1 maand Indonesie - tips qua planning?

Hoi allemaal,

Eind juli zullen we voor 1 maand naar Indonesië vertrekken. Ik heb al heel wat goede tips voorbij zien komen op dit forum, bedankt daarvoor! Toch vind ik het altijd lastig om een goede reisplanning te maken, graag hoor ik van iemand of onze planning te ambitieus is (en dus niet haalbaar) of dat we nog belangrijke dingen missen die we écht gezien moeten hebben. Alvast bedankt!

1 Aankomst Jakarta ‘s avonds
2 Jakarta
3 Jakarta – Bogor (is Bogor de moeite waard? of kunnen we beter rechtstreeks naar Bandung gaan vanuit Jakarta?)
4 Bogor- Bandung: Met Express bus/ minibus naar Bandung over de Puncak Pass (theeplantages, gebergte)
5 Bandung bezichtigen met uitstap in omgeving of gelijk door met trein naar Yogjakarta??
6 Yogya stad
7 Yogja prambanan
8 Yogja borobodur
9 Yogja omgeving
10 Vliegen naar Sumatra (Medan) –> Bukit Lawang
11 Jungle Trekking Bukit Lawang
12 Jungle Trekking terug
13 Reis naar Tobameer/ Samosir
14 Samosir rondreizen scooter
15 Terug naar Medan, indien mogelijk s avonds vliegen naar Lombok
16 Regelen trekking naar Vulkaan Rinjani
17 Vulkaan beklimmen
18 Vulkaan beklimmen
19 Vulkaan beklimmen
20 Terug vulkaan en door naar Gili
21 Gili
22 Gili
23 Gili
24 Gili
25 Naar Bali per boot (noorden/ oosten)
26 Bali
27 Afdalen naar Ubud? Of in noorden blijven en ineens naar denpasar?
28 Naar denpasar
29 ‘smiddags terugvlucht vanaf Denpasar
30 Aankomst NL

Ik twijfel vooral of we in het begin rechtstreeks door zullen reizen naar Bandung en dan vanuit Bandung dagtochten regelen naar bijv. een theeplantage, of dat we Bogor echt gezien moeten hebben.

Mocht iemand dus tips of aanvullingen hebben, heel graag!

Alvast bedankt,

Groetjes, Andrea

Hallo, persoonlijk zou ik ervoor kiezen om qua route eerst naar Sumatra te gaan en vanaf Sumatra naar Java, vervolgens naar Bali, Lombok en vanaf Bali terug naar Nederland. Ik weet natuurlijk niet wat je internationale vliegroute is en met welke maatschappij je vliegt? Ligt dit al vast dan kun je makkelijk een vlucht boeken v.a. Jakarta naar Medan en v.v. Tenzij je van duiken houdt zou ik het verblijf op de Gili eilanden verkorten en die dagen gebruiken op Java, Bali of Lombok.

Hoi Andrea,

Ik zou denk ik het aantal bestemmingen iets inperken. Je bent nu op best veel plekken maar 1 of 2 nachten, terwijl je daarvoor toch lange reizen maakt. Je reist bijvoorbeeld van Bukit Lawang naar Samosir (uur of 10 reizen wellicht) en daarna weer van Samosir naar Medan (6 uur). Daarmee ben je dus 16 uur aan het reizen voor eigenlijk maar 1 hele dag bij het Tobameer.

Ik zou denk ik Jakarta en Bogor weglaten en meteen vanaf het vliegveld naar Bandung gaan, en dan wat meer tijd voor Bandung nemen (tijdens eventuele jetlag zeg maar). Wil je bij Gili gaan duiken? Zo niet zou ik het aantal dagen daar verminderen tot 2 of 3 nachten, want zoveel is er niet te doen. Op Bali zou ik gaan voor 1 of maximaal 2 bestemmingen. Als je bijvoorbeeld in Ubud bent hoef je niet daarna nog voor 1 nacht door te reizen naar Denpasar, want vanaf Ubud naar het vliegveld is ook maar een kilometer of 40. Met de tijd die je bespaart kun je dan nog 1 of 2 nachten toevoegen aan het Tobameer bijvoorbeeld.

Er zijn geen rechtstreekse vluchten van Medan naar Lombok trouwens. Je zult moeten overstappen (waarschijnlijk op Jakarta Airport, al bieden zoekmachines soms ook opties via Bandung, Surabaya, de tweede luchthaven van Jakarta: Halim, of zelfs Kuala Lumpur of Singapore).

Groeten,

Erwin

Ps. Op mijn website staan een paar artikelen waar je wellicht wat aan hebt.
[ul]
[li]Aankomst en overstappen op Jakarta Airport
[/li][li]Reizen van Jakarta naar Bandung (trein of bus)
[/li][li]Reizen van Bandung naar Jogjakarta (trein, bus of vliegtuig)
[/li][li]Reizen naar de Gili-eilanden
[/li][li]Aankomst op Medan Airport (incl. info over reizen naar Bukit Lawang, Tobameer)
[/li][/ul]

Hoi IbuNita,

Bedankt voor je reactie. We hebben onze tickets al geboekt en vliegen eerst op Java. Het idee is inderdaad om te gaan duiken bij de Gili eilanden.

Groetjes, Andrea

Beste Erwin,

Bedankt voor je reactie en de tips! Het is zeker het overwegen waard om gelijk naar Bandung te gaan. Ik twijfelde al over Bogor en het levert inderdaad wat tijdswinst elders op. Goed om te lezen dat de afstand Ubud- vliegveld makkelijk in één dag te reizen is, ook dat scheelt weer een dag. We gaan bij Gilli duiken en snorkelen, dus ik verwacht dat we ons daar wel enkele dagen kunnen vermaken. En een klein weekje chillen aan het eind van zo’n vakantie is ook wel fijn :slight_smile:

Nogmaals bedankt voor alle tips! Ik zal je site zeker doorspitten voor nog meer waardevolle informatie.

Groetjes, Andrea