens het motorrijden en zelfs bij het instappen van een taxi. De daders racen er op hun motoren er als een razende vandoor. Slachtoffers vallen op de grond. Vorige week is 1 slachtoffer overleden doordat een achter haar rijdende motor haar niet meer kon ontwijken.
Berg je eigendommen op onder het zadel, draag je tas niet aan de straatkant, wees niet nonchalant omdat het veilig voelt, etc…, ach eigenlijk zijn het vanzelfsprekende adviezen voor weldenkende reizigers.

Goede tips komen hier langs! Voor sommige reizigers zijn deze waarschijnlijk vanzelfsprekend, terwijl andere reizigers er niet bij stil staan.

Wat me opvalt is echter dat een aantal mensen in deze enquete aangeeft zich niet overal veilig te voelen, terwijl ze dat niet toelichten. Dat is jammer, want op die manier kun je er niet over praten en dingen van opsteken. Dat kan voor beide partijen wellicht handig zijn.

1 like

Ik heb eigenlijk nog nooit met een onveilig gevoel rond gelopen maar ik ben overal wel op mijn hoede . Maar in Bandung ,zoals sommige hierboven beweren ,kan ik het wel aannemen dat je daar extra voorzichtig moet zijn . Mensen met slechte bedoelingen kan je overal wel tegen komen .

Onveilig is een heel groot woord, maar voel me niet ‘senang’ in Kuta. De bomaanslagen spoken daar toch door m’n hoofd wat nog wordt versterkt door het confronterende herdenkingsmonument.

Daarnaast heb ik gemerkt dat ze toeristen rollen op straat. Staan ze met velen samen te scholen op de stoep en wanneer je er dwars doorheen loopt (want de weg is te druk) dan kom je in een scrum terecht. Vervolgens is het ‘who the fck stole my wallet!?*’. Slachtoffers zijn vaak dronken torren. Al met al niet zo’n leuk sfeertje.

Vermaak me verder overigens prima op het hindoeïstische <kuch> hedonistische <kuch> Bali :teeth:

Heb mij al in 1991 minder senang gevoeld in Kuta. Niet door zakkenrollers of terroristen, maar door bijna naakte Australiërs, die zich niets aantrokken van afwijkende kleding-wensen.

ik kom heel vaak in indonesie en ook vaak op bali en niet alleen kuta maar ik kom er wel, de toeristen doen het ook grotendeels zelf, de indo’s daar zijn allemaal arme sloebers die pakken wat je pakken kan, hebben en krijgen geen werk,en ja in kuta lopen allemaal wandelende wallets rond die dronken zijn dus wat wil je nog meer is makkelijk geld pakken, ik geef ze geen ongelijk, ja vervelend is het wel, maar er is veel tegen te doen: wordt niet dronken, loop niet met je geld en wallet te zwaaien,doe je wallet in een afgesloten met rits in je broek en niet aan de zijkant van een short wat ik heel vaak zie, het sfeertje is heel gemoedelijk ze zijn niet agressief, ik ben ooit ook een keer daar gerold en ja achteraf was het mijn schuld,ikwas niet dronken maar toch mijn wallet niet goed opgeborgen,gelukkig had ik mijn creditcard niet bij me en verder kan je je daar prima vermaken,oke je neemt 1 miljoen rupia mee om te feesten is 65 euro stel je wordt gerold wat dan nog? ben je 65 euro armer en 65 euro aan kennis rijker beter opletten dus.

helemaal gelijk ik ken er vaak maar nooit zal ik mij in indonesie zo gedragen en ook in kuta niet het is toch een soort aso gedrag ze denken dat ze daar alles kunnen maken, maar toch de lokale overheid moet ingrijpen en streng aanpakken , uitgaan en dronken worden kan je bent op vakantie maar er zijn grenzen en Indonesie heeft die grenzen niet bepaald het wordt hoog tijd dat ze dat doen

Sterke drank is ontzettend duur geworden hier , zelfs de “kroegbazen” zijn onverantwoordelijk en mixen de dure wodkas- whiskies met slecht spul
Vooral Arak wordt met oplosan vermixt , tientallen doden en die waarvan men het niet weet want er wordt nu zelf sterke drank gemaakt.
In de kampungkeukens een drukte van belang, dus oppassen en niet alleen in Bali, Lombok een gerenomeerde bar kon de verleiding niet weerstaan. Dat is nu het beleid van de overheid

hou het bij een gewoon biertje

Ik heb 7 jaar in Indonesie gewoond. Toen Wilders zijn Fitna filmpje uitbracht heb ik daar niets van gemerkt.
Veel Indonesiers hebben wel andere dingen aan hun hoofd, tevens hebben ze een andere teen maat dan hen die in het middenoosten wonen.

Voel me redelijk veilig alleen kuta let ik nog beter op nare ervaring mee.
En steeds proberen ze opnieuw.
Voor de rest lekker relaxed!

Wij komen al 15 jaar op rij in Indonesië en net als bij ons in Nederland of België moet je gewoon relaxed vakantie vieren maar altijd de normale voorzichtigheid in acht nemen. Het is nu eenmaal een heel ander land met zijn eigen manieren en gebruiken! Handel daar gewoon naar! Veel tips ook op mijn website http://www.harry-janny.nl Lees vooral de pagina’s over het verkeer en aapjes voeren!