ik lees dat ze superstreng zijn met als je het land binnenkomt met dingen mee nemen en dat je zelfs moet opgeven of je gebruikte schoenen mee hebt , pillen met doktersrecept bij je, niets van dierlijk spul etc.
Staat zelfs in een reistip dat als je niet alles opgeeft je hoge boetes of zelf gevangenisstraf riskeert… Poeh, das wel erg drastisch. nu even vraag over paar naar miijn idee onschuldige spulletjes… .
mag je
kopi luwak meenemen als het in een gesealed zakje ziT ? ( een hoopje uitgepoepte bonen hebben we inmiddels maar vast weggegooid, want die komen er vast niet in )
zo;n handig kampeer losse kruiden ding ?
ik heb een hele zak losse vitamine pillen ?
snoepjes los, niet gesealed ?
wat voor onschuldigs mag dan echt niet ??
dank alvast weer
Mei Ling:chin:
in NZ is alles te koop (behalve 1 misschien want dat ken ik niet) en ook nog vaak goedkoper dan in NL. De regels zijn wel strenger dan NL. maar ook begrijpelijk om ziekten etc te vermijden.
Wij kwamen NZ binnen en onze wandelschoenen waren niet geheel schoon. Deze moesten ter plekke gereinigd worden en daarna mochten we weer zo door.
Wat niet mag, zijn dingen die de Nieuw-Zeelandse natuur schaden kunnen, los van beschermde diersoorten, drugs etc.
Gemalen koffie en kruiden zijn gedroogd, in principe kunnen daar geen levensvatbare eitjes, dieren of zaden meer zitten.
De modder onder je schoenen of de grashalmen in je kampeerspullen kunnen een bedreiging zijn. Zo ook bijvoorbeeld niet gesealed eten (de banaan die je in het vliegtuig krijgt) of planten die je als souveniertje (ik begrijp dat je al op reis bent?) mee hebt genomen.
Dat soort dingen kun je beter gewoon naar Nederland opsturen per post, niet alleen vanwege de problemen die het aan de douane kan geven, maar ook omdat het voor de natuur op zo’n klein eilandje echt grote gevolgen kan hebben.
Wij hadden ook een potje kampeer kruiden mee. Ik heb dit getoond aan de controle maar dat was geen probleem.
Stapschoenen en tent hadden we op voorhand volledig gekuist zodat er geen aarde- gras- bos- etc resten meer aanhingen. De tent moet je afgeven en wordt door hen in een ander lokaal opgezet om te controleren of ze proper is.
Tent en schoenen die gebruikt zijn kun je beter wel aangeven. Ik had het zelf de eerste keer niet gedaan. Maar ze waren wel in een vriendelijke bui bij de douane. Ze nemen je spullen me, kijken hoe schoen het is. En je krijgt alles weer netjes ingepakt (en desnoods schoongemaakt terug).
Zorg ook dat je nergens poeder of iets dergelijks op hebt zitten, want hun apparatuur slaat wel eens op hol en ze denken zo dat je in aanraking bent geweest met drugs.
Op de arrival card die je in het vliegtuig krijgt kan je aangeven wat je allemaal bij je hebt. http://www.biosecurity.govt.nz/files/enter/ships/passenger-arrival-card.pdf
Vink ‘yes’ aan bij any food en laat hen beslissen of je het mee mag houden evenals bij outdoor sport.
Wij hadden in het verleden de hoge schoenen in de tassen en deze zijn in de scanner opgemerkt en moesten worden getoond. Gelukkig haalden wij het schoonste paar eruit maar werden wel gewaarschuwd. De tent hadden wij aangegeven en deze werd gecontroleerd en mogelijk schoongemaakt.
Het valt best wel mee als je gewoon eerlijk invult op je formulier die je krijgt wat je bij je hebt dan loopt het altijd zeer goed. Ik zelf woon in Nieuw Zeeland en heb veel eten bij me maar dan voornamelijk hollandse produkten en thee uit NL. Ze vragen wel wat je bij je hebt maar vorige keer hoefde de koffer niet eens open. Tenten en loopschoenen willen ze graag altijd even schoonmaken en daarna mag je gewoon doorlopen. Ikzelf vond Australie vele malen strenger dan Nieuw Zeeland.
Ja haha, in Australie kom je tenminste op Border Security als je geluk hebt
Zolang je niks verkeerds hebt gedaan zijn dat soort situaties alleen maar lachwekkend.
hoi allen,
ben er ook heel goed doorheengekomen; alles netjes ingevuld, zelfs de schelp-oorbellen, kruidenpotje inderdaad geen probleem, thee en losse koffie ook niet, duikspul was OK omdat het al 2 wk geleden was dat het gebruikt was, schoenen werden bekeken , maar zag er blijkbaar schoon uit. De controle mensen waren erg vriendelijk. In het vliegtuig had ik gehoord dat ze de bagage zelfs met honden controleerden, maar die waren er nu in ieder geval niet. Enige vervelende was bij de paspoort controle ervóór. Zeer onvriendelijke man die ons behandelde als criminelen !! Hij vond het heel vreemd dat we nog vast reisplan hadden en van zuid naar noord reizen was niet goed genoeg. Ik moest namen noemen van plaatsen (na een nacht niet slapen in het vliegtuig…) Twee maanden vrij hebben vond ie ook al wat verdacht; nare man… Maar gelukkig snel kunnen vergeten want fantastisch land !!
(Helaas wel al kennis gemaakt met sandflies en allergische reacties op beten. Welke plekken zijn sandfly vrij in NZ of moet ik naar een ander forum topic ??)
Zeer streng. Ik had nog ongeveer 2 cm droge worst per ongeluk in de rugzak laten zitten. De snuffelhond heeft het geroken en werd er tussenuit gehaald. Vele dreigementen volgden zoals hoge boete,gevangenis,het niet land in kunnen komen bij een volgend bezoek. Het stukje worst werd over de vloer gegooid en door de hond opgevreten. Ze hadden het ook aan ons kunnen vragen, dan hadden wij het opgegeten.