Vliegticketsites of site van de maatschappij zelf?

Het komt naar mijn ervaring regelmatig voor dat je op een vliegticketsite of ‘ticket broker’ (cheaptickets.nl, vliegwinkel.nl, etc) goedkoper uit bent voor een bepaalde vlucht dan op de site van de betreffende maatschappij zelf. Hoe kan dit? Want je zou denken dat de ticketsites een onnodige tussenpartij zijn die je er uit kan snijden, waardoor je logischerwijs juist altijd goedkoper uit bent bij de maatschappijen zelf toch?

•     Nou heb ik ook wel eens begrepen dat de ticketsites massaal ticket opkopen bij de maatschappijen en vanwege deze package deals goedkoper kunnen inkopen en dus aanbieden. Klinkt logisch, maar dan denk ik weer: al die verschillende (kleine en grote) sites kunnen toch onmogelijk met ál die luchtvaartmaatschappijen en voor ál die vliegroutes tickets gaan zitten inkopen? Dan heb je me toch een kapitaal nodig.. Iemand de kennis in huis hoe dit precies zit en hoeze sites nou precies werken?

Een kwestie van vraag en aanbod verschilt per site/ticketbroker.
Een ticket broker die veel tickets van een bepaalde maatschappij verkoopt krijgt daarvoor wel eens een “beloning” in de vorm van speciale tarieven. Dit is echter per maatschappij verschillend. Deze speciale tarieven worden nooit aan particulieren aangeboden, ook niet via de site van de maatschappij zelf. De ticket broker’s worden meer bezocht dan de maatschappij zelf en is daarom niet gebaat om op de eigen site te strooien met aanbiedingen. Daarnaast zou dat ook oneerlijke concurrentie zijn en hebben ze dat niet nodig.
Massaal tickets opkopen gebeurt dus niet, ze worden beloond voor de targets die zijn gehaald of die zij denken te halen. Dat “inkopen” gebeurt meer bij grote touroperators, maar dat is een ander ingewikkeld verhaal.
Overigens vergeet niet altijd de service kosten mee te rekenen op bijv. cheaptickets.nl en dergelijke… zijn ze dan nog steeds goedkoper…? :wink: