Vliegtuigmaatschappijen - Ervaring met Vietnam Airlines?

Beste reizigers,

Mijn vriend en ik willen in februari 3,5 week naar Vietnam gaan. We zijn momenteel bezig met het uitzoeken van een geschikte vlucht.
Heeft er iemand ervaring met Vietnam Airlines?
Over maatschappijen zoals Cathay en Malaysia airlines wordt net wat positiever gesproken lijkt. Tevens geeft tix.nl hiervoor 5 sterren en voor Vietnam Airlines 3.

Aanrader of zeker niet?

Hallo Eef,

De laatste 12 internationale vluchten heb ik altijd met VA gevlogen, dan vanaf Frankfurt met 1 uitzondering in 2009 ( toen met Quatar Airlways; is een 5 sterren maatschappij ).

Eerste keer met Cathay Pacific )

Omdat ik in Tilburg woon is dit best te doen om zelf te rijden, ongeveer een uur of 3.5 a 4.
Parkeren kost je de helft van Schiphol; december/januari 2013, 28 nachten parkeren was 75 euro.
Dit dan net buiten het vliegveld en je hebt een pendel van en naar het vliegtiug erbij; dus rijden naar de parkeerplek, auto stallen, plaats nemen in het busje dat voor jouw alleen klaar staat en die brengt je naar jouw vertrekhal.
Bij terugkomst bellen wanneer je de douane door bent en na 10 a 15 minuten wachten komt ie je weer ophalen en brengt je naar de parkeerplek.

Verdien zo mijn benzine kosten terug tov Schiphol.

Ook vind ik de tijden helemaal goed, vanaf Frankfurt.
Vertrek om 14 uur en aankomst Viet Nam om 7 uur in de ochtend ( 2 uur nederlandse tijd ) en een rechtstreekse vlucht van 11 uur en nog wat.
Kan je slapen in het vliegtuig ( ik gelukkig wel ) wordt je dus in de ochtend wakker.

Terug vlieg je om 23:30 en kom je nederlandse tijd om 7 uur aan; heb je geslapen, zit je meteen ook weer in het ritme.

Voordeel is dus dat het rechtstreeks is en niet ergens een overstap hebt met weer allerlei veiligheidschecks en controles en wachten.

Het vliegen zelf
Ik heb dus ook gevlogen met een maatschappij dat hoog in de ranking staat, Quatar, en vergelijk het even met deze maatschappij.

Eigenlijk valt er niets te vergelijken, want ik heb het verschil niet gemerkt.
Personeel is bij beide even vriendelijk, stoelen gelijkwaardig, eten bij beide gewoon vliegtuig voedsel, beide een scherm in de stoel van de voorganger voor films, muziek, spelletjes, nieuws, gratis koptelefoon, onbeperkt eten en drinken aan boord.
Weet niet meer of je bij Quatar ook alcoholische drankjes kon krijgen, maar bij VA wel.

Heb voor dit jaar ook al weer geboekt en dus ook bij VA rechtstreeks; wanneer je rechstreeks boekt altijd de creditcard meenemen waar je de tickets mee betaald hebt, kan je een hoop gedoe schelen op het vliegveld bij het inchecken en zelf leiden tot weigering in het uiterste geval.
Geld voor alle rechtstreekse boekingen bij alle maatschappijen.

Ik net even gekeken naar de beenruimte en dan blijkt VA gemiddeld te scoren met 33 inch, sommige hebben 34 inch.

Schiet me een verschil binnen tussen VA en Cathay tov Quatar.
Bij Quatar krijg je 3 ronde stickers met emoticons en wat tekst.
1 met laten slapen tijdens een ronde met drinken en eten, 1 met wakker maken voor het eten, 1 met wakker maken voor drinken.
Deze moest je dan op het hoofdsteun plakken.

Had in eerste instantie 28-12 vertrek en terug op 21-1 in gedachten voor 1150 euro.
Maar was toen voor iemand op deze site aan het kijken voor tickets en zag dat wanneer ik op 30-12 heen ging en op 22-1 terug het ticket kon krijgen voor 900 euro pp.

