visum!?

hallo,

ik weet dat je een visum nodig hebt voor cuba… maar dat is meestal maar 3 maanden geldig…! weet iemand hoe ik dat doe als ik 6 maanden in cuba verblijf??
teuntje

Goede vraag teuntje, ik zou het zo niet weten.

Voor andere zuid amerikaanse landen (zoals Peru) weet ik het wel. Daar moest je na de visum tijd het land gewoon even 1 dag verlaten en dan kon je weer terug komen. Daar ging dat gemakkelijk (even naar Chile bijvoorbeeld), bij Cuba is dat natuurlijk iets lastiger.

Heb er zo gauw niets over kunnen vinden, maar deze tip is misschien wel handig:

Meer informatie over een zakenvisum of een langer verblijf kun je krijgen bij de Ambassade van Cuba in Den Haag.

Ambassade van Cuba
Scheveningseweg 9
2517 KS Den Haag
Tel. 070-360 6061
Fax 070-364 7586
E-mail: embacuba@embacuba.nl

Consulaat-Generaal van Cuba
Conradstraat 38, D-4-111
3013 AK Rotterdam
Tel. 010-2067333/34
Fax 010-2067335
E-mail: concuba@bart.nl
Open maandag-vrijdag 09.00-13.00 uur

Bron: http://www.wereldreis.net/tips/cu-info.html

Succes! Laat je het ons hier ook even weten hoe het uiteindelijk moet?
Bij voorbaat dank!

Liefs,
Carolina

Teun,

In zo’n geval moet je persoonlijk naar de Cubaanse ambassada met een paspoort dat geldig is ook na die 6 maanden.

Mijn advies:
neem wat recente pasfoto’s en een schriftelijk verzoek mee, waarin je o.a. schrijft/typt

  1. een uitgebreid c.v.
  2. leg uit wat je op Cuba wilt gaan doen en waarom je daarom een visum en een verlengd visum voor x-maanden nodig hebt.
  3. handig is ook wat ‘bewijzen’ mee te nemen dat je het financieel 6 maanden kunt redden op Cuba; heb je bijv. vaste inkomsten of is er iemand die voor jou garant wil staan bij financiele problemen.
  4. als je al een vlieg-ticket hebt, neem dat dan en een foto-copy van de retour-ticket, mee. Of schrijf dat je hen een copy stuurt zo gauw jeje vlieg-tickets hebt, etc.
  5. vergeet niet je reis-verzekering (voor 6 of meer maanden) mee te nemen.

Moet lukken: een visum is slechts voor 3 maanden geldig, de uitzondering bevestigt de regel. :slight_smile:

Misschien moet je na drie maanden je even melden op de Nederlands ambassade in Havanna, maar dat kan ook telefonisch.

Ik zie geen andere problemen.

Arturo

Toeristenvisum is 1 maand geldig en maximaal 1 maal met 1 maand te verlengen.

Indien je je inschrijft bij een universiteit voor een cursus kun je een speciaal visa daarvoor verkrijgen, wat dus wel tot 6 maanden verlengt kan worden.:cuba:

Hendriques,

Van harte welkom op het Cuba-forum !!

Geldt die regel alleen voor personen die de nodige diploma’s hebben voor een universiteit op Cuba ? Mij lijkt dat die regel ook geldt, zou moeten gelden voor taal-cursussen Spaans, salsa-dansen enz.

Maar een Cubaanse ambassadeur in €uropa kan toch altijd, na persoonlijk contact met aanvrager, besluiten tot een visum voor x maanden. (?)voor Cuba.

Vanuit Italie gaan Italianen voor 4, 5, 6 maanden naar Cuba en die gaan niet naar een universiteit.

Nee idereen kan een cursus op de universiteit doen, cursussen Spaans worden veel gegeven.

Meestal gaan na 2 maanden de mensen die op een toeristenvisum op Cuba verblijven even een paar dagen naar de DR, Jamaica oid.

