Visa Ecuador

Hoi,

In februari wil ik voor 6 mnd naar Ecuador. Eerst 3 mnd Spaans leren en daarna nog vrijwilligerswerk en trekken…
In de Lonley Planet staat dat je van te voren een visum moet regelen. Als ik hier in NL visumdienst bel zeggen ze mij dat het daar te regelen is. Wie heeft hier op korte termijn ervaringen mee gehad? Wie kan me er net wat meer duidelijkheid over geven. Ik hoor het graag.

:vak01:groetjes Ruth

Hoi Ruth,

Drie weken geleden heb ik mijn visum eindelijk weten te bemachtigen.
Ook ik had eerst contact opgenomen met de visumdienst en kreeg daar uiteindelijk hetzelfde (overigens zeer korte en vrij botte) antwoord als jij. Later heb ik contact opgenomen met de Ecuadoraanse ambassade in Den Haag, waaruit bleek dat je het visum echt niet meer in Ecuador zelf aan kan vragen, maar alles hier in Nederland moet regelen.
Hier een linkje naar de website mbt het studentenvisum:
http://www.embajadaecuador.nl/index2.php?afdelingID=6&hoofdstukID=17&paragraafID=26
De documenten die je nodig hebt voor het toeristenvisum, zijn hetzelfde als voor aanvraag van een studentenvisum (muv het bewijs voor inschrijving aan de studie natuurlijk ;); ook de kosten liggen hoger, lees: $200). De website van de ambasade klopt van geen kant, dus het is even zoeken. Ik raad je ook aan om gewoon even te bellen met de ambasade zelf.

Heel veel succes ermee, en natuurlijk ook heel veel plezier straks!! Misschien kom ik je nog tegen daar :slight_smile:

Groetjes,
Linda

p.s. wat die visumdienst verder doet, beats me!!, maar ik had in elk geval het idee dat ze er daar zelf ook niks van begrepen.

ik heb hem vorig jaar gewoon verlengt in Quito en ik begrijp van de nederlanders die daar nu nog zitten dat het nog steeds zo werkt

(even geknipt en geplakt uit een reisverslag)
dit gaat over het laten registreren van een 6 maanden visum dat in Europa aangevraagd was!!:

Dinsdagochtend gaan we gaan naar het bureau voor buitenlanders. Na ruim een uur wachten mogen we plaats nemen. Daarna mogen we naar de bank om $10 te betalen en weer terug naar het kantoor om het betaalbewijs te laten zien. Afijn, 2 uur later liggen alle papieren op een bureau en mogen we donderdag terugkomen voor het vervolg.

Donderdag ga ik met Anna haar visum ophalen. Gelukkig hoeven we niet al te lang te wachten. Hierna moeten we naar het immigratie kantoor (een eindje lopen). Daar horen we dat er pasfoto’s en kopieën gemaakt moeten worden en dat alles in een envelop moet. We gaan dus opzoek naar een plek waar dit allemaal kan. Ruim 2 uur later hebben we alles achter de rug en heeft Anne haar visum geregistreerd.

Dit gaat over het verlengen van de 3 maanden die je bij binnenkomst krijgt naar 6 maanden:
ik ga naar het Immigratiekantoor. Een nieuw visum stempeltje halen voor de komende 3 maanden. Foto laten zien, formuliertje invullen, uurtje wachten… En ik mag nog 3 maanden blijven in dit mooie land.