Lichte paniek ...

dag allen ,

Gisteren voor de eerste maal eens op sites van diverse vluchtmaatschappijen
gesurft . Niettegenstaande Ton me prijsstijgingen had aangekondigd ,was ik er
toen nog niet aan toe …gesien (lap …de sit doet het weer niet…sorry) mijn
planning toen nog in een seer embryonale fase sat … en ook omdat ik afh. v/h weer pas in hanoi definitief wilde beslissen …

het betreft een evt vlucht saigon / ha noi op 14/01/2012

op de eerste site www.jetstar.com kan ik momenteel nog niets invullen ?
op de tweede site www.airmekong.com.vn kreeg ik overal “sold out” !!! ?
en bij de site van www.vietnamairlines.com kreeg ik een eco-prijs 130$

daarnet probeerde ik het opnieuw op dese laatste site ,en er verscheen ,
dat er geen economics meer vrij waren… dus alleen business seat 5miljVD ???

vond dan op www.vietnamflight.net toch nog economics van VNA vr 130$

Ik was enorm verrast omdat we op 14/01 toch nog een week voor hun nieuwjaarsfeest sitten ??? heb schrik dat ik geen vluchten aan gewoon
tarief meer vind … is die paniek terecht …en moet ik nu maar boeken ???
is stom natuurlijk …want dan kon ik evengoed een maand terug voor
de prijsstijgingen geboekt hebben …

of is het toch nog te vroeg …en kan ik gerust nog afwachten …omdat
die sites voor die periode nog niet in orde staan … ?
toch vreemd ?die volledige sold out ? en ook geen VNA-economics meer ???

in dit forum was er ook nog sprake van jetair ,maar daar vind ik niets van ?

alvast bedankt,
geert

Hallo Geert,

De afgelopen maanden hebben diverse maatschappijen prijsverhogingen doorgevoerd.
Klopt, ik dit gemeld.

Ook is januari het hoogseizoen voor Viet Nam en dus gaan er weer dongetjes bovenop.
Niet alleen voor het reizen, maar voor de hotels.

Ook is het nog eens TET, dus veel, in het buitenland wonende vietnamesen gaan naar Viet Nam.
ook veel in Viet Nam wonende Vietnamesen gaan naar hun familie.

Dit alles geeft een grote druk op de capaciteit van het vervoer; vraag en aanbod.

De site van VA geeft inderdaad de prijs die je vermelde.
Air Mekong heeft slecht enkele vliegtuigen en als prijsvechter dus snel volgeboekt.
Jetstar heeft als beleid dat je, en nu moet ik gissen 3 maanden of 6 weken voor de vlucht hun boekingskantoor ( of site ) opengooien. Misschien weet iemand dit exact.

Nu je opties.

Elk jaar zet VA extra vluchten in en beginnen met normale prijzen

2
Wachten op Jetstar

3
Nu vlucht + hotel + transfer boeken voor hotel in Hanoi ( als je daar nog een overnachting hebt?)
Klinkt duur, maar hotelkosten gaan naar beneden en de transfer van vliegveld naar hotel is gratis of je krijgt reductie.

Wil je zekerheid

Normaal zal het ticket iets van 100 dollar pp kosten met Va ec. class.
In het hoogseizoen wat meer.
Dus de prjs van 130 dollar is nog eens niet zo gek.
Probleem in deze is dat ik Vietnamflight niet ken en dus je even moet gaan googlen voor revieuws. Of hopen dat er mensen reageren met ervaringen.

Kun je wat positieve reviews vinden ga voor de 130 dollar en de zekerheid.
Dit zal mijn keuze zijn.

Verder kom ik niet Geert.

gr
Ton.

hey Ton,
was dus van plan deze week voor die 130$ op de VA - site te gaan , tot ik
er gisteren enkel meer die business-seats van 5OOOOOOVD vond …begin nu
natuurlijk te twijfelen of dat zondag misschien ook al op die site van www.vietnamflight.net was … Toch vreemd dat ook al schuif je een week
terug of verder …je zowel bij airmekong of VA niets anders meer vind ???
of heb jij op de VA-site toch nog economics gevonden van 13O$ ???

die optie 1 …is dat iets die volgende maand al kan gebeuren … of is dat
iets voor de maand december …dan wel risky natuurlijk ?

ga alvast toch eens zien of ik beoordelingen voor vietnamflight vind ?

…m’n hotel in Hanoi dacht ik eigenlijk pas bij mijn aankomst in hanoi eind dec,
dan meteen ter plaatse vast te leggen voor die terugvlucht vanuit saigon,
maar als ik jouw volg …zijn de vietnamezen al een week voor hun feest onderweg en neem ik hierbij ook al een risico …

dank,
geert,

Hallo Geert,

Jammer allemaal voor je, helaas, maar dan gaan we weer.

De optie 1 van de extra vluchten, wordt ergens in oktober bekeond gemaakt en vanaf eind oktober, begin november boekbaar; de afgelopen jaren was dit zo.
dit blijft , zoals je zelf al schrijft, riskant.

De Vietnamesen gaan met TET bijna allemaal naar hun ouders.
Maar niet een week van te voren, daar heb je gelijk in. Vliegen is ook niet voor iedereen weggelegd.
Bedenk dat een goed salaris ( jan modaal op zijn nederlands, 1500/2000 dollar per jaar is).
Deze mensen gaan dus niet allemaal 18 % van hun jaarsalaris investeren in vliegreizen maar nemen de trein of bus want die is goedkoper.

Jouw probleem zit van vietnaesen van buiten Viet Nam.
Deze komen ook, vorig jaar waren het er 1 miljoen volgens de kranten.
Deze komen dus niet voor 4 dagen TET, maar wat langer en bezetten veel van de vliegcapaciteit gedurende deze weken.

Ik hoop dat je goede refenties hebt gevonden en toch voor 130 dollar kan boeken.

gr
Ton.

Ook wij zien alleen maar heavy prijzen voor tickets in januari/februari. En inderdaad bij Jetstar en Air Mehkong geen prijzen te zien.
Ben benieuwd of, hoe en wanneer de prijzen weer een beetje normale tarieven hebben. Als er nog tips zijn, wij kijken er naar uit of iemand de gouden tip heeft :cheer:

Hallo Travel.

Januari 2012 en december 2011 is dit jaar super hoogseizoen.
TET, kerst, nieuwjaar en Australie en Nieuw Zee land hebben zomervakantie.

Daarom zijn alle goedkope vluchten al volgeboekt.

Zoals eerder geplaats, VA gaat gegarandeerd in rond TET dus een wwek of wat eerder extra vluchten inzetten.
Jetstar heeft een andere methode, bij hen kan je pas kort van te voren boeken, weet niet of dit 6 weken of 3 maanden voor de datum is, andere mensen wel?/

Air Mekong is een prijsvechter in Viet Nam en heeft niet veel vliegtuigen en daarom verwacht ik niet echt veel meer vluchten meer, mits ze die gaan in huren.

De gouden tip kan ik je niet geven; je hebt eigenlijk maar enkele mogenlijkheden.

WAchten op de extra vluchten en er snel bij zijn voor de supersaver of economie av VA
Jetstar in de gaten houden en met de eerste mogelijkheid boeken.

Dit zijn de meest goedkoopste opties maar blijft eeen gok om er dan een ticket te krijgen.

Andere, wat duurdere, er zijn bureaus die dit voor je uit handen nemen.
Dit betekend dat ze een prijs voor je afspreken voor de vlucht en wanneer VA de reis on line zetten ze deze meteen boeken, kost je wel $40 meer. Maar goedkoper dan Businessclass; 130 tov 250 dollar.

Misschien ook een tip voor andere reizigers.
Ik ge bruik deze bureaus ook, maar dan op zitplaatsen.
Ik koop een ticket via de normale wegen.
Voor 15 pp spreken we nooduitgang af en op basis van no cure no pay bespreken ze boeken ze de plaats.

Sinds ik dit doe heb ik 5 keer op 7 de plaats bij de nooduitgang, dus wat meer beenruimte.
Van de 30 dollar ( 2 personen ) krijg bij het niet beoogde resultaat 20 dallor terug.

Nu weer terug naar jouw probleem.
De opties zijn dus eigenlijk

Wachten, bureau inschakelen of toch maar voor de hogere prijs gaan en zekerheid.

Verder kom ik helaas niet voor je, misschien andere mensen ?

gr
Ton.

