Route-plan voor beginners

Hallo
Ik (ben 31, Antwerpen) zoek alleen of met een vriend max 4 weken door Indonesië te backpacken (eerste keer buiten europa) vanaf 20 september. Ik ga trachten een goedkope vlucht te boeken op Jakarta en veronderstel dus dat dit mijn vertrekpunt is tenzij een andere intercontinentale bestemming (+ binnenvlucht) goedkoper/praktischer moest zijn . Vele toppics hier vragen feedback over hun voorlopige routeplanning + gedetailleerde praktische bijkomende informatie. . Ik heb daaruit begrepen dat de mogelijkheden en bezienswaardigheden oneindig groot moeten zijn. Met de hulp van google maps lukt het me wel de verschillende regio’s in kaart te brengen maar toch zie ik door het bos de bomen niet om de grote lijnen uit te werken. Daarom wil ik graag van jullie (als ervaringsdeskundigen) de nodige informatie om een realistische route uit te stippelen i.p.v feedback te vragen die waarschijnlijk al vele keren is teruggekomen in verschillende topics. Om deze route een kader te geven zal ik verder omschrijven wat mijn interesse’s en visies zijn zodat we tot een logisch en realistisch reisplan kunnen komen.
Graag had ik een mooi evenwicht gevonden tussen de toeristische trekpleisters (dewelke meestal door reisorganisaties voorgesteld worden) en de authentieke en bijzonder kant van Indonesië en zijn cultuur in al zijn eenvoud. De terugtocht naar België zal allicht terug vanuit Jakarta zijn maar ik wens in die vier weken zo weinig mogelijk drukke grootsteden aan te doen en had ook graag de diversiteit van verschillende regio’s (eilanden) wezenlijk ervaren. Het budget hiervoor liefst beredeneerd verantwoord dus op de route kiezen we voor guesthouses en/of modale hostels en efficiënte verplaatsingen die hun geld waard zijn. Om praktische redenen (regenseizoen, ramadam ? , verbindingen, ) moeten binnenlandse vluchten of lange mooie treinreizen wel kunnen. Afhankelijk van de bezienswaardigheden in bepaalde regio’s had ik dan graag bij benadering geweten hoeveel dagen nodig kunnen zijn alvorens verder te reizen. Het blijft wel vakantie natuurlijk ,dus liever iets minder zien op een relaxte manier dan wel het ene hoogtepunt na het andere aflopen.
Voor de invulling dan ter plaatste geef ik hieronder mee wat ik toch wel bijzonder graag had willen doen of zien. Als we in een bepaalde streek telkens enkele van deze zaken kunnen organiseren op enkele dagen en zo de route van onze doorreis trachtten te bepalen zou het de max zijn! We zoeken dus natuurlijk de witte stranden met helder water, geweldige snorkelmogelijkheden, imposante vulkanen, watervallen en warmwaterbronnen. Eilandengroepen of bergen dewelke we kunnen beklimmen (met gidsen ?) . Grootse meren en de groene bergachtige valleien waarvan sprake in vele toppics. Welke nationale parken kunnen we bezoeken om het wildlive te kunnen spotten of vissersdorpjes en oude havens zijn mooi meegenomen te bezoeken. Waar vinden we de onbewoonde eilanden door verschillende koraalsoorten gevormd waar we kunnen snorkelen en of zee-kanoën. Of de authentieke stammen en cultuur als daar zijn de dode begrafenisch ceremonies. De plantentuinen, monkey forrests, thee-kakao-koffie-rubber plantages. Veel gelezen over de tempels, rijstvelden of de kraters waar je door bochtige wegen de bergen in moet. Ik zoek de ruige landschappen, kokende zwavel en modderpools, canyons, varanen maar ook de “bounty” en verlaten stranden.
Omdat ik ook graag een fysieke uitdaging zoek wil ik zowiezo zeker ook enkele dagen kunnen golfsurfen (heb reeds enige ervaring) of wat al lang op mijn lijsje staat is een bungeesprong. Ik fiets graag dus op die manier wil ik graag mijn omgeving verkennen. Het mag ook wilder als er een mogelijkheid is tot water rafting of ook heel spannend lijkt mij een jungle tocht of night safari (trekking). De mogelijkheid een toeristenboot in combinatie met tussenstoppen voor het snorkelen lijkt me ook wel de moeite of vanuit de trein dwars door het land reizen kan ook geweldige uitzichten bieden blijkt. Als er plaatsten zijn die bekend zijn om hun zonsondergangen in combinatie met bv een dagtour mag je me zeker ook informeren waar ik moet zijn. Ik hou ook van heerlijke (vis)gerechten, liefst in de kleinere dorpjes tussen het dagelijkse leven met een enkele sfeervolle barretjes.
Voila, zo kan ik blijven doorgaan, maar voor mijn eerste verre reis lijkt mij dit voorlopig al wel een flinke boel om in vier weken af te werken van en naar Jakarta(?). Wat mij voorlopig duidelijk moet worden is het retour-traject en zijn bezienswaardigheden hierop en de tijd hiervoor nodig. De praktische zaken kan ik verder dan misschien wel terugvinden in de verschillende topics of LP.
Alvast ongeloofelijk voor dank voor jullie hulp en gewaarde mening.
Grtz
Wim

Hallo Wimstorms,

Wat een plannen, je zou aan vier maanden nog niet genoeg hebben. Wat ik je kan aanraden is om NIET naar Jakarta te gaan. Begin en eindig in Denpasar op Bali. Je kunt dan gemakkelijk naar Java, Lombok, Sumba, Sumbawa, Flores en niet te vergeten Sulawesi (1 uur vliegen van Denpasar naar Makassar). Zoek maar eens Tana Toraja, Bunaken en WAKATOBI op. Denpasar ligt naar mijn mening centraler voor al jouw planen.

Veel succes met de voorbereidingen.

Hans

Hoi,
Zelf ga ik midden oktober voor een week of 4 … ik dacht aan beginnen in Kuala lumpur en dan met de boot naar Medan om Oerang Oetangs te zien. dan vliegen naar Depasar en vanuit daar het een en ander bewonderen. Hans weer wijs Sumatra ziet er niet goed uit in oktober/november … zijn de andere eilanden beter af?
Dank je wel

Dag Wim,

Het ligt een beetje aan het totale reisplan. Allereerst zijn er maatschappijen die niet op Denpasar maar WEL op Jakarta vliegen.
Verder kun je inderdaad vanuit Denpasar rechtstreeks naar Lombok, Sumba, Sumbawa en Flores, echter naar Sumatera, Timor en Maluku kunnen deze vluchten het best (en wat de laatste twee betreft veel goedkoper) vanuit Jakarta geboekt worden. Alsde betreffende maatschappij zowel op Jakarta als op Denpasar vliegt dan is het wellicht een idee om hiervan een combinatie te maken, dus heen naar Denpasar en terug van Jakarta of omgekeerd.
Overweeg ook Dusseldorf, London of Parijs bij het uitzoeken van je vlucht(en).
Mbt de invulling van de reis; 4 weken is voor een land als Indonesie niet zo heel veel dus een keuze maken is een must. Bunaken en Wakatobi zijn weliswaar prachtige duikplaatsen echter een goed alternatief vind je ook voor de kust van west Flores rond Labuan Bajo. Hier kun je dan meteen een combinatie maken met de komodovaranen, de Kelimutu en de adatdorpen (meer vliegen in 1 klap).
Vulkaanklimmen kan o.a. op de Rinjani (maar kost veel tijd), alternatief bijvoorbeeld de Sibayak op Noord Sumatera (wee meer vliegen in 1 klap tezamen met Tobameer en bezoek aan Bukit Lawang om de orang hutans te zien) minder klimmen, meer toeristisch maar zeker een mooi gebied is de Bromo op oost Java.
Gezien je wensen zou ik Sumatera, Flores en Zuid Sulawesi zeker doen. Als je dan nog tijd over hebt zou je daar Java (Bromo en Borobudur/Prambanan) OF Sumba OF Timor aan toe kunnen voegen.

gr
Anne Mieke

mbt posting 4.

Goed geschreven .
Hoop dat we vaker jou bijdrage hier kunnn lezen.

Selamat datang di Wereldwijzer Reis Forum.
Bagian Indonesia.

slm

OmSid

Ik ben het voor een keertje helemaal met SA eens, als hij dan lekker met pensioen gaat, karena sudah pikun, dan wordt het nog eens een interessant forum hier.:zon02:

Terima kasih Om Sid. Ik zal mijn best doen en proberen mijn tijd een beetje te verdelen…:wink:

gr
AM

Dan kan ik met gerust hart aan andere bezigheden houden .

Kunnenze ook van anderen horen(lezen) hoe het ongeveer in Indonesia gaat .