Mijn man en ik gaan over vier weken voor vijf maanden naar Zuid-Afrika, en als we in Pretoria zijn willen we daar ons visum verlengen. Ik weet inmiddels dat je dat bij het department of Home Affairs moet doen, maar heeft iemand daar ervaring mee? Wat moet je meenemen/voorbereiden? Pasfoto’s? Is het meteen gebeurd of moet je er heel lang op wachten?
Ik weer niet helemaal hoe het zit met toeristen (mogelijk heb je een brief nodig waarin staat dat je accomodatie hebt geregeld) maar hier is een lijst zoals ik het me herinner:
Vliegticket terug - Heel erg belangrijk!
Bewijs dat je geld genoeg hebt voor de periode dat je langer wilt blijven. Geloof dat dit rond de R10.000 per maand ligt. Print van je bankoverzicht is voldoende, beter om al dat geld niet cash mee te nemen. Travelerscheques zouden ook moeten werken.
R425 administratiekosten
je papspoort
mogelijk brief ter bewijs van accomodatie
Geloof dat dat alles is, maar bij Home Affairs in Kaapstad zijn ze nooit zo vriendelijk dat ze je alles even rustig uitleggen
edit: je kan binnen een uur klaar zijn met je verlenging, of het kan een halve dag duren. Ik raad vrienden altijd aan een boek en/of lunch mee te nemen voor het geval dat, maar dat is in CBD van Kaapstad, daar is het altijd wat drukker. Als je alle benodigde papieren hebt en op tijd bij Home Affairs bent zal het diezelfde dag nog gedaan zijn.
Pasfoto hoeft niet mee voor zover ik weet
Je kunt beter in een van de kleinere plaatsen naar Home affairs gaan.
bv. ben je bij Kaapstad ga dan naar Malmsbury. (ten noorden)
Daar is het veeeel minder druk en zijn ze vriendelijker.
Er zijn overal kantoren van Home Affairs. Kun je vinden op de website.
Inderdaad kan het snel geregeld worden.