Alleen naar Indonesie?

Hallo allemaal,

In oktober wil ik graag 4 weken gaan backpacken door Indonesie…
Ik weet nog niet welke eilanden ik aan wil gaan doen, ik wil lekker low budget gaan en een combi van cultuur, natuur en relaxen maken… Vorig jaar ben ik met een vriend 3 weken door Cambodja wezen backpacken en dat is mij erg goed bevallen.
Nu zijn mijn vragen:

• Is Indonesie veilig om als (bijna onervaren backpacker) vrouw alleen te gaan backpacken?
  • Kom je makkelijk andere backpackers tegen?
  • Welk(e) eiland(en) of route zouden jullie mij adviseren?

Wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt!!

Nog een kleine toevoeging :slight_smile:

Ik heb al een beetj eover mijn route nagedacht en wil graag Jakarta - Bogor - Bandung - Yogyakarta - Bali - Lombok Vanuit hier met de boot naar - Makassar (Sulawesi) - Palu (sulawesi) en vanuit Palu terug te vliegen naar Jakarta…

Ik vind het moeilijk om de afstanden in te schatten. Ga ik dit halen in 4 weken?

Kan iemand mij ook nog vertellen hoe erg het is met de moesson in half oktober/half november?

Thnx!!

Inmiddels ben ik geen onervaren reiziger meer, maar mijn eerste reis buiten Europa was naar Indonesie en ik ging alleen. Later nog heel vaak teruggeweest. :wink:

Hoeveel backpackers je tegenkomt hangt heel erg af van de eilanden die je wilt bezoeken. Op Bali, Java en Lombok zijn veel andere reizigers, en ook in het noorden van Sumatra ontmoet je makkelijk andere reizigers.

Om een idee te krijgen of je route haalbaar is, raad ik je aan eens te lezen in een reisgids als de Lonely Planet. Daar staan duidelijke reistijden bij. Ook het lezen van reisverslagen helpt. Ik heb zelf ook Indonesie reisverslagen op mijn website staan.

Je route is NIET haalbaar. De boot naar Sumatra gaat maar eens in de zoveel weken.

In 4 weken heb je zat tijd om Java, Bali en Lombok te bereizen. Mocht je erg snel reizen (ik raad het je af in Indonesie!), dan kun je eventueel nog de Perama boot naar Komodo nemen. Zie de site van Peramatours.

Voor een reis van 4 weken ziin o.a de volgende alternatieven aan te bevelen.

1. Java - Bali - Lombok
  2. Java - Sumatera
  3. Java - Kalimantan
  4. Java - Sulawesi

Ik ben ook als vrouw alleen op stap geweest maar dan door Bali (ook andere eilanden bezocht maar dan niet alleen).
Het is prima te doen, heb me nooit onveilig gevoeld,ook 's nachts niet.
Het vervoer op Bali deed ik met Perama Shuttlebus (is officieel opgezet voor backpackers maar dit hoeft niet persé. Zo ontmoet je meteen anderen. Ook bij bep. trips waarbij je samen wordt gevoegd bij anderen ontmoet je weer mensen waarmee je vervolgens weer iets mee kan afspreken voor een volgende keer.

Ben het met jenny eens. Die reisroute is niet haalbaar.

Geen idee van de afstanden? Leg de kaart van Indonesie -
van Sumatra t/m Nieuw Guinea - eens op die van Europa.

Alsof het licht aangaat.

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie… Ik snap niet helemaal waar jullie Sumatra vandaan halen maar die stond helemaal niet in mijn planning :slight_smile:

Ik heb besloten om op Maleisie Kuala Lumpur te vliegen, daar 2/3 dagen te blijven, dan naar Penang en vervolgends een binnenlandse vlucht naar Bandung. Dan heb ik nog ruim 2,5 week om van Bandung naar Denpassar (vanwaar ik weer richting Amsterdam vlieg) te gaan.

Of als Maleisie me goed bevalt blijf ik daar langer en pak ik daarna een binnenlandse vlucht naar Denpassar om daarvanuit naar Amsterdam te vliegen…

Ik weet het allemaal nog niet zo precies maar het begont (de tickets) is gemaakt.

Groetjes,
Noortje

Ik heb begrepen dat je niet naar Sumatra gaat en ook niet naar Nieuw Guinea. Het was als indikatie bedoelt tav afstanden.

Penang of Georgetown is best leuk en kosmopolities. Maar daarvandaan
een binnenlandse vlucht naar Bandung???

Ja dat kan… Heb ik opgezocht op Asia Air :slight_smile:

@nrtje: Wat ze bedoelen is dat vliegen van Penang (Maleisie) naar Bandung (Indonesie) geen binnenlandse vlucht maar een internationale vlucht is.

Ohw ja natuurlijk haha logisch :wink:

zie de afbeelding…

De foto is heel illustratief.
Goed gedaan!

Bedankt Sumbar!

Het geeft inderdaad een super duidelijk beeld van de afstanden :slight_smile: