Visum

Hoi!

Ik ga 5 maanden stage lopen in Ecuador. Ik ben hier afgelopen zomer ook geweest en kon toen gewoon op mijn toeristenvisum verblijven. Ik kan niet duidelijk vinden hoe het nou zit als je 5 maanden verblijft. Duidelijk is dat ik mijn visum na 90 dagen moet verlengen. De ene website zegt dat dit 230 euro kost en heel veel moeite is. De andere zegt dat je gewoon een stempeltje kan halen in Quito en er wordt ook gezegd dat je gewoon de grens over kunt gaan en weer terug kunt komen en dan opnieuw een visum krijgt voor 90 dagen.

Wie kan mij vertellen wat het makkelijkste is?

Alvast bedankt :slight_smile:

Groetjes Lianne!

Ik zou gewoon een weekendje de grens over gaan naar Colombia of Peru, en dan krijg je bij terugkomst opnieuw een 90 dagen visum, gratis. De grens is nooit verder dan een uur of 12 reizen. En het is ook gewoon leuk natuurlijk, in een ander land kijken.

Hoi Sander!

Ik wilde sowieso graag twee weekjes naar Peru gaan! Dus dan komt dit super uit. Heb je dit zelf ook gedaan? Want ik hoor hier en daar dat ze dat afgeschaft hebben een paar jaar geleden.

Groetjes!

Het is gewoon zo dat als je de grens over gaat, je een visum krijgt voor het land dat je ingaat, in jou geval dus een 30 of 90 dagen visum voor Peru. Als je dan later weer terug naar Ecuador gaat, krijg je weer een nieuw visum voor Ecuador, let er wel op dat dit voor 90 dagen is (moet je soms om vragen). De visumstempel is sowieso gratis (corrupte grensambtenaren willen toeristen nog wel eens doen geloven dat ze geld moeten betalen, dit is niet zo).

Super bedankt! Mijn vraag is beantwoord.

Hallo Lianne / Sander,

Ik zit met een zelfde soort vraag. Vanaf eind februari ga ik twee maanden vrijwilligerswerk doen en Spaans leren in Quito. Ticket heb ik nog niet definitief geboekt, probeer nu uit te zoeken wat het handigst is. Na die twee maanden wil ik nog ruim twee maanden verder reizen, hoogstwaarschijnlijk Peru en Bolivia. Bij het zoeken naar tickets blijkt dat (via skyscanner.nl) een retourticket veruit het goedkoopst is. Dat zou voor mij dan een retourticket naar Quito worden, omdat ik de eerste twee maanden daar verblijf. De data van heen en terugreis liggen echter verder dan 90 dagen uit elkaar (eind feb heen - begin juli terug), waardoor ik een visum nodig zou hebben. Ik begrijp dat dit te ‘omzeilen’ is door voor het verstrijken van de 90 dagen een uitgaande vlucht naar bijv. Bolivia (La Paz / Santa Cruz) te boeken? Van daaruit wil ik dan via Bolivia en Peru weer omhoog trekken om vanuit Quito terug te vliegen. Is dit een erg omslachtige manier om de visum vereiste te omzeilen? Wat vinden jullie van de reisroute die ik eventueel kies, om eerst naar Quito te gaan, dan afzakken naar Guayaquil / Galapagos, dan van daaruit naar (bijv.) La Paz te vliegen en via Bolivia en Peru weer terug te keren? Op deze manier kan ik de drie landen bezoeken en qua ticketprijzen is de retour Quito (inclusief uitgaande vlucht naar La Paz) STUKKEN goedkoper dan een enkeltje naar Quito en een terugkeer vanuit La Paz. Ben benieuwd wat jullie hier van vinden!

Je kunt bij het boeken van een retourticket ook een andere terugvlieg bestemming invullen. Dat zou ik altijd doen. Bijvoorbeeld heen Quito en terug naar Nederland vanuit Lima, of Buenos Aires (vanuit zuid Bolivia snel te bereizen, en dan pik je Argentinië ook nog mee). La Paz is vrij prijzig als terugvlieg stad omdat je dan via Lima gaat. Santa Cruz is dan misschien nog een betere optie. Terug naar Quito reizen is erg omslachtig.

Via Wereldwijzer app

Sander,

Dank voor je snelle reactie. Een retourticket met andere bestemming om vanuit terug te vliegen zou inderdaad ideaal zijn, dan kan ik via Ecuador gewoon omlaag reizen. Dit is mijn eerste reis buiten Europa en ben het nog een beetje aan het uitvinden. Vooralsnog kan kan ik bij opties voor retourtickets nergens ‘invullen’ dat ik vanuit een andere plaats zou willen terug vliegen? In ieder geval niet via een site als skyscanner… Heb jij tips via welke sites ik wel op deze manier kan zoeken? Of dien ik daarvoor op de sites van de betreffende vliegmaatschappijen zelf te zoeken? Alvast bedankt!

Nou, op de meeste sites heb je wel een optie ‘Terugvlucht vanaf een andere bestemming’. Bij Skyskanner zie ik hem ook niet staan, beetje raar. Het is toch vaak een beetje zoeken en proberen, verschillende sites, verschillende data. Ik heb mijn laatste vluchten naar Zuid Amerika allemaal rechtstreeks bij KLM geboekt, die hebben soms ook scherpe aanbiedingen (retour Lima voor minder dan 900 euro). Als ik nu kijk op KLM komt heen Quito en terug Buenos Aires op 1172 euro, niet heel goedkoop maar ook niet heel slecht. Heen rechtstreeks naar Quito zonder overstap (ook wel heel relaxed) en terug via Parijs met Air France. Soms kun je 100 euro besparen maar als je dan 2 keer moet overstappen, via de VS vliegt en 24 uur onderweg bent, kun je je afvragen of dat die 100 euro waard is. Succes met je zoektocht en je verdere voorbereidingen in ieder geval!

Wederom bedankt voor je reactie. Via site van KLM en Expedia kan ik inderdaad voor ‘Meerdere bestemmingen’ kiezen. Het voorbeeld wat je geeft voor Quito en Buenos Aires is al een redelijk goede prijs, in ieder geval goedkoper (en met name een stuk minder omslachtig :)) dan mijn eerste optie van een retour Quito. Dank voor je bruikbare advies, ga het snel verder uitzoeken!

Hoi allemaal!
Ik heb me toch maar even aangemeld om hierop te kunnen reageren: de afgelopen 2 jaar ben ik 2 keer met een 180dagen visum naar Ecuador gereisd. Mij was namelijk verteld dat het sinds begin 2012 niet meer mogelijk was om even naar een buurland te gaan en dan een nieuw visum te krijgen bij terugkomst. Tijdens mijn werk in een hostal in Ecuador heb ik ook een aantal horrorverhalen gehoord over hoge boetes (ze mogen geloof ik 200 dollar per dag te veel in het land geweest rekenen…). Het aanvragen van een 6 maanden/180 dagen visum is bovendien erg lastig in Ecuador zelf, maar zo gedaan in de ambassade van Ecuador in Den Haag… Het kost alleen wat en je moet vooral niet aangeven te willen gaan werken/studeren, je gaat gewoon als toerist…
Dus ik zou toch even in Den Haag langsgaan met de benodigde papieren zodat je zeker weten geen problemen zult krijgen…
Groeten!

Hi,

Thanks voor je aanvulling. Ik heb inmiddels ticket geboekt waarbij ik terugvlieg vanuit Lima. Heb voor de zekerheid ook nog even navraag gedaan bij de ambassade in Den Haag, en het klopt inderdaad wat je zegt dat je niet zomaar even naar een buurland kunt gaan om een nieuw ‘visum’ te krijgen. Zij gaven aan dat je zonder visum IN TOTAAL 90 dagen per kalenderjaar in Ecuador mag verblijven. Ik vertrek eerder dan deze periode en heb zelf derhalve geen visum nodig. Voor langere verblijven heb je helemaal gelijk denk ik!