Visum Cuba?

Hallo mede-Cuba liefhebbers,

al heel lang wil ik naar Cuba en in oktober gaat het er dan eindelijk van komen. Ik heb Spaans geleerd (hopelijk genoeg) en vertrek 14 oktober. Ik blijf 5 weken. Nu hoorde ik dat dat een probleem kan zijn voor een visum. Dat een visum maar 4 weken geldig is. Klopt dat? Of heb ik het verkeerd gehoord en hoef ik alleen maar met mijn vluchtconfirmatie (e-mailtje ik heb geen ticket) naar de ambassade toe?

Groet, therese

Hoi Therese,

Pfff, goeie vraag! Het visum is 1 maand geldig, als je dus inderdaad precies 5 weken van zondag tot zondag gaat, dan zou je 4 dagen langer blijven dat je visum geldig is. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik geen idee heb in hoeverre dat een probleem zou kunnen zijn…

Ik hoop dat iemand anders dat antwoord weet. Wat je ook zou kunnen doen, is de Cubaanse Ambassade in Nederland raadplegen. Zie hier voor hun site: embacuba.nl - This website is for sale! - embacuba Resources and Information.. Succes!

Liefs,
Carolina

Ah, ik heb het antwoord geloof ik gevonden. In een andere topic (Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk) schrijft Evelyn het volgende:

De maximumperiode met toeristenvisum is blijkbaar dus 2 maanden. :smiley:

Liefs,
Carolina

Dank voor je reactie Carolina.

Vanochtend ben ik naar het Cubaanse Consulaat in Rotterdam geweest om mijn visum te halen (de Ambassade in Den Haag vertelde mij gisteren dat zij dit niet doen!). Ik ontving een visum voor 30 dagen dat ik een week voordat het afloopt moet verlengen. Waarschijnlijk in Havana, maar dat wist die man ook niet precies. De man van het consulaat gaf aan dat elke toerist het recht heeft om zijn visum (van 30 dagen) één keer aansluitend te verlengen. Is wel een beetje onhandig natuurlijk om halverwege de trip weer speciaal terug te moeten naar Havana. Het is dus wel mogelijk, helaas niet in één keer vanuit Paises Bajos.

Groet, therese

he allemaal
ik vertrek in november om voor langere tijd een rondreis te maken door zuid en midden amerika. in mei/juni ben ik van plan op cuba te zijn. het regelen van een visum schijnt tot zo ver erg ingewikkeld. bij het consulaat in rotterdam krijg ik een onverstaanbaar bandje aan de telefoon…
hoe hebben jullie je visum geregeld? waar moet ik beginnen?
alvast bedankt!!

Als je al een ticket geboekt hebt, zou ik beginnen met het na te vragen bij die organisatie. Ik heb het zelfs nog een keertje op Schiphol kunnen regelen, bij de bali van Martinair. Was het toen helemaal vergeten van te voren te doen, maar het kon daar op Schiphol ook gewoon nog (voor dezelfde prijs als elders).

Alvast een goede reis gewenst!
Succes!

Liefs,
Carolina

dus voor een visum hoef je helemaal niet naar het consulaat oid? ik vlieg niet rechtstreeks naar cuba, zou het in dat geval ook nog op schiphol te regelen zijn?

Het kan, maar ik weet niet precies hoe dat gaat. Ik kan me zo voorstellen dat het bijvoorbeeld afhangt van de maatschappij waarmee je vliegt. Als je een ticket van Martinair hebt, kan het dus bij hun aan de bali. Maar ik zou het daar gewoon niet op aan laten komen.

En nee, een visum hoeft sowieso niet per se bij een consulaat aangevraagd te worden. Je kan het vaak ook gelijk bij de aanschaf van je vliegticket kopen. En volgens mij, maar dan ben ik niet helemaal zeker van, kun je het ook kopen op de website van Cuba Junky.

Succes!

Liefs,
Carolina

bedankt voor je reactie… via cuba junky kwam ik op deze site:

http://www.casa-cuba.com/visum-nl.htm

is dit alles wat je nodig hebt? ik dacht dat ze minstens je paspoort nodig hadden om je een visum te kunnen verlenen…

Dit is inderdaad alles. Een visa wordt in je paspoort gedaan en samen maakt het je mogelijk legaal te verblijven. Dus inderdaad, zonder je paspoort zou je niet ver komen, maar bij de aanvraag van het visum is het niet nodig en het wordt er ook niet op vermeld.

Liefs,
Carolina

Visum is inderdaad 1 maand geldig, verleng het op tijd om problemen te voorkomen. Maar je kunt deze bij elk migratiekantoor in Cuba verlengen (let wel op openingstijden) en dat gaat vrij gemakkelijk. Heb het meerdere keren gedaan en vaak sta je binnen 15 min. buiten. Zorg dat je een bewijsje van je Casa hebt of de gastenkaart van het hotel… je paspoort… je echte of fake eticket van je vertrek uit Cuba en 25 CUC aan zegels die je koopt bij Banco Metropolitano.

Ik verleng het bijna nooit in Havana omdat dat veel te lang duurt, in Holguin en Santiago gaat dat vele malen sneller (inderdaad minder dan een kwartier)