enkele weken geleden ging ik naar een reisbureau, en stelde ik de vraag, kan je met een toeristenvisum en een gewoon identiteidskaart naar cuba, “ja” zei de dame van het reisbureau, nu lees ik dat je een paspoort moet hebben om een visum aan te vragen, ik ben een belg wat moet ik nu echt hebben?, koude groetjes en verder wens ik jullie een 11-stedentocht,… doei
Benodigde reisdocumenten
•Paspoort
Wat is een paspoort?
Het paspoort – ook reispas genoemd - is een reisdocument in de vorm van een boekje.
Het paspoort mag niet worden verward met de identiteitskaart die - zoals de naam het zegt - maar uit een kaart bestaat.
Het paspoort laat toe om naar alle landen ter wereld te reizen, desnoods na het bekomen van de vereiste visa.
Hoe aanvragen?
Elke Belg kan een paspoort aanvragen bij de gemeente waar hij gedomicilieerd is of op de ambassade/consulaat van België waar hij is ingeschreven.
Klik hier om de afbeelding te vergroten (JPG,290Kb)
•Visum
Wat is een visum?
Sommige landen waar u als Belg naartoe reist, eisen dat u over een geldig Belgisch paspoort en een visum beschikt. Een (reis)visum is een sticker die in het paspoort wordt aangebracht. Het geeft toelating om gedurende een bepaalde, beperkte periode in een land (of landen) te verblijven of er door te reizen.
Hoe aanvragen?
Een visum moet altijd worden aangevraagd bij de ambassade of het consulaat van het land waar u als Belg heen reist. In bepaalde gevallen kan u het ook aan de grens bekomen.
Klik hier om de afbeelding te vergroten (JPG,252Kb)
Opmerkingen
Paspoort: geldig tot na de reis naar Cuba.
Als men als toerist naar Cuba gaat, hoeft men niet vooraf een visum aan te vragen. Het volstaat een Toerismekaart te kopen op het Cubaans Consulaat, bij een reisagentschap of een tour-operator die met Cuba werkt en deze dienst verleent. Om een Toerismekaart te kopen op het Cubaanse Consulaat moet men zich aanbieden met een internationaal paspoort, geldig tot na de reis naar Cuba, de naam van het hotel of de eerste adres in Cuba, en betaalt men 22 euro.
Sommige reisagentschappen of tour operators die met Cuba werken bieden een Toerismekaart aan, inbegrepen in het reispakket. In dit geval ontvangt de reiziger deze rechtstreeks. Informeer u daarover tijdig.
Eenmaal afgeleverd is de Toerismekaart voor een verblijf van maximum 30 dagen in Cuba. Het is mogelijk éénmaal met 30 dagen te verlengen. De Toerismekaart is maar voor 1 reis geldig.
Als men met een andere bedoeling naar Cuba wil reizen dan voor toerisme, is het nodig bij het Cubaanse Consulaat tijdig een visumaanvraag in te dienen. Eenmaal het visum is aangebracht in het paspoort, moet u binnen de 30 dagen naar Cuba reizen. De tijdsduur van uw verblijf hangt af van de activiteiten die in Cuba worden ontplooid. Normaal is dit visum slechts éénmaal geldig.
Vanaf 1 mei 2010 is de voorlegging van een medische reisverzekering bij aankomst in Cuba wettelijk verplicht.
Gelieve na te gaan of uw verzekering voldoende dekking biedt voor uw bestemming en uw manier van reizen. Houd er rekening mee dat deze verzekering vervalt na een verblijf van 3 maanden. Een aangepaste reisverzekering met voldoende dekkingslimiet (reisbijstand, repatriëring, rechtsbijstand) is absoluut noodzakelijk.