Vliegen Bali/Lombok of boot

Wij gaan volgend jaar januari een maand naar Bali en Lombok. Wat is aan te bevelen met de boot of het vliegtuig. En wie heeft ervaring met Lions of Wings air. Heb gelezen dat die op de zwarte lijst staan. Maar je bent er dan wel in een half uurtje in plaats van met de boot (4 tot 5 uur).

Op Garuda na staan alle Indonesische maatschappijen op de zwarte lijst. Dit betekent niet altijd dat men slechte toestellen heeft, soms kan men gewoon niet aantonen dat men aan internationale eisen voldoet.

Het verschil in reistijd tussen boot en vliegtuig vind ik een beetje krom. De meeste mensen die naar Lombok gaan willen de Gili eilanden bezoeken, en dat is niet daar waar het vliegtuig stopt. Je moet wachten op je bagage, een taxi regelen, naar de haven reizen, een boot regelen, en dan pas ben je er. Bovendien moet je ruim op tijd inchecken.

Zelf neem ik dan ook altijd de boot naar Lombok, en niet het vliegtuig. Ik heb overigens wel op een andere route met Lion Air gevlogen. Dat was een prima toestel, en de service was goed.

Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Er zijn drie manieren om naar Lombok te gaan. Vliegtuig, de lokale ferry en de snelle boot ( oa. Gilicat). Het is het regenseizoen en de zee kan dan behoorlijk ruw zijn. Aan tijd zal het verschil tussen de lokale Ferry ( inderdaad 4 tot 5 uur ) naar zuid-west Bali en het vliegtuig met de wachttijden niet meer dan een goed uur uitmaken. Met de Gilicat gaat het een stuk sneller zie voor info http://www.gilicat.com/ Gaat het om comfort en een minimum aan zeeziek-zijn-kansen neem dan het vliegtuig.