Dus nu wordt het 30-12 heen en 22-1 terug, later kon niet ivm met het werk, scheelde ons 500 euro voor 2 personen.

Dus zou dit ook even meenemen.

Maar je gaat in februari naar Viet Nam, en wil je goedkoop of is dat om het even?
Je zit meteen in de duurste periode met zowel tickets, verblijfkosten, eten, drinken, trips enz.
Het is dan ook namelijk TET, hoop dat je dit je wel hebt gerealiseerd?

Schuiven datums kan je dan al echt vele honderden euro’s schelen, dus dat zeker doen.

Bijv.
vertrek op 1-2 vanaf frankfurt naar Saigon en terug op 2-3 kost je 932 euro pp
Maar bij vertrek op 1-2 en terug op 28-2 kost je 1384 euro, reis duur resp. 11.5 en 13.5

Vii A’dam ook maar even gekeken
vertrek op 1-2 en terug op 2-3, 876 euro met reistijd van resp 15.5 uur en 18 uur en 10 minuten.
vetrek op 1-2 en terug op 28-2 via Frankfurt is uitverkocht
Kan wel via Parijs
vertrek op 1-2 en terug op 28-2, 887 euro met reistijden resp. 15uur en 35 minuten en terug van 31 uur.
Voor 700 euro meer is de reistijd 18.5 uur.

Voor de binnenlandse vluchten zijn de reistijden zo klein dat het niet uitmaakt waar je mee vliegt.
Maar niet alle budgetmaatschappijen vliegen op alle bestemmingen, dus dan kom je misschien ook veelal uit bij VA.

Deze bedrijven komen meestal zo rond 2 a 3 maanden voor je datum met prijzen, dus je moet niet helemaal afgaan op huidige prijzen.
Persoonlijk vind ik deze maatschappijen het meest interessant voor mensen die weinig bagage hebben, denk dan aan rond de 10 a 15 kg pp.

Je moet hiervoor extra voor betalen; komt boven op de ticketprijs. Vooraf je bagage gewicht kopen met het ticket is het goedkoopst.
Maar heb je meer bagage dan is het wat rekenen en dan dan blijkt het verschil soms in het voordeel van de budget maatschappijen en soms in het voordeel van VA. Verschil is dan te overzien; op een ticket van 60 usd zal dat dus maar om enkele dollars gaan.

Ik zie wel weer dat ik er een lang verhaal van heb gemaakt, was dus niet het voornemen toen ik er aan begon, sorry.
Hoop toch dat je er iets kan uitpikken dat je vraag beantwoord?

gr.
Ton.

Beste Ton,

Hartelijk dank voor je snelle en uitgebreide reactie.
Wij gaan in februari naar Vietnam omdat eerder niet kan in verband met het werk van mijn vriend. We willen ook niet veel later gaan in verband met het weer dat t/m februari het best zou zijn. Tevens loopt het contract van mijn vriend af eind januari en sluit deze reis op die manier perfect aan.
We hadden geen rekening gehouden met TET - het is jammer dat alles duurder is. Maar helaas niets aan te doen. Wat moeten we ons hiervan voorstellen? Wanneer ik zoek op internet vindt TET in 2014 plaats van 31 jan - 4 feb. In principe zit er dus maar een klein beetje overlap in met onze reis. Ik las al dat alle Vietnamezen vrij zijn rondom TET. Hoe lang is hun vakantie? Moeten we trein- en busreizen e.d. al van tevoren vastleggen? Zijn er plaatsen die we absoluut moeten bezoeken tijdens TET? Ben wel heel benieuwd naar de viering!

We hebben gisteren onze vlucht geboekt. We vertrekken 2 februari vanaf Frankfurt naar Hanoi. Op 26 februari vliegen we vanaf HCMC terug. Rechtstreekse vlucht van 10,5 uur - 850 euro pp. Lijkt ons een goede prijs - ondanks het feit dat het februari betreft. Zin in!!!

