Deze zomer wil ik 7 weekjes gaan rondtoeren in Laos/ Cambodja en Vietnam. Ik vlieg echter heen en terug op Bangkok. Nu weet ik dat ik alle visa óf in BKK of aan de grens kan kopen. Maar wanneer ik deze landen wil bezoeken met begin en eindpunt in Thailand, kom ik er niet omheen om óf Laos óf Cambodja 2 x binnen te reizen. Hoe los ik dat ‘visa-gewijs’ op? Wat is de goedkoopste optie?
Is het bijv. mogelijk om weer een nieuw visa voor Cambodja aan de grens met Vietnam te kopen? En hoe zit dat met Laos?
Ah ja… het is niet m’n eerste keer in Zuid-oost Azië maar wel de eerste keer in de maanden juli/ augustus. Hoe zit het met de beleving van het weer daar? Ik kan me nog de maand ‘maart’ in BKK herinneren en dat was gewoon niet meer te harden daar… heet en erg drukkend. Is dat ook zo in de zomermaanden?
Volgens mij heb je geen dubbele visa nodig, uitgaande van het rondje BKK - N-Thailand - Laos (Luang Prabang-Vang Vieng-Vientiene) - Vietnam (noord naar zuid) - Cambodja (PP-Siem Reap) - Thailand. Een mooie route, al vind ik 7 weken voor deze landen aan de korte kant!
Wat het weer betreft: juli/augustus is het begin van het regenseizoen, het is dan niet meer extreem warm.
Bedankt voor je advies! Het is misschien beter om alleen het noorden van Laos te bezichtigen omdat ik toch al in tijdsnood zit. Maar ja, meer als 7 weken vakantie heb ik helaas niet meer dus dan ligt het reistempo maar wat hoger
Kun je me misschien nog een paar mooie korte (ongeveer 3dg) trekkings aanraden in Loas en Vietnam? Weet je daar misschien ook de prijzen van? Zijn er gebieden waar je zelfstandig en dus zonder gids meerdaagse trekkings kunt doen dat je weet?
Het zuiden van Laos is minder mooi dan het noorden (vind ik).
Mooie trekking? In Laos kun je mooie tochten maken in de omgeving van Luang Nam Tha, een gebied in het noorden waar niet veel touristen komen. Ook vanuit Luang Prabang kun je mooie trekking maken. (Vanaf beide plekken heb ik een trekking van 1 dag gedaan, maar meerdere gaden zijn ook mogelijk.) De prijzen weet ik niet meer, al kan ik me herinneren dat een dergelijke tocht in Thailand veel goedkoper is! Maar ook massaler en kwalitatief minder goed.
Ik zou geen meerdaagse tocht zonder gids maken. Waar wil je slapen en eten?
Eendaagse trekkings zonder gids zijn goed te doen in het noorden van Vietnam, de Sapa regio. Als ik me goed herinner staan er verschillende tochten in de LP, maar ook zijn er zat guesthouses die route beschrijven hebben voor tochten die je zelfstandig kan ondernemen. Ik heb verschillende tochten gemaakt naar dorpjes in de omgeving, prachtig! Ook in dit gebied zijn meerdaagse tochten mogelijk, maar helaas had ik toen ik in Sapa was net de griep gehad (nee, niet eens buikgriep…) en heb ik me moeten beperken tot een paar eenvoudige tochten… Maar die waren niet minder mooi!
Wanneer je naar de Bac Ha weekend market gaat zit bij die tocht ook vaak een kleine trekking.