Hallo Eef,
De laatste 12 internationale vluchten heb ik altijd met VA gevlogen, dan vanaf Frankfurt met 1 uitzondering in 2009 ( toen met Quatar Airlways; is een 5 sterren maatschappij ).
Eerste keer met Cathay Pacific )
Omdat ik in Tilburg woon is dit best te doen om zelf te rijden, ongeveer een uur of 3.5 a 4.
Parkeren kost je de helft van Schiphol; december/januari 2013, 28 nachten parkeren was 75 euro.
Dit dan net buiten het vliegveld en je hebt een pendel van en naar het vliegtiug erbij; dus rijden naar de parkeerplek, auto stallen, plaats nemen in het busje dat voor jouw alleen klaar staat en die brengt je naar jouw vertrekhal.
Bij terugkomst bellen wanneer je de douane door bent en na 10 a 15 minuten wachten komt ie je weer ophalen en brengt je naar de parkeerplek.
Verdien zo mijn benzine kosten terug tov Schiphol.
Ook vind ik de tijden helemaal goed, vanaf Frankfurt.
Vertrek om 14 uur en aankomst Viet Nam om 7 uur in de ochtend ( 2 uur nederlandse tijd ) en een rechtstreekse vlucht van 11 uur en nog wat.
Kan je slapen in het vliegtuig ( ik gelukkig wel ) wordt je dus in de ochtend wakker.
Terug vlieg je om 23:30 en kom je nederlandse tijd om 7 uur aan; heb je geslapen, zit je meteen ook weer in het ritme.
Voordeel is dus dat het rechtstreeks is en niet ergens een overstap hebt met weer allerlei veiligheidschecks en controles en wachten.
Het vliegen zelf
Ik heb dus ook gevlogen met een maatschappij dat hoog in de ranking staat, Quatar, en vergelijk het even met deze maatschappij.
Eigenlijk valt er niets te vergelijken, want ik heb het verschil niet gemerkt.
Personeel is bij beide even vriendelijk, stoelen gelijkwaardig, eten bij beide gewoon vliegtuig voedsel, beide een scherm in de stoel van de voorganger voor films, muziek, spelletjes, nieuws, gratis koptelefoon, onbeperkt eten en drinken aan boord.
Weet niet meer of je bij Quatar ook alcoholische drankjes kon krijgen, maar bij VA wel.
Heb voor dit jaar ook al weer geboekt en dus ook bij VA rechtstreeks; wanneer je rechstreeks boekt altijd de creditcard meenemen waar je de tickets mee betaald hebt, kan je een hoop gedoe schelen op het vliegveld bij het inchecken en zelf leiden tot weigering in het uiterste geval.
Geld voor alle rechtstreekse boekingen bij alle maatschappijen.
Ik net even gekeken naar de beenruimte en dan blijkt VA gemiddeld te scoren met 33 inch, sommige hebben 34 inch.
Schiet me een verschil binnen tussen VA en Cathay tov Quatar.
Bij Quatar krijg je 3 ronde stickers met emoticons en wat tekst.
1 met laten slapen tijdens een ronde met drinken en eten, 1 met wakker maken voor het eten, 1 met wakker maken voor drinken.
Deze moest je dan op het hoofdsteun plakken.
Had in eerste instantie 28-12 vertrek en terug op 21-1 in gedachten voor 1150 euro.
Maar was toen voor iemand op deze site aan het kijken voor tickets en zag dat wanneer ik op 30-12 heen ging en op 22-1 terug het ticket kon krijgen voor 900 euro pp.
Dus nu wordt het 30-12 heen en 22-1 terug, later kon niet ivm met het werk, scheelde ons 500 euro voor 2 personen.
Dus zou dit ook even meenemen.
Maar je gaat in februari naar Viet Nam, en wil je goedkoop of is dat om het even?
Je zit meteen in de duurste periode met zowel tickets, verblijfkosten, eten, drinken, trips enz.
Het is dan ook namelijk TET, hoop dat je dit je wel hebt gerealiseerd?
Schuiven datums kan je dan al echt vele honderden euro’s schelen, dus dat zeker doen.
Bijv.
vertrek op 1-2 vanaf frankfurt naar Saigon en terug op 2-3 kost je 932 euro pp
Maar bij vertrek op 1-2 en terug op 28-2 kost je 1384 euro, reis duur resp. 11.5 en 13.5
Vii A’dam ook maar even gekeken
vertrek op 1-2 en terug op 2-3, 876 euro met reistijd van resp 15.5 uur en 18 uur en 10 minuten.
vetrek op 1-2 en terug op 28-2 via Frankfurt is uitverkocht
Kan wel via Parijs
vertrek op 1-2 en terug op 28-2, 887 euro met reistijden resp. 15uur en 35 minuten en terug van 31 uur.
Voor 700 euro meer is de reistijd 18.5 uur.
Voor de binnenlandse vluchten zijn de reistijden zo klein dat het niet uitmaakt waar je mee vliegt.
Maar niet alle budgetmaatschappijen vliegen op alle bestemmingen, dus dan kom je misschien ook veelal uit bij VA.
Deze bedrijven komen meestal zo rond 2 a 3 maanden voor je datum met prijzen, dus je moet niet helemaal afgaan op huidige prijzen.
Persoonlijk vind ik deze maatschappijen het meest interessant voor mensen die weinig bagage hebben, denk dan aan rond de 10 a 15 kg pp.
Je moet hiervoor extra voor betalen; komt boven op de ticketprijs. Vooraf je bagage gewicht kopen met het ticket is het goedkoopst.
Maar heb je meer bagage dan is het wat rekenen en dan dan blijkt het verschil soms in het voordeel van de budget maatschappijen en soms in het voordeel van VA. Verschil is dan te overzien; op een ticket van 60 usd zal dat dus maar om enkele dollars gaan.
Ik zie wel weer dat ik er een lang verhaal van heb gemaakt, was dus niet het voornemen toen ik er aan begon, sorry.
Hoop toch dat je er iets kan uitpikken dat je vraag beantwoord?
gr.
Ton.