Medicijnen meenemen naar Australie

Hoi,

we vertrekken vlg. week naar Australie. Heb je voor vrij verkrijgbare medicijnen zoals paracetamol, naproxen, dettol, etc. een medicijn-paspoort nodig?

groetjes,
Henny

Het medicijnpaspoort is geen reisdocument en het vervangt dan ook niet de medische verklaring die nodig is wanneer de reiziger medicijnen mee wil nemen die onder de Opiumwet vallen. Het medicijnpaspoort is puur om te laten zien welke medicijnen worden gebruikt en waar men overgevoelig voor is. Pijnstillers (paracetamol, naproxen 220 mg en 550 mg) vallen niet onder de Opiumwet, sterke pijnstillers echter wel.

Voor mijn informatie kunt u hier terecht: Geneesmiddelen mee op reis.

Hallo Danechka,

Bedankt voor je snelle reaktie! Begrijp ik het dan goed dat we GEEN verklaring nodig hebben?
We hebben geen medicijnen die onder de opiumwet vallen of extra sterke pijnstillers. Alleen medicijnen die je zo bij de drogist kunt kopen.

groetjes,
Henny

Graag gedaan, Henny. Zelfzorgmedicijnen (medicijnen die zonder voorschrift van een arts verkregen kunnen worden) kunt u ook meenemen op reis, zolang het in het land van bestemming ook onder zelfzorgmedicijnen valt. Mocht u nog twijfelen of u een bepaalt medicijn mee kunt nemen, kunt u natuurlijk altijd even informeren bij de apotheek. In de meeste gevallen is het zo dat u gewoon zelfzorgmedicijnen mee kunt nemen, een medische verklaring is alleen nodig wanneer de medicijnen onder de Opiumwet vallen.

Ik wens u in ieder geval alvast een mooie reis toe. :slight_smile:

Oke, superbedankt voor de inlichtingen!! En voor de goede wensen!!

Nogmaals graag gedaan. Ik zou zelf gewoon nog even informeren bij de apotheek, mocht u niet helemaal zeker zijn van uw zaak. Met reizen naar Australië heb ik zelf geen ervaring, maar met mijn reizen naar andere landen (ook buiten het Schengengebied) heb ik nooit problemen ondervonden wanneer ik iets van paracetamol in mijn handbagage had. Gewoon niet te veel ervan meenemen en wat je niet tijdens de vlucht nodig hebt gewoon in de koffer.

*Geneesmiddelen- Medicijnenpaspoort is een document afgegeven door de apotheek waarin alle gegevens over het medicijngebruik op voorschrift bij elkaar staan, zowel met merk- als generieke naam. Makkelijk als je in het buitenland een apotheker of een arts nodig hebt.

*Medische verklaring of Schengenverklaring heb je nodig wanneer je geneesmiddelen op voorschrift gebruikt die onder de Opiumwet vallen (is voor jou dus niet van toepassing)

*Neem medicijnen mee in de originele verpakking. Dan is duidelijk dat het om een geneesmiddel gaat en niet om drugs.

*Doe de medicijnen in je handbagage, want in het bagageruim van het vliegtuig kan het vriezen.

Ben nu wel helemaal gerustgesteld, ik heb in andere landen ook nooit problemen ondervonden. Altijd gewoon in de koffer meegenomen. Ik maakte me even zorgen omdat Australie nogal een streng beleid voert qua invoer, vandaar. Groetjes!!

Hier de link naar de discussie hierover die op 29 april begon op het Australiëforum. Wel handig om daar ook even te kijken:

Vergeet de Loperamide niet ( Diarree )beter mee als om verlegen.

Fijne reis toegewenst