Een visa voor Cuba is 1 maand geldig en inderdaad 1x te verlengen bij de migratiedienst in Havana (uiteraard niet gratis)… dus na 2 maanden even het land uit en weer terug erin, 1 maand visa en 1 keer verlengen… telkens om de 2 maanden even naar Cancun, Santo Domingo, Jamaica oid. Dat is dus ook wat die Italianen doen die er voor 6 maanden zitten.

Andere mogelijkheid is verblijfsvergunning aanvragen… maar dit is niet eenvoudig… sterker nog, dat leunt bijna tegen het onmogelijke aan in een land als Cuba.

Toeristenvisum kan overgens bij elke ‘imigration’ verlengd worden en niet alleen in Havana, kost geloof ik 25 CUC.

Teun,

Mijn advies is en blijft: ga even naar de ambassade, met je schriftelijke aanvrage etc. .Zie mijn eerste bijdrage en bericht ons wat je ervaringen zijn.

Ambassadeurs zijn ervoor om flauwe kul af te schaffen.

Doe ze de distinti e migliori Saluti, dus de hartelijke groeten, van mij.(kost niets)

Dus van

Arturo
www.wereldwijzer.nl en aldaar het Cuba-forum…

okej ik kan veel kanten op iig!! heel erg bedankt… heb al veel zin om weg te gaan! zal jullie op de hoogte houden

Leuk Teun! Succes met de voorbereiding en fijne reis alvast gewenst!

Liefs,
Carolina

Stel het zeer op prijs t.z.t te horen hoe het je vergaat. Er zijn slechts zeer weinig personen die 6 maanden op Cuba kunnen verblijven en aldus Cuba behoorlijk goed leren kennen en anderen met hun opgedane ervaring(en) kunnnen helpen.

Maar ik begrijp dat je (nog) niet langs de Cubaanse ambassade bent gegaan.
Zou ik in jou geval toch even doen:visa voor 6 mnd:
‘nee’ heb je, ‘ja’ kun je krijgen.

L.S.

Het probleem is het schoolmeester-achterige gedrag van €uropa, ook van Nederland t.o.v. Cuba.
Gelijke monnikken, gelijke kappen.

Ik bedoel in dit geval dit: Als een Nederlandse persoon voor 6 maanden naar Cuba wil, dan vinden velen het vreemd dat dat zogenaamd “niet kan”, (kan via de Cubaanse Ambassadeur dus wél) maar velen weten niet een Cubaan géén visum van 6 maanden voor Nederland kan krijgen (kan via de Nederlandse Ambassadeur in Cuba dus wèl)

Hoe kan het immers anders geregeld zijn dat x +34 Cubanen hier in Toscane helpen met het olijven-plukken? :slight_smile: En alles volstrekt legaal.

Het antwoord is simpel:omdat x+34 Italianen een werkvergunning op Cuba kregen. (voor x + y maanden) (in Italiaanse restauranten op Cuba o.a.)

Wie niet als toerist naar Cuba gaat, maar daar voor een tijd wil leven etc. die gaat (een paar keer desnoods) langs de Ambassades van Cuba en Nederland.

Trouwens bij deze:
Twee Cubaanse studenten (medicijnen) zoeken , nà hun olijvenplukkerij hier in Toscane, tijdelijk werk (plus minus 1- 4 maanden) in Amsterdam en omgeving. Bij voorkeur in ziekenhuis. Weet iemand iets?
Probleem is wel: ze roken beiden Cubaanse sigaren en willen daarmee stoppen via een ander soort tabak, wat in A’dam blijkbaar in koffie-shops te verkrijgen is.
Mijn mening: van de regen in de drup.
Maar goed, van computers en tabaksoorten weet ik dus écht niets. (?)

Arturo

jaja tabac lolz

Vergeet niet dat studeren in cuba aan de universiteit betalend is. Heb drie jaar gestudeerd in Holguin, men geeft je een cubaans paspoort per jaar verlengbaar, uitreisvisa worden door de universiteit geregeld geen enkel probleem, doch per lesuur 7 cubaanse dollar te betalen. Je kan per week die dagen 3 uur aanvragen wat voldoende is dus je kan zelf berekenen wat het kost. voor meer inlichtingen dirk.de.block2@telenet.be