voedselallergie in Thailand

Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort voor het eerst naar Thailand. Nu maak ik me een beetje zorgen over het eten daar, ik heb namelijk een voedselallergie. Ik ben allergisch voor noten en bepaald fruit. Fruit lijkt me niet zo’n probleem, dat eet ik dan gewoon niet. Maar noten worden best vaak verwerkt in gerechten zonder dat je dat weet.

Hier in Nederland ga ik regelmatig bij Thaise restaurant eten (heerlijk!) en daar vraag ik gewoon of er ergens noten in zitten. Dat zal in Thailand wat moeilijk gaan, niet?!? Ik neem aan dat ze niet overal goed genoeg Engels spreken. En ik heb ook al eens in een ander land meegemaakt dat ze doen alsof ze je begrijpen en zeggen: “no problem, no nuts” en dat je me daarna kan afvoeren omdat ze er WEL inzaten.

Ik heb geen zin een allergische aanval te krijgen in een vreemd land :-(.
Ik zou ook graag zo’n jungletocht doen waar je gaat eten bij bergstammen ofzo, daar kun je natuurlijk helemaal niet controleren wat er in je eten zit allemaal.

Iemand tips hoe ik hiermee kan omgaan? Hele reis lang koekjes eten? :wink:
Bedankt!!

Probeer een in het Thais vertaald briefje te hebben waarom staat dat je een allergie voor noten hebt, dan kun je dat laten zien.

Dat zou een idee zijn, ware het niet dat er vele Thai zijn die ook niet kunnen lezen…

…gaat inderdaad een probleem worden. Ik denk dat het je nog wel gaat lukken om het volgende duidelijk te maken: “No cashew nuts” of “No Satay-sauce”. Volgens mij heb je ook last van je allergie als er in arachideolie (gemaakt van aardnoten) wordt gebakken; dan heb je een groter probleem, want de oosterse keuken maakt daar veelvuldig gebruik van. Je geeft echter aan dat je vaak in het thais restaurant eet; check even met de kok waar hij/zij in bakt. Mocht hij/zij ook in arachideolie bakken, dan gloort er inderdaad hoop voor jou om nog redelijk veel in Thailand te kunnen eten. Ik doe (bij wijze van spreken) wel een schietgebedje, want ik zie je niet graag veroordeeld tot een Mac of alleen maar een bordje/kommetje rijst.

Succes en groet,
Joe

Dank voor jullie reactie.

Joe, zo erg is het gelukkig niet met m’n allergie, ik kan wel gewoon gerechten gebakken in arachideolie hebben. Dat is namelijk gemaakt van pinda’s en dat zijn geen noten maar peulvruchten. (Wist ik eerst ook niet.)
Het probleem zit hem in cashew-, wal-, hazelnoten, dat soort dingen. Ik ga maar eens een babbeltje maken met een Thais/Nederlandse kok. Ik vraag hem wel mij het zinnetje “ik mag geen noten” in het Thais te leren zeggen :-).

Persoonlijk ben ik, buiten de cashewnoot, nog (geen) gerechten met walnoot of hazelnoot tegengekomen en de pinda’s kan je nu ook al wegstrepen. Ik kan je ook vertellen dat bijna elk restaurant (ook de zeer goedkoop geprijsde) in het bezit is van een engelstalige bijlage op de menukaart. Dus de gerechten met noten vis je er zo uit. Het wordt inderdaad een probleem als je langs de straat wil eten… en dan juich ik het initiatief toe om een enkel thais zinnetje uit je hoofd te leren, opdat je gevrijwaard bent van een alergische reactie. Zelf kan ik niet tegen Thaise mossels; daar ben ik nu 2x "dood"ziek van geweest - dus weet ik dat ik die moet mijden.

Groet en een heel fijne vakantie toegewenst.
Joe