Vliegen naar Ams-Jakarta(CGK) en vervolgens binnenlandse vlucht

Hoi,

Als ik in Jakarta aankom wil ik doorvliegen naar Yogakarta. Ik denk aan een vlucht met catway dat dan land om 13.15 in jakarta. Ik wil dan later op de dag een binnenlandse vlucht nemen naar Yogakarta. Hoe laat zou ik dan een binnenlandse vlucht kunnen nemen, zodat ik rustig alle formaliteiten heb kunnen doorlopen?

Groetjes Twan

Hoi Twan,

Om zekerder te zijn is het altijd beter om één ticket te boeken van Amsterdam meteen naar Jogjakarta. Mocht je vlucht naar Jakarta dan vertraging hebben, en je mist de overstap, dan is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk en niet jij (dus je wordt gratis overgeboekt op de volgende vlucht, en je krijgt indien nodig eten/hotel/etc.). Dan moet je natuurlijk wel met een maatschappij vliegen die zo’n vlucht aanbiedt. Als je via een zoekmachine (bijvoorbeeld Skyscanner) zoekt naar vluchten van Amsterdam naar Jogja, dan krijg je verschillende opties op één ticket, zoals Garuda Indonesia of KLM via Jakarta, maar ook bijvoorbeeld Singapore Airlines (evt. gecombineerd met Lufthansa) via Singapore.

Als je per se met Cathay Pacific wilt vliegen, dan gaat het bovenstaande niet. En om dan op je vraag te antwoorden: je moet rekenen op minimaal 3 uur tussen beide vluchten om langs de immigratie te gaan, bagage op te halen, langs de douane, van terminal 2D/E (internationaal) naar terminal 3 (Garuda binnenlands), 2F (AirAsia/Sriwijaya binnenlands) of 1 (andere maatschappijen), weer inchecken, en weer naar de gate. Maar als je rekent op 3 uur en je vlucht heeft wat vertraging of er gaat iets anders mis (lang wachten bij de bagage bijvoorbeeld), dan wordt het meteen al weer stressen, dus ik zou zeker langer rekenen (na 18:00 de binnenlandse vlucht wellicht). Of kijk anders of je 's avonds kan aankomen in Jakarta, dan een goedkoop hotel op of vlakbij de luchthaven, en dan 's ochtends weer verder (helpt ook goed tegen jetlag).

Groeten,

Erwin

Beste Erwin, bedankt voor je reactie! Dat ga ik meenemen in het plannen van mijn reis.
Groetjes Twan