Ik wil begin volgende maand ongeveer 4 tot 6 maanden naar Azië. De eerste 2,5 maand wil ik doorbrengen in Nepal en China. Daarna ga ik van Peking met vliegtuig naar Laos (vientiane), hier wil ik op het vliegveld mijn visum halen, daarna over land naar Cambodja deze wil ik bij de grens halen. In Phnom Penh wil ik mijn visum voor Vietnam halen. Over land naar Vietnam, van Vietnam zuid omhoogtrekken naar Hanoi. Hier het vliegtuig naar Thailand (Bangkok) nemen en nog een week of 2 doorbrengen bij vrienden in Thailand en dan door naar NL.
Nu heb ik vanaf Laos nog niks gepland en geboekt, is het wel mogelijk om de landen Laos, Vietnam en Cambodja binnen te komen?
Als ik het vliegticket boek vanaf Hanoi, boek ik ook gelijk een ticket naar NL, dus voor Thailand is het geen probleem.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want hoor wisselende verhalen.
Hoi Maaike,
Dit is goed mogelijk zo. In Laos moet je op het vliegveld (of aan de grensposten) een visum halen. Dit visum krijg je voor 30 dagen en kost 35 USD (ze hebben ook het liefst USD, was tegen ons gezegd vooraf verplicht maar iemand vroeg aan de grens of het ook met Thaise bath mocht en dat mocht). Ze vragen niks over je terugvlucht , alleen je verblijf de eerste nacht en in welke stad. Vanuit Laos naar Cambodja (waarschijnlijk via 4000 eilands) koop je het aan de grenspost weet alleen niet meer wat het precies kost. Wij zijn er zelf nog niet geweest (staat nog op ons verlanglijstje). Ik denk dat ze ook aan de grens zullen vragen naar welke stad je gaat en het visum is ook een bepaalde tijd geldig. Wij zijn een andere reis ook in Vietnam geweest en hebben toen vooraf een visum geregeld maar dat is duurder als bij aankomst en als je vanuit een buurland Vietnam inkomt over land dan moet je het daar regelen. Er gaan van en naar Ho Chi Min City bussen naar Phnom Penn. Vanuit Vietnam naar Thailand krijg je bij aankomt op de luchthaven een visum (gratis) voor 30 dagen. ook daar vragen ze naar welke plaats en naar welk hotel je gaat. Er reizen zoveel backpackers van Laos naar Cambodja en Vietnam , ik weet 100% zeker dat dit geen probleem is. Tijdens onze reis waren er meerdere die zo doorreisden. Ik zou als ik jou was zou ik wel voor de visa wel USD meenemen voor de zekerheid. Je kunt er in alle 3 de landen ook nog mee betalen dus je blijft er niet mee zitten. Wij nemen altijd wat dollars mee zodat we altijd geld hebben mochten we niet kunnen pinnen. Je kunt in Vietnam en Laos bv maar 75 euro per dag in VND en Kip opnemen bij de meeste banken. In bijna alle plaatsen in Laos kun je met de bus ook doorreizen naar Vietnam mocht je planning nog weizigen.
Graag gedaan, en vergeet ook niet om pasfoto’s mee te nemen voor de visa. 2 per land volgens mij dus voor dit gedeelte 6 pasfoto’s. Thailand is niet nodig. Nepal en China weet ik niet.
Nog even een extra bevestiging, in Laos is mij nog nooit gevraagd naar een vliegticket. Er komen zoveel reizigers voorbij over land of per vliegtuig dat dit ook niet te controleren is. Nogmaals 10x in Laos geweest en dus nog nooit gevraagd. Cambodja, Vietnam zal niet anders zijn, er zijn zoveel reizigers die deze landen allemaal over land weer verlaten. In Thailand, het best georganiseerde land in je reisplanning zou heel misschien de vraag wel gesteld kunnen worden. Maar als je verteld rond te reizen en na thailand (binnen de visumtermijn) weer door te willen reizen naar NL is dat geen enkel probleem. Tenzij je er als een hippie zwaar stoned bij loopt…