Ik heb onlangs een ticket geboekt via world ticket center naar Nieuw Zeeland.
De terugvlucht is met Air new zealand van Christchurch - Auckland.
Met air new zealand (operated by Cathay pacific airways) Auckland - Hongkong.
En met KLM HongKong - Amsterdam.
Nu heb ik het voornemen om nog langer te reizen en hiervan heb ik World ticket op de hoogte gesteld. Helaas kan ik het ticket niet wijzigen in eindbestemming HongKong. World ticket geeft aan dat ik dit misschien kan regelen door dit bij het inchecken te vragen, maar dat de luchtvaartmaatschappijz hiervoor een boete kunnen eisen, boetebedragen die niet bekend zijn. Ook is de vraag of het bagagepersoneel in Hongkong erop let dat ze mijn koffer niet hoeven door te labelen.
Zijn er mensen die iets meer hier van de regelgeving af weten of die eenzelfde situatie hebben meegemaakt en mij dan ook kunnen voorzien van goed advies.
Bagage labelling bepaal je zelf bij check-in, gewoon in AKL duidelijk zeggen dat het maar tot HKG moet.
De KLM vlucht ‘missen’ zou wel eens heel duur kunnen worden, dat is het risico van relatief goedkope tickets kopen die zijn vaak nauwelijks wijzigbaar. Bezint (of je plannen eventueel zouden kunnen wijzigen) voor je begint (een goedkoop ticket te boeken)…
Ik heb er heel goed over nagedacht, maar ik heb plots te horen gekregen ik mijn baan kwijt raak, dus of me plannen evt zouden kunnen wijzigen dat zag ik niet aankomen
Nu dacht ik dus dit is het momentum om te reizen. En ik dacht dan gebruik te kunnen maken van me al geboekte vlucht, door uit te stappen in Hongkong. Maar hoe meer ik lees op internet hoe meer ik twijfel om dit te doen vanwege de mogelijke consequenties. Misschien is er nog een mogelijkheid om geheel de vlucht niet te pakken en dan een ander round the world ticket ofzo te bestellen voor een vlucht vanuit Nieuw zeeland.
Je kan natuurlijk ook eens gewoon naar KLM bellen en vragen wat hun boetes eventueel zouden zijn als je het laatste deel van de route niet zou doen. Kans lijkt mij groot dat je gewoon het geld dat zij gekregen hebben voor de vlucht niet terugkrijgt? Of jij op dat vliegtuig zit of niet, dat maak voor hen niets uit hé, betaald is het zitje toch. Ik zie niet goed in waarom ze jou dan nog extra geld zouden aanrekenen. (Zolang zij op de hoogte zijn van 't feit dat ze niet op jou moeten wachten toch. Als ze een half uur vertraging hebben omdat ze op jou wachten is het wellicht een ander verhaal.)
Hetzelfde wat erikdr adviseert: ook ik zou de ruimbagage in Auckland laten labelen met als eindbestemming Hongkong (meld en check dit dus expliciet aan de incheckbalie). Verder zou ik niks laten weten aan KLM. Dus niet inchecken, annuleren of wat dan ook.
Ik heb zelf eens een regionale vlucht gemist (zonder in te checken en/of annuleren). Heb nooit meer wat van de luchtvaartmaatschappij gehoord. Er staan me tevens een paar ervaringen op dit forum bij van reizigers die intercontinentale vluchten hebben gemist. Hebben ze ook nooit wat over gehoord.
Aanvulling, heb er nog eens nuchter en rationeel over nagedacht. Eigenlijk een beetje in de lijn wat EvaC aangeeft.
Vergelijk het met een bezoek aan de schouwburg. Van te voren reserveer en betaal je een plaats op naam. Je komt echter niet opdagen. Vervolgens stuurt de schouwburg jou een boete. Dat is toch niet logisch? Want wat is precies de schade? Ik vermoed dat hier zelfs wetgeving over bestaat :king: