Ik ben van plan om op (zeer) korte termijn een reis te maken door Zuidoost Azië, en wel het volgende rondje: Thailand (Chiang Rai) -> Laos -> Vietnam -> Cambodja -> Thailand (Bangkok). Ik wil uiterlijk 1 november vertrekken, en uiterlijk 26 november terugkomen in Nederland. Ik ga alleen, zonder reisorganisatie, en reis over land (en misschien water, Mekong river).
Voor Laos, Vietnam en Cambodja heb je visa nodig. Reisorganisaties zoals Shoestring zeggen meestal dat je die (2 weken) vantevoren in Nederland moet regelen, à +/-50 euro per visum.
Op internetfora zie ik echter vaak andere verhalen, namelijk dat je visa gewoon aan de grens kunt kopen. En ook nog eens voor veel betere prijzen, nl. zo’n US$20-25. Nu heb ik al eerder gereisd in Azië (Thailand, Indonesië), en weet ik dat je ter plekke met US dollars vaak een heel eind komt ;).
Toch zou ik hierover graag zekerheid hebben.
Zijn er hier mensen die hetzelfde rondje hebben gemaakt, en die ervaring hebben met het kopen van visa aan de grens? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Vanuit Thailand naar Laos, kan je je visa aan de grens krijgen. Zo ook van Laos naar Cambodja. En dit (inderdaad) voor 20 à 25 dollar op een uurtje tijd. Met Vietnam heb ik geen ervaring.
Ik zou je zelfs willen aanraden Vietnam achterwege te laten wegens je korte tijdsbestek en Thailand enkel te gebruiken als doorreis land (indien je je vlucht op BKK hebt). Anders haal je het echt niet.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren nog even overlegd met wat mensen, en kreeg inderdaad het advies om het rondje wat in te korten. Vietnam is zo groot dat je daar alleen al een maand kunt rondtrekken. Daarom sla ik Vietnam maar over. Leuk idee voor een volgende reis! :teeth:
Net heb ik even gebeld met het visumbureau in A’dam (020-4657502, www.visum.nl). Een visum kan in enkele dagen worden geregeld daar. Tegen extra kosten is zefs een spoedbehandeling mogelijk. Geen probleem dus om het in enkele dagen in NL te regelen, kost alleen wat meer.
Het visum voor Laos ga ik ter plekke regelen. Voor Cambodja bestel ik hem bij het visumbureau. Toch maar het zekere voor het onzekere. Mijn pa was nl. vorig jaar in Laos, wilde naar Cambodja en kon toen in Vientiane en aan de grens geen visum regelen. Wat wel kon (dat heeft ie toen dus gedaan) is een vlucht boeken van Vientiane naar Cambodja, inclusief visum. Daar had ie toen ongeveer 80 euro voor betaald.
Ik heb trouwens net mijn ticket geboekt! Iets meer dan 700 euro (incl. tax/toeslagen etc) voor een rechtstreekse vlucht AMS-BKK, BKK-AMS met China Airlines. Goedkoper kon ik helaas niet vinden.
Die visaregelingen veranderen inderdaad van jaar tot jaar. Deze zomer kreeg ik echter zonder probleem m’n visum aan de grens van Laos naar Cambodja.
Je kan eventueel de laatste berichtgeving volgen op het Thorn Tree Forum van Lonely Planet (jammer genoeg verloopt dat daar niet zo ordelijk).
Nou dat is echt toevallig. Deze reis was ik ook van plan om te maken in februari. Precies dezelfde route maar dan in 4 weken. Is het echt onmogelijk om deze 4 landen te bezoek in 4 weken? Je kunt toch met de trein helemaal van Hanoi naar Saigon? Heb je een heel traject te pakken.
Timonneke,
4 landen in 4 weken? Ik vraag me af waarom je dat wilt doen. In theorie is het mogelijk, want je kunt elk land in een paar dagen doorkruisen als je non-stop in bussen en treinen zit. Het klinkt als het rondje Europa dat in buiten-Europese reisgidsen staat: Nederland, Engeland, Italie en Oostenrijk in 2 weken. Oftewel, van elk land zie je 1 of 2 plaatsen en dan vlieg je weer verder.
Het traject Hanoi - Saigon is in 1 ruk ongeveer 60 uur (gok ik). Veel zie je niet van Vietnam als je dit traject wilt afleggen.
Ik heb deze landen in 4 maanden bezocht, en heb er erg van genoten. Als je meer tijd hebt, neem die dan dus. Heb je 4 weken, kies dan 1 of maximaal 2 landen als je echt iets van al het moois wilt opsnuiven.
Laatste keer in Azië had ik 4 weken nodig voor zuid Laos, Cambodja, een weekje Koh Tao (duiken) en nog wat plaatsjes rond Bangkok.
Omdat ik al eerder in deze regio heb gereisd, kon ik heel wat dingen over slaan. Maar als het je eerste keer is, neem je beter de raad in acht van Loesopreis.
ik reis nu in z.o.azie.
