Toeristenkaart nodig?

Dit werkt reuze handig:
http://www.casa-cuba.com/visum-nl.htm

Succes!
Gr
CJ

Inderdaad heel handig.

Trouwens ik denk dat als je op Schiphol bent ze je op het kantoor van
**Martin Air **aldaar nog steeds een toeristen-visum kunnen verstrekken voor Cuba.
Het enigste wat je nodig hebt is een Nederlands paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is. (Kost wel wat meer…)

Klopt, aan de Martinair desk verkopen ze ook visums… heb dat 1 keer gedaan, kostte me 35 euro (en dat terwijl ik ze aan mijn klanten aanbiedt voor 16 euro)

Ha Kolbike, een prijzenslag betreffende visumkosten, dat is welkom!!

16 €uro voor een toeristenvisum voor Cuba, zo goedkoop heb ik nog niet gezien. Complimenten.

Reden genoeg om Uw website te bezoeken en meteen een vraag.

U schrijft daar:
“InesuTravel, a Dutch/Cuban partnership, is a GSA-based travelcompany for Guatemala and Cuba, specialized in making your vacation in both countries a special one! We represent various rental companies, a huge amount of hotels and we are specialized in arranging full excursions, both in Guatemala and Cuba.”

Wat betekent GSA ? En vanwaar die combinatie van Guatamala en Cuba ?

Met Vr.Gr.
Arturo

Beste Arturo,

Latijns-Amerikaanse landen hebben andere prijzen dan in Europa. Ik kan ook alleen die 16 euro aanbieden als je vertrekt vanuit Guatemala naar Cuba. Vertrek je vanuit Nederland direct naar Cuba (en geen tussenstop maakt in Guatemala), dan kan ik je ook niet helpen en zit je vast aan de 25 euro die geldt in Nederland of de 35 euro van Martinair.

De combinatie Guatemala-Cuba is omdat ik in Guatemala woon, hier ook mijn GSA-reisbureau heb voor beide landen en al een ruime hoeveelheid keren in Cuba ben geweest. Het land heeft een bepaalde aantrekkingskracht op mij en het feit dat ik in elke reis naar Cuba wel een cuba-ervaring rijker wordt, dat kan ik goed gebruiken om de mensen te informeren.

Even een extra mededeling:
Je kunt bij Martinair een toeristenkaart halen wanneer je een Martinair ticket hebt …
Geen idee wanneer je een Iberia of Air-France ticket hebt of deze luchtvaart maatschapijen dezelfde service hebben op Schiphol …

Gr
CJ

Is het ook mogelijk om een Visa Familiar vanuit Europa, dus voor vertrek, aan te vragen?
Of is dat lastig? Just wondering… Zou wel handig zijn namelijk.

Liefs,
Carolina

Over dat paspoort word ik nogal in verwarring gebracht. Doorgaans moet een paspoort minimaal 6 maanden geldig zijn. Maar waar ik geboekt heb staat zwart op wit dat dit 2 maanden is. Nu verloopt mijn paspoort eind augustus en ga ik in maart/april naar Cuba. Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd en ik kreeg te horen dat het echt 2 maanden is.

Dennis

Hey Dennis,

Maar wil je dat risico echt nemen? Vrijwel alle reisbureaus vermelden dat je paspoort voor Cuba nog minstens 6 maanden geldig moet zijn. En geloof me, als de Cubaanse douane je paspoort niet accepteert, dan ga je gelijk terug.

Als ik jou was, zou ik mijn paspoort nu vast verlengen. Wat maakt dat nu uit?

Liefs,
Carolina

Ik weet ook niet anders of het is 6 maanden en overal op internet (niet alleen reisbureau´s maar ook officiele instanties) kom je dezelfde 6 maanden tegen.

Denk dat ik toch mee moet gaan met het advies van Carolina. Als de migratieambtenaar zijn dag niet heeft, kom je er echt niet in :frowning:
Je paspoort moet sowieso verleng worden want je zal zeker nog een keer teruggaan naar Cuba denk ik :stuck_out_tongue:

Ook nadat de reisorganisatie het schriftelijk bevestigde twijfelde ik daar nog steeds aan. Verlengen moet ik inderdaad toch. Voor m’n rijbewijs maar het toch niet zo veel uit? Dat ik ook dit jaar aan de beurt (tijdens m’n rij-examen was m’n paspoort verlopen dus moest ik dat indertijd tegelijk regelen). Ik ga er vanuit dat dat niet het geval is.

En of ik later nog een keer op Cuba terugkeer? Ik ben er nog niet geweest, maar gezien al het enthousiasme van iedereen kan ik het me goed voorstellen. Maarja, andere plekken op de wereld wil ik ook nog wel voor een tweede keer bezoeken …

Dennis

Voor je rijbewijs hoef je niet zo up-to-date te zijn, bij het invullen van de papieren van je huurcontract wordt er wel naar gekeken en genoteerd op je contract, maar zolang ie nog geldig is heb je geen enkel probleem. Sommige reizigers schaffen ook een internationaal rijbewijs aan dat door de ANWB wordt uitgegeven, dit is echter niet nodig. Met een normaal roze papiertje kun je gewoon een auto huren.

Goh, echt waar Igor? Is dat overal in de wereld zo? Bijvoorbeeld ook in Zuid of Midden Amerika (bij jou bijvoorbeeld).

Heel verstandig Dennis, denk dat het zeker slim is om je paspoort voor je vakantie al te verlengen.

Geloof me, de mannen (en vrouwen) van de Cubaanse douane zijn echt geen lieverdjes… Zo heb ik in januari meegemaakt, dat een Europeaan het land niet UIT mocht, vanwege het ontbreken van 1 postzegel op zijn familie visum. Die man had mooi een volledig nieuw ticket mogen kopen en dat was dus een aardig dure grap…

Liefs,
Carolina

Een internationaal rijbewijs is niet nodig in Cuba. Ik heb dat 1 keer gedaan (uit voorzorg) maar je kunt gewoon met een normaal roze papiertje je auto huren. Mijn Belgisch rijbewijs was al langer voorzien van plaatjes en tekeningetjes en daarna is Nederland ook begonnen met de plaatjes van auto´s en motoren met hun beperkingen. Vroeger was het raadzaam om een internationaal rijbewijs bij te hebben omdat het verhuurbedrijf en de politie in Cuba in hun eigen taal kon zien wat het nederlands rijbewijs betekent (weet je nog bij je B-rijbewijs wat voor ellenlange tekst daar stond ?) Nu is dat niet meer nodig met die plaatjes, dus iedereen weet zo´n beetje wat het betekent.

Of het wereldwijd zo is, dat denk ik niet. Ik denk dat er inderdaad landen zijn waar je een int. rijbewijs nodig hebt en dan denk ik vooral aan Aziatische landen misschien.
Hoe vaak ik ook een huurcontract moet invullen als er mensen uit Israel voor me staan. Zo´n rijbewijs lukt je niet om te lezen, hoogstens een nummer en een vervaldatum. Wij zelf accepteren zo´n rijbewijs wel, maar ik kan me voorstellen in een minder flexibel land dat je echt een vertaling moet kunnen tonen. Ohja, inderdaad kun je in Guatemala gewoon een auto huren met om het even welk rijbewijs, dus ook een roze :slight_smile:

Ik heb de hele vreemde ervaring dat mannen mij vriendelijker gezind zijn dan de vrouwen, die vragen minder, zijn minder wantrouwend en kijken je minder eng aan dan de vrouwen.
Ik probeer altijd een man uit te kiezen bij de migratie…hoewel je ze niet altijd kan zien als ze achter een hokje zitten…maar ik sta toch altijd in de verkeerde rij (iets met Murphy geloof ik:) ).

Hahaha, je bent niet de enige hoor, Igor. Ik sta ook bijna altijd in de verkeerde rij. Maar ja, kun je meteen aan de ¨colas¨ in Cuba wennen. :wink:

Overigens heb ik dat ook gemerkt, dat de douanemannen minder wantrouwend zijn/kijken dan douanevrouwen… Maar goed, blond haar blauwe ogen, dat snap ik dan wel weer. :wink:

Liefs,
Carolina