Vliegen vanuit Bandung of Jakarta?

Wij gaan in oktober 3 weken naar Indonesie
We beginnen in Denpasar en willen dan naar Lombok om vervolgens door te reizen naar Java

Vanaf Java vliegen we dan naar Singapore met AirAsia en vanuit daar naar huis.
Nou lees ik vrijwel overal dat je Jakarta makkelijk over kunt slaan omdat het geen boeiende of mooie stad is.
Ik zat er dus over te denken om vanaf Bandung naar singapore te vliegen
Dat scheelt ook in reistijd weer

Is dat een goede keuze of is er tussen Bandung en Jakarta nog enorm veel te doen en zien waardoor we toch beter door kunnen reizen naar Jakarta en vanaf daar op Singapore vliegen?

Naast deze vraag nog een andere vraag: wat is een logische route om vanaf Lombok naar Java te komen? Over Bali? Kost dat veel tijd? Of kan je beter vliegen?

Hoi Tureluur.

Natuurlijk is er in Bandung en Jakarta nog wel het een en ander te zien. Bandung is o.a bekend om de Tangkuban Perahu vulkaan, warmwaterbronnen en architectuur. In Jakarta zijn nog een aantal resten uit de koloniale tijd te vinden (de haven en bijv. het Stadhuis). Jakarta is een enorm drukke stad met veel files en smog. Peperdure warenhuizen maar ook zeer arme wijken. Het is dus de vraag waar je van houdt. Bandung zelf vind ik niet zo interessant; de tocht in de vulkaankrater waarbij op een gegeven moment mijn gympen begonnen te smelten omdat ik iets te dicht bij de lava liep heeft op mijn wel indruk gemaakt. Jakarta probeer ik zoveel mogelijk te vermijden (te druk) alhoewel de oude haven en het Stadhuis wel erg leuk is om te zien.
Van Lombok naar Java zou ik persoonlijk met het vliegtuig doen. Vliegen is goedkoop en snel.

Beste reizigers,
Er is tussen Jakarta en omgeving Bandung genoeg te zien en beleven,dus als je voldoende tijd hebt zou ik dit deel niet overslaan .Bogor met de wereldberoemde Kebun Raya(botanische tuin) een soort van oase in de drukke stad Bogor.Ook interessant zijn de honderden kalong(vliegende honden) ,die je overdag aan de bomen ziet hangen en rondvliegen en s`avonds weer teruggaan naar hun overnachtingsplaats. Verder heb je op het complex Istana Bogor(paleis van Bogor) ,waar president Soekarno nog gewoond heeft. Neem eens een angkot(minibus voor lokaal transport),waar je opgepropd tussen de locale bevolking zit.leuke belevenis en voor de avond kan je een bezoek brengen aan salak sunset cafe. Hier komen toeristen en locals voor de sfeer ,uitzicht op de Salak berg, koude bier ,eten en de muziek. West Java travel - Lonely Planet | Indonesia, Asia

Garut ,een bergdorp in een mooie omgeving met veel vulkanische activiteit en warmwaterbronnen.De nabijgelegen Papandayan krater is spectaculairder en minder toeristisch dan de Tangkuban Perahu bij Bandung.

De Salak berg bij Bogor en iets verderop het Halimun nationaal park zijn zeer geschikt voor mensen die van trekking houden en natuur.
Vanaf Bogor richting Bandung de bekende Puncak pas,een hoge pas met prachtige vergezichten en theeplantages.
Vanaf Bogor kan je in 1 dag via de Puncak pas naar Garut rijden,behalve in de weekeinden en feestdagen,wanneer er(lange) files zijn.

Tussen Bandung en Jakarta is er inderdaad nog genoeg te zien, vooral rond de Puncakpas en Bogor. Het bergstadje Garut ligt echter niet tussen Bandung en Jakarta, maar al voor Bandung.

Als je genoeg tijd ‘over’ hebt zou ik zeker nog doorgaan richting Jakarta, als je niet al te veel tijd hebt of gebonden bent aan het weekend dan kun je beter vanaf Bandung vliegen. Vooral op vrijdagmiddag/-avond en zondagochtend/-middag is er drukte op de route Puncak-Jakarta en op de tolweg naar het vliegveld. Het vliegveld in Bandung is makkelijk bereikbaar, het ligt vlakbij het centrum. Andere bezienswaardigheden (zoals de Tangkuban Perahu-vulkaan) kun je makkelijk vanuit Bandung bezoeken.

Vliegen vanaf Lombok richting Java kan naar Surabaya. Dit kan met verschillende maatschappijen; Citilink, Garuda Indonesia en Wings Air.

Als je uit het Oosten komt en door wil reizen naar Jakarta ligt Garut wel op de route en zeker als je via Pangandaran komt.
Garut is een bergdorp in een mooie omgeving met veel vulkanische activiteit en warmwaterbronnen. Ik geef de voorkeur aan de Papandayan krater bij Garut ,want deze is spectaculairder en minder toeristisch dan de Tangkuban Perahu bij Bandung. Bovendien
zijn er bij Tangkuban Perahu nogal wat opdringerige verkopers en mensen die zich voordoen als gids.
Wat er verder tussen Bandung en Jakarta te zien en beleven is heb ik in de bovenstaande post vermeld