Hallo,
Een paar reisgenoten hebben mij nogal zenuwachtig gemaakt i.v.m. het wel of niet aangeven van de medicatie in de reisapotheek.
Ik heb er geen probleem om om dat aan te geven op het formulier, maar blijkbaar moet je ook alles in de originele verpakking bewaren en het voorschrift of een verklaring van de dokter mee hebben dat je deze echt nodig hebt. Nu heb ik hiermee wel 2 problemen.
[ul]
[li]omdat ik nogal avontuurlijk reis, knip ik de pillen zo klein mogelijk uit de blisters en steek deze samen in een plastic potje om ze te beschermen tegen doordrukken van de folie. De pillen zitten nog wel individueel verpakt en je kan (gedeeltelijk) wel de naam aflezen.[/li][li]in België geef je het voorschrift af aan de apotheker, dus geen bewijs meer. En een brief gaan vragen aan de dokter? Ik zie dat niet echt zitten.[/li][/ul]
Buiten de vrij te kopen dingen zoals paracetamol, ibuprofen, immodium, motillium, strepfen tegen keelpijn en zuigtabletten tegen hoest heb ik o.a. ook diclofenac- (in geval van kniepijn) , ciprofloxacine- (antibioticum) en desloratadine pillen(anti-allergie) en een zalf met cortisone in de reisapotheek zitten.
Geen enkele van die zaken wordt op dagelijkse basis gebruikt maar enkel als het nodig is. Zou dit eventueel probleem opleveren bij de douane? Ik zou graag reacties horen van mensen die onlangs naar Nieuw-Zeeland zijn geweest over hun ervaring hiermee.
mvg,
Geert