Vitamines en andere meds....

Omdat hier ervaringsdeskundigen komen/zijn, is mijn vraag als leek die de trip naar Nieuw-Zeeland voor het eerst gaat maken, mijn 1e en laatste vliegervaring was in 1971 naar Napels, Capri…
Ik slik dagelijks diverse vitamines en spirulina omdat ik me daar als M.S’er beter bij voel en meer energie heb…
Mijn vraag is, doet de douane moeilijk over vitaminepillen en spirulina, omdat je geen voedingsmiddelen in mag voeren?
We verblijven bij onze dochter in Napier, dus geen rondreis oid…bij haar vandaar gaan we samen of met ons 4en trips maken vanaf volgende maand, 6 weken!!!
Graag ervaringen!

Er zit een reden achter het niet mogen invoeren van levensmiddelen: de Nieuw-Zeelandse overheid is (terecht, naar mijn mening) bijzonder zuinig op hun kwetsbare ecosysteem. Ze waken ervoor dat de invoer van deze spullen ook voor hun ecosysteem bedreigingen met zich mee kan brengen. Denk aan kleine insecten, bacteriën, etc. die in NZ geen vijanden hebben en daardoor grote gevolgen kunnen hebben als ze het land in komen.
Destijds mocht ik mijn gedroogde koffie en noodles gewoon meenemen (als je het maar netjes aangeeft), maar de banaan en appel uit het vliegtuig moet voor de douane op of in de prullenbak.

Ik mocht mijn kleine tasje met paracetamol en dergelijke ook gewoon meenemen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als dagelijkse pillen.
Zitten je pillen in strips, laat ze daar dan vooral inzitten, in principe kunnen ze dan zien wat je meeneemt. Is er een arts waarvan je deze medicatie krijgt voorgeschreven (misschien de neuroloog of een orthomoleculair arts?), laat hem dan een brief schrijven. Krijg je het geleverd via de apotheek, dan is het ook mogelijk om een medicijnpaspoort mee te krijgen.

Lukt dat allemaal niet, vraag dan eens bij jullie dochter na of zij bij de locale pharmacy niet gewoon jouw pillen kan kopen. Over het algemeen is NZ een land dat open staat voor alternatieve geneeswijzes en ik vermoed dat pillen die hier zonder recept verkrijgbaar zijn, ook daar gewoon te koop zijn.

Veel plezier in ieder geval! :wereld:

Dank je wel voor je antwoord! Waarom N-Z een streng beleid voert, begrijp ik volkomen en respecteer dat ook helemaal…
Omdat het de 1e keer sinds 1971 is dat we een vliegreis maken en dan meteen zo’n verre, maakt me wat onrustig en wil ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen…natuurlijk zou ik m’n dochter kunnen vragen of zij die vitamines vast wil halen…stom, dat ik daar zelf niet op gekomen ben:mad:
Bij het reisburo zeiden ze wel iets over een medisch paspoort waar ook mijn aandoening in moet staan…(M.S)

Het kan handig zijn om een brief mee te hebben waar het instaat, maar als je momenteel goed functioneert op alleen de vitamines, dan denk ik dat het niet per sé hoeft. Iemand met reuma heeft dat toch ook niet zomaar op papier als hij op reis gaat…?

Ik zou me wel fijner vinden als het al in het Engels uitgelegd stond, voor het geval je toch iets overkomt op reis. Bedenk dat het een fikse, vermoeiende reis is die je gaat maken, en 12 uur tijdsverschil hebt straks: dat kan soms wel invloed hebben op de activiteit van je MS.
Aan de andere kant ga je niet in de warmste periode (lente!!), dus dat is wel weer gunstig. Doe waar je je goed bij voelt: op het reisbureau kennen ze deze ziekte en wat het voor jou betekent waarschijnlijk niet zo goed als jij zelf. Onderschat het niet, neem je voorbereidingen, maar maak het ook niet groter dan het is.

Geniet vooral! :slight_smile:

Nogmaals dank voor je reactie, inmiddels contact met m’n huisarts gehad en die geeft me voor alle zekerheid een brief mee waarin staat dat ik MS en een heupprothese heb…
MS is de reden dat we via een reisburo geboekt hebben, want er zijn toch wel dingen die gemakkelijker/relaxter voor mij geregeld kunnen worden, zo heb ik al de stoelnrs van alle vliegtuigen, plaats aan het gangpad, dichtbij toiletten, begeleiding op de airports, ivm rolstoel die voor afstanden, verder dan zo’n 50 meter, toch wel mee moet…Natuurlijk hou ik zelf rekening met mogelijke invloed van de lange reis op MS, al ga ik er echt niet krampachtig op zitten wachten, als ik alles in m’n eigen tempo kan en mag doen, zal het best lukken…
Genieten ga ik zeker doen!!!Heb er ook onwijs veel zin in!!!