3 weken over vietnam gedaan.
een dikke week over cambodja.
en dikke 2 weken over Laos.
3 weken thailand (wat waarschijnlijk net iets te weinig is)
ik zou ook heel graag deze tocht maken maar heb helaas ook maar 4 weken! thailand heb ik al eens bezocht en Laos zou ik bezoeken met het vliegtuig in 8dagen! daarna zou ik overvliegen naar vietnam en daar bijna 10 dagen verblijven! daarna vertrek ik richting cambodja om daar 6 dagen te zijn en om zo terug naar bangkok tekeren! t is kort maar hevig en hopelijk niet constant de bus of trein op! ik zou ook eerder 's nachts reizen zo spaar je toch nog een dag uit! ik weet echter ook nog niet juist hoe ik mijn visum ga regelen ben het nog een beetje aan het uitzoeken!
Wij zijn van plan van thailand -> laos -> vietnam -> cambodja -> thailand te reizen en vroegen ons af als je aan de grens van thailand naar laos een visum koopt hoe lang deze dan precies geldig is? Ik lees weleens 15 dgn, maar ook wel 30 dgn. Aangezien wij langer dan 15 dagen in Laos zullen zijn, is het wel zo handig dit te weten, voordat we aan de grens staan
(En hetzelfde geldt eigenlijk voor het visum van vietnam en cambodja, zijn deze echt bij de grens te regelen en hoe lang zijn ze dan geldig of kunnen ze in het land verlengt worden?)
We zouden al onze visums ook in bangkok kunnen regelen, maar we weten niet exact op welke datum we welke grens oversteken en dat moet je toch wel weten voor het aanvragen van een visum?
Ik denk echt dat je te veel wilt zien in te weinig tijd. Aan 3 weken had ik nog niet genoeg voor Laos. (3 weken ipv 4, want ik ben een week in Chiang Mai blijven hangen, het was Loy Krathong festival, echt een aanrader!!). Hierdoor, en doordat Laos gewoon zo ontzettend mooi was, ben ik helemaal niet meer toegekomen aan Vietnam en Cambodja. Mijn volgende reis gaat naar 1 van deze 2 landen. Allebei tegelijk vind ik veel te veel gehaast, daar ben ik nu wel achter. Ik vond het veel leuker om wat langer in een plaats te blijven dan 1 of 2 dagen. Ik zou je aanraden om het rondje wat in te korten.
Het visum voor Laos is 1 maand geldig, ik heb het net nog in mijn paspoort opgezocht. Aan de grens (Huay Xai) kon ik het visum vrij eenvoudig regelen voor 20 USD. Mijn visum voor Cambodja had ik bij het visumbureua in A’dam gekocht, maar ik heb het visum niet eens gebruikt (zie bovenstaande). Ik heb gehoord van anderen dat het bij zowel Vietnam als Cambodja mogelijk is om aan de grens een visum te kopen, maar dat weet ik dus niet zeker.
Waarom zoveel landen in korte tijd? Zo zie je niets van die landen, je kan natuurlijk wel zeggen dat je er bent geweest. Ik heb Vietnam doorkruist in 23 dagen en dat was nog te weinig.Ik zou je
Oeps verkeerd knopje ingedrukt
Vervolg…
aanraden naar Vietnam of Laos te gaan ,omdat daar het toerisme zijn opmars aan het maken is, en zo hun autenticiteit aan het verliezen zijn.In Vietnam zagen wij 3 jaar al deze gevolgen ervan.
groetjes Patrick
Je geeft specifiek aan dat het visum voor Vietnam in Bangkok moet worden geregeld, maar kan dit niet ook in Laos bij de ambassade van Vietnam in Vientiane of Savanakhet (of Paksé)?
Want moet je voor het aanvragen van je visum de exacte datum aangeven wanneer je het land binnengaat of is dat niet nodig?
In Bangkok weten we nl. nog niet wanneer we precies de grens over zullen gaan van Laos naar Vietnam.
HOI,
jE KAN OOK EEN VISUM AANVRAGEN IN DE AMBASSADE( VIETNAM) VOOR LAOS. 5 JAAR GELEDEN MOESTEN WIJ EEN DATUM OPGEVEN. DAT WIL NIET ZEGGEN DAT JE DIE DAG DE GRENS OVERMOET,MAAR DAT WEL VAN DIE DAG JE VISUM BEGINT TE LOPEN,DAAR MOET JE WEL REKENING MEE HOUDEN… WIJ HADDEN AL ONZE VISUMS GEREGELD IN BANGKOK,AAN KHAO SAN ROAD ZIJN ER GENOEG BUREAUTJES DIE DAT VOOR JE REGELEN .DAT VERLOOPT VRIJ VLOT… MISSCHIEN VINDJE HIER MEER INFO OP http://www.kaosanroad.com/ NAAM VAN ONS BUREAUTJE…EVEN DENKEN…OLAVI TOURS DAT WAS HET.
VEEL PLEZIER… http://www.stayinvietnam.com/visa/visaApplication.aspx :wereld: