Visum Turkije.

Hee Toypoedel ?

Vraag met een uitgebreid antwoord.
Allereerst heb ik over de 180 / 90 dagen al eens iets geschreven.

Korte versie, de 180 dagen van de visum duur zijn NIET de 180 dagen waar in wordt gekeken of je maximaal 90 dagen in Turkije bent (geweest).
Op het moment dat je Turkije in-reist word er op de “kalender” 180 terug gekeken. Tussen die gevonden datum en de datum dat je aan de grens staat worden de dagen dat je in Turkije was geteld. Het kan dus zijn dat het over 2 visa loopt!
Als ik ervan uitga dat je op het visum dat je nu in je bezit hebt direct vertrokken bent en daar 80 dagen op weg bent geweest, denk ik dat je sowieso nog maar 10 dagen naar Turkije kunt. Dat staat los van, of je een nieuw visum koopt of niet.

Je moet op het visum waarmee je binnen komt ook Turkije weer verlaten.

Er staat bij mijn weten nergens dat je binnen de 180 dagen van het visum duur geen nieuwe mag kopen. Maar daar zijn de meningen (soms) over verdeelt.

Wat zou ik doen als ik (enig) risico wil nemen en langer dan die 10 dagen in Turkije wil blijven.
Koop in Nederland een nieuw visum en bied die aan. Als de douane opmerkt dat je nog een oud geldig visum hebt (kans is heeeeel klein) doe je onbenullig, je begrijpt hem niet.

Als je dan na b.v 30 dagen Turkije verlaat ben je met zekerheid in overtreding en zul je een boete moeten betalen. De tekst hieronder is een vertaling van een tekst die bij een ex ambtenaar vandaan komt die ik ken.

*Wanneer u langer verblijft dan 90 dagen betaalt u een geldboete bij vertrek uit Turkije.
Belgen betalen dan 18 USD plus 55 TL en voor Nederlanders is die boete 50 USD plus 55 TL.

Bovenop de geldboete krijgt u ook nog een verbod om Turkije opnieuw binnen te komen.
–Tussen 1 en 90 dagen krijgt u 90 dagen verbod op terugkeer.
–Tussen 90 en 180 dagen krijgt u 180 dagen verbod op terugkeer.
–Tussen 180 en 360 dagen krijgt u een jaar verbod om terug te keren naar Turkije.

Let op!: Als u de geldboete niet betaalt dan mag u 5 jaar Turkije niet in zonder een visum van de Turks Consulaat in Nederland of België
*
Wijsheid in je besluit!