Nu een Lonely Planet bestellen en een mooie reis van Noord naar Zuid samenstellen :slight_smile: Met behulp van dit forum komen we al een heel eind! Tips blijven welkom uiteraard!

Alvast bedankt!

Groeten, Eef

Hallo Eef,

Goede prijs en snap helemaal dat je er zin in hebt, kijk zelf ook weleens stiekem naar de kalender wanneer ik weer die kant uit ga.

Prijs is goed omdat de meeste Vietnamezen, die naar Viet Nam gaan er dan al zijn.

Je moet zo’n beetje reken tot 6 februari dat alles weer normaal is.

Omdat ik denk dat deze vraag de komende tijd meer gesteld gaat worden mail ik van de week even naar Hanoi wat er open is en wat doen.
Vraag dan ook even de prijzen op die ze verwachten en met eventuele verwachte moeilijkheden.

Omdat ik helemaal gek ben op het zuiden, vanaf Hue ( incl. Phong Nha ) naar beneden. weet ik daar wel alles van.
Het noorden is alweer 3 a 4 jaar geleden, vandaar dat ik even ga navragen voor je om exacte informatie voor TET 2014.

Ik weet niet of je met VA gaat, denk het wel?
Maar ik vlieg altijd op Saigon VV en we zijn dan om 9 uur op het vliegveld, vlucht van 14:10.
Ik weet dat de balie voor deze vlucht opent om 09:30, we zijn dan de eerste en kunnen dan de stoelen uitkiezen en hebben dan steevast plaatsen bij de nooduitgang.

Beter wat rondlopen op het vliegveld , en dan comfortabel zitten tijdens de vlucht.
Doe dit zo wanneer ik geen up-grade.

ik zal je daarover eind januari meer over kunnen vertellen, wanneer ik terug ben, misschien iets voor jullie.
Werkt natuurlijk maar net zo lang tot dat ze ook over gaan tot inchecken via internet.

Succes met het uitdokteren met jullie schema.

Natuurlijk hopen we je verder te helpen met tips, kom binnenkort dus terug over Hanoi en TET.

gr.
Ton.

Goede middag,
De planning van de reis heeft even stilgelegen, maar nu het weer minder is - een mooie activiteit.
Ton, weet jij toevallig al iets over TET 2014 in en rondom Hanoi? Wij komen namelijk de 3 februari aan. TET 2014 zou tot en met 4 februari zijn. Het lijkt ons leuk om hier wat van mee te kunnen pikken. We hebben nu in ons hoofd om op 5 februari de nachttrein richting Sapa te pakken; is 3 dagen niet teveel voor Hanoi?

Ben benieuwd! En wederom alvast bedankt!

Groeten, Eef

Hallo Eef,

Ik heb moeten nadenken hoe ik het volgende moest schrijven.

TET is op 31-1 en dit is eigenlijk de dag.

Even terug naar Nederland.
Nieuwjaar is 1-1, en dan wordt dit groots gevierd.
De dagen erna blijft er soms de versiering hangen tot 3 koningen.

In Viet Nam gaan de mensen reizen naar hun familie enkele dagen voor 31-1, vieren Nieuwjaar ( TET ) op deze dag en blijven dan nog enkele dagen samen. Deze periode is TET vakantie.

Betekend dus dat je net een staartje van de versieringen kan zien, maar niet het echte nieuwjaar.
Wel dus dat iedereen weer terug gaat naar zijn woonplaats wat betekend dat dan veel mensen gaan reizen en dus het aanbod reizigers groot is, prijzen hoger.

Sorry, dat je TET niet echt meemaakt.

Hanoi,
Ik ben niet echt een Hanoi fan, en denk dat je aan 2 dagen Hanoi voldoende zou hebben.

1 dag voor het bezichtigen en 1 dag van aankomst .

Dus dan het Mausoleum , de verblijven, de 1 pillar pagode, de lakes, de universiteit, de gevangenis, waterpuppets in de avond, oud gedeelte.
Kan je dus in deze 2 dagen doen.

Is wel een beetje druk, maar kan wel.

gr.
Ton.