Ik heb in januari een ticket geboekt van Amsterdam naar Managua, via Panama City met KLM.
Ik kom aan op 4 september in Managua en vertrek 4 december weer.
Helaas net 92 dagen i.p.v. de 90 dagen dat je visum geldig is. Wat is de correcte weg om dit op te lossen, zonder dat ik mijn vlucht hoef te veranderen? Ik lees verschillende opties als een ticket boeken bij een Ticabus, een boete betalen voor de resterende twee dagen etc.
Kan iemand me daarmee helpen?
Het makkelijkste is om een “boete” te betalen voor deze twee dagen. De boete is C$50 per dag. Het gebeurt regelmatig dat toeristen dit doen, bij vertrek op de luchthaven moet je dit dan betalen. Ik heb dit zelf ook wel eens gedaan. Echter, het kan zijn dat ze op Schiphol moeilijk gaan doen dat je terugvlucht niet binnen 90 dagen valt, waardoor ze je kunnen verplichten om ter plekke een uitreisbewijs te betalen binnen de 90 dagen. De kans dat dit gebeurt is wel heel klein, want ze controleren niet iedereen en als ze je controleren dan is het erg overdreven om over 2 dagen moeilijk te doen, maar goed dat ligt er net aan wie je controleert. In dat geval misschien toch handig om een Ticabuskaartje te kopen van Nicaragua naar Costa Rica, dit kan online via de website: http://www.ticabus.com/eng/index.php