Dank je Ton voor je uitleg!!!
Heb je misschien namen van betrouwbare bureautjes die dit voor je uit handen nemen, of mag dit niet genoemd worden op het forum.
Heb vandaag TNK Travel aangeschreven, ben in afwachting van een antwoord, maar weet niet of ze betrouwbaar zijn.
Er zijn vele bureautjes te vinden op internet, het duizelt af en toe van wie en wat en vooral, is het safe.
Dan is het handig de forums af te struinen en de ervaringen te lezen, en zo stukje bij beetje alles op een rijtje te krijgen.
Dus, misschien nog een goede (naam) tip?? :thumbsup:

Hi,

Ik zal persoonlijk ruim van tervoren boeken. Ook al kost dat klein beetje meer dan. Normaal kost de ticket allen al rond 1 miloen dong excl. Vat (10%)
administatie kosten en vlieghavenbelasting.
Vietnam kent dit moment enorm inflatie, dus de prijs kan nog flink omhoog gaan.
Zoals Ton zei, Tet en kerst vallen binnen 6 weken, heel veel Vietnamiezen overzee zullen hun vakantie deze 2 dagen willen meemaken.
Naar Saigon is nog te doen, maar van Saigon naar Ha Noi of uit zal het heel erg tegenvallen om vlak voor tijd te boeken.
De stroom is :
Voor Tet : grote stroom van Saigon naar Ha Noi,
Na Tet : grote stroom van Ha Noi naar Saigon.

Na Tet is het just andersom,

Mvgs

Hallo T,

Ik wil je best wel de naam van het bureau geven.

Maar bedenk wel, dat de prijs niet vastaat ( kan zomaar $200 ziijn ivm vraag ).
ook de bemiddeling van $40 pp en bij geen resultaat $30 kwijt.

Dus je hebt dan geen zekerheid van je ticket en prijs.

Ik heb het genoemd omdat het een mogelijkheid is, maar ook geschreven dat het duur is.
Of het een verstandige is laat ik open, maar het kan ook.

Eigenlijk zou ik als ik jouw was, net zoals Traunuoc voorstelde, gewoon nu boeken en de hogere prijs voor lief nemen; als je zekerheid wilt van prijs en vertrek. Kan je daar alles weer op afstemmen ( budget ed. ).

Even wat over de koers.

Traunuoc heeft gelijk over de inflatie, maar daar heb je niets of weinig mee te maken.
Afgelopen januari kreeg ik voor mijn euro VND 26000.
Ivm met de inflatie krijg je nu voor je euro VND 30000, door de wat sterkere euro.
De inflatie zit nu rond de 15%. Dus een biertje van bijv. 1 euro koste toen ( january ) VND 26000 en nu VND 29900 ( = 15 % meer ).
Per saldo is er niets veranderd voor europese touristen uit de eurolanden.

gr
Ton.

Hoi,

Namen van tourbureautjes mogen best genoemd worden op het forum. Alleen als het je eigen tourbureau is en je reclame maakt is het wat anders.

Verder sluit ik me bij Ton en Truanoc aan. Heel veel succes!

Groetjes, Anne

Hallo,

Per toeval heb ik deze vraag voorgelegd aan mijn relatie in Viet Nam en kreeg het volgende antwoord.

Ik heb wel het algemene eruit gehaald ivm Privacy.

the problem comes from Vietnam airlines policy. As you know, January 2012 is the same time when Vietnamese Lunar Tet holiday takes place. Everybody takes that chances to leave the city, back to their hometown or go for holiday. It is very busy season. And 01 of the ways for airlines to control the huge number of bookings, is that they just open the system (for economy class) approximately 04months in advance. That’s why you currently are only able to book higher class.

There are two other airlines running the route Saigon – Hanoi, you may take for your reference.

1.   Air Mekong (new airlines): http://airmekong.com.vn 

2.   Jetstar Pacific (cheap flight): http://www.jetstar.com 

Maar zoals je eerder hebt kunnen lezen waarschijnlijk hetzelfde beleid.
Dus voor januari voor de vlucht van Saigon naar Hanoi even wachten ( en de sites in de gaten houden ) of meer betalen voor zekerheid.

Ik denk dat dat de opties zijn, misschien andere mensen voor meerdere?

gr.
Ton.

Hi T,

Ik heb zojuist met de echte Sinh tour gesproken via live chat yahoo. Ze zeggen dat ze de prijs tussen 95-115 $ hebben voor ticket Saigon Hanoi.
je kunt deze nickname adden in yahoo messenger en vragen : thesinhtourist5

Veel succes

Afgelopen week bij Vietnam Airlines >>> de tickets kunnen boeken voor leuke prijzen.
Het wachten is gelukkig beloond, pfff. De planning :wereld: hoeft nu niet meer aangepast te worden.
Eind Januari 3 weken Vietnam, heerlijk hoor!!! :vak01:

Superfijn!!! Geniet alvast van de voorpret!

Groetjes, Anne