Alleen als meid in Indonesie backpacken?

hallo!
ik ben een meid van 18 (bijna 19) en ik wil heel erg graag over een maand naar Indonesie voor ongeveer 2 maanden. Maar ik word echt gek van de mensen om me heen die zeggen: In je eentje naar Azië, niet doen! veeeel te gevaarlijk! Dus mijn logische vraag: is Indonesie echt zo gevaarlijk als meisje alleen, en kom je genoeg jonge meiden tegen die ook alleen zijn? Ik ben opzich helemaal niet bang om alleen te zijn, heb het idee dat ik me prima kan redden. Maar wil het toch even checken!

xxx groetjes!

Hoi Eline,

ik ben niet in Indonesië geweest, maar wel in m’n eentje door Azië gereisd. Wat betreft reacties uit de omgeving: volgens mij krijgt iedereen die alleen en ver op vakantie/ reis gaat te horen dat het gevaarlijk is en er zoveel kan gebeuren en dat je dat echt niet moet doen.
Hoe vaak ik te horen heb gekregen… Gek word je er van! Laat je niet bang maken door mensen die zelf niet in het land zijn geweest. Wees daarentegen wel zelf zo reëel om bijv. te weten hoe de politieke situatie is, en wat je wel en niet kunt doen in het land, Indonesië in jouw geval. En pas op jezelf door bijv. niet 's nachts alleen over straat te lopen, letten op wat voor kleding je draagt, contact maken met andere reizigers, enz.

Ik heb een heleboel meiden gesproken die daar in hun eentje zijn geweest, en nooit de indruk gekregen dat ze dat beter niet hadden kunnen doen.

Ik ben inmiddels in Afrika, Azië en Zuid-Amerika geweest, er zijn vele reizen en telkens weer veilig thuiskomen voor nodig geweest om mijn omgeving minder hard te doen roepen dat het overal zo gevaarlijk is. Tuurlijk, er kan een heleboel gebeuren, net zo goed als dat thuis kan, daarom is het extra belangrijk om goed voorbereid te zijn en op te letten. Er zijn weleens tegenslagen, maar ik ben er nog altijd beter uitgekomen.

Laat je niet gek maken, pas op jezelf en veel plezier in Indonesië :smile:

Nou, ik heb zat meiden alleen zien backpacken door Indonesië hoor! Voor mijn gevoel is het daar zelfs veiliger dan hier in Europa. Gewoon doen dus!
Zijn die mensen die jou vertellen dat je niet alleen moet gaan al eerder in Indonesië geweest, of zeggen ze maar wat :disgust:

Hallo Eline,

ik kan bovenstaande reactie’s alleen maar beamen. Wij zijn afgelopen september voor het eerst in Azie geweest en hebben een fantastische tijd gehad. Net als Loes ben ik ook in Afrika en een aantal x in Latijns Amerika geweest en heb me al vaak van deze opmerkingen moeten aanhoren… Je moet eens voor de grap informatie over Mexico City opzoeken, want dat vind ik nog altijd het toppunt. Als je daarover soms leest denk je dat je naar de hel gaat :biggrin: Meestal zijn het idd personen die er zelf helemaal niet zijn geweest en absoluut niet weten waarover ze praten. Moet wel zeggen dat ik de mensen in Azie wel opvallend relaxt :chin: vond, in vergelijk met bv Latijns Amerika. Gewoon je gezond verstand gebruiken en voldoende inlezen(LP, internet etcetera). Steden zijn in princiepe overal ter wereld hetzelfde, want je hebt er goede en minder goede buurten. Je verstand/intuitie is je beste begeleider, dus vertrouw daar gewoon op en laat je niet gek maken.

Succes!

Ben al heel vaak in mijn eentje in Indonesie geweest: prima te doen!

Waar je wel een beetje op moet letten (maar dat is een kwestie van respect, niet veiligheid) is dat je je niet te uitdagend kleedt. Het merendeel van de mensen is moslim, al te korte rokjes en topjes met spaghetti bandjes zijn niet echt gepast buiten de touristische gebieden. Ook dien je zo niet een tempel in te gaan.

En ach, sommige mannen proberen soms een beetje met je te flirten, maar dat gebeurt in Nederland ook, niet? Gewoon nee zeggen is voldoende, wel met een lach, maar niemand zal ongevraagd aan je zitten.

Groet,

Jenny
http://www.outofasia.nl (IND 2006 en 2007)
http://www.ikreis.net (IND 2001)

Bedankt voor je aanvulling Jenny, ik had een reactie van jou nog verwacht omdat je de ervaringsdeskundige van Indonesië bent ;).
Niet uitdagend kleden is een belangrijke tip die op veel plekken in de wereld geldt, en als je daarmee rekening houdt is dat prettig voor de lokale bevolking en meteen ook voor jezelf.