Binnen een maand vlieg ik naar Bangkok om daar 3 maanden door Thailand, Vietnam en Cambodja rond te trekken. Het enige wat momenteel vaststaat is de heen-en terugvlucht Brussel-Bangkok. Voor de rest willen we zo flexibel mogelijk zijn in onze reisplanning.
Nu kom ik net te weten dat je toch een visum nodig hebt voor Vietnam.
Vraag ik die het beste aan bij de ambassade in Brussel? Of kan ik het ook ter plaatse regelen (in Thailand dan), wanneer er meer duidelijkheid is over wanneer en hoe lang ik in Vietnam zal verblijven?
Op internet vond ik deze site terug (www.visumvietnam.be), waarop je een visa on arrival kunt aanvragen. Dan ligt je visum op je te wachten bij aankomst op de luchthaven. Is dit soort sites te vertrouwen?
Om te beginnen, ligt er geen visum klaar voor je op de luchthaven.
Je krijgt via dit bureau een “letter of approval”.
Dit een brief van de Vietnamese immigratiedienst dat je het land in mag komen.
Het werkelijke visum krijg dan op de luchthaven tegen betaling van $25 pp ( stamp fee).
Deze weg werkt alleen wanneer je Vietnam per vliegtuig binnenkomt; dus niet over land.
Ook het bedrag van €38 pp is veel te hoog. Voor een “visa on arrival” ( zoals dit genoemd wordt) is een gangbare prijs tussen de $10 en $20, afhankelijk van welk kantoor je deze aanvraagd.
Een visum gekocht in Nederland kost €60, moet je wel naar den Haag. Je kunt ook via de ANWB dit laten regelen en je betaald dan, geloof ik €10 pp voor de service,
Dus via dit bureau €38 ( volgens de site ) + $25 ( stamp fee )= €58 pp
Wanneer je over land naar Vietnam komt is dus een visum verplicht en je kunt deze ook in Thailand of Cambodja kopen.
Er zijn diverse post op dit forum die het je uitleggen en de adressen waar te doen, ervaringen en de tijdsduur.