VISUM Thailand??

Beste reisgenoten,

Ik wil graag begin 2009 naar Azie: India en Nepal, dan vliegen naar Thailand.
Indien het mogelijk is zou Maleisie er ook bij kunnen.
Nu heb ik al info gewonnen over het visum voor Thailand: deze krijg je GRATIS bij aankomst, indien je niet langer dan 30 dagen blijft.

Maar ik kan nergens uit opmaken of dit gratis visum dan een single-of multiple visum is, DUS:
Kan ik bijv. 1 week Thailand, 2 weken Maleisie en weer 1 week Thailand doen, om vanaf Bangkok terug te vliegen?
Dan kom ik dus 2x Thailand binnen, maar blijf wel binnen die 30 dagen.

Kan iemand mij hierover raad geven?

Dankje!
Groeten, Robin

De visa exempt entry geeft je recht op een verblijf van maximaal 30 dagen. Ten aanzien van exempt entries geldt dat je in totaal maximaal 90 dagen in een periode van 6 maanden in Thailand mag verblijven. Dat mag bijvoorbeeld ook 10 keer 9 dagen zijn. Je zult dus geen probleem hebben met een visum.

Let er wel op dat je gevraagd kan worden om bewijs dat je Thailand weer verlaat binnen 30 dagen, zeker als je met het vliegtuig gaat. (Een ticket naar maleisie binnen 30 dagen naar aankomst in Thailand). Zowel de airline als de immigratie kunnen je anders weigeren.
Met je huidige schema zal dat geen probleem zijn, omdat je binnen 30 dagen weer terug vliegt naar NL. Maar mocht je je schema weizigen denk hier dan aan.

Maar ik kan nergens uit opmaken of dit gratis visum dan een single-of multiple visum is, DUS:
Kan ik bijv. 1 week Thailand, 2 weken Maleisie en weer 1 week Thailand doen, om vanaf Bangkok terug te vliegen?
Dan kom ik dus 2x Thailand binnen, maar blijf wel binnen die 30 dagen.

Een visum voor 30 dagen is gratis en dat is een single entry.
Als je weer terug komt dan krijg je weer 30 dagen ook weer gratis.
Dit mag je totaal 3 keer achter elkaar doen.

gr van Moira

Nee, je mag het zoveel keer doen als je wilt. Als je in een periode van 6 maanden maar niet langer dan 90 dagen in Thailand verblijft op een visa exempt entry. Zoals gezegd mag bijvoorbeeld 10 keer 9 dagen ook.

Okee, bedankt allebei voor de info!
groet Robin

Dag allemaal,
Volgend jaar ga ik met mijn partner in Thailand wonen. Wij hebben daar een hotel gekocht maar gaan daar ‘officieel’ zelf niet in werken. Beiden worden wij volgend jaar 50. Wat is wijsheid om vóór en na onze 50e als visum te regelen? Graag enkele reacties. Mvrgr. Ton

Voor de 50ste verjaardag kan je in Thailand verblijven met een toeristen visum, geldug voor 60 dagen, in Thailand te verlengen met nog eens 30 dagen voor 1,900 baht. Evenyueel kun je een dubble toeristen visum krijgen, wat je dus recht geeft om 2 keer Thailand te bezoeken. In totaal kun je hiermee dus 60 + 30 dagen in Thailand evrblijven, daarna het land uit en weer terugkomen en nog eens 60 + 30 dagen in Thailand verblijven.

Wanneer je 50 wordt kun je op basis daarvan een non-iimigrant visum aanvragen bij een consulaat in een naburig land. Deze is geldig voor 90 dagen. Gedurende de laatste 30 dagen kun je vragen om een verlenging tot een jaar en dat ieder jaar opnieuw op basis van een inkomen van 65,000 THb, of een bedrag van 800,000 op een Thaise bank gedurende 3 maanden voor de aanvraag van de verlenging of een combinatie van beiden, dus bijvoorbeeld 400,000 op de bank en een inkomen van 32,500 per maand.
Let op dat het bedrag op de bank er minstens 3 maanden voor aanvraag van de extentie van het verblijf moet staan. Open dus tijdig een bankrekening met het benodigde saldo. Het inkomen mag zowel In Thailand zelf zijn als uit het buitenland komen. (Voor inkomen uit het buitenland heb je een brief nodig om dat te bevestigen van de Nederlandse ambassade).

Je gaat ‘officieel’ niet werken. Ik maak daaruit op dat je dus stiekem wel wilt werken. De Thaise overheid hanteert een zeer ruim begrip van de term arbeid, waaronder bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk valt. Handtekening zetten voor het bedrijf vereist al een werkvergunning en je riskeert niet allen een boete/gevangenisstraf maar ook uitzetting. Aan jou de keus, maar laat je in ieder geval goed informeren.

Bedankt voor de wel heel snelle reactie!

Het werken zal niet bestaan uit fysieke arbeid maar uit het aansturen van enkele mensen, administratief, inkoop en klantenwerving; eigenlijk achter de schermen dus als eigenaar.

Ik heb nog wel het oprichten van een BV overwogen maar wil dit vooralsnog uitstellen. De inkomsten zullen moeten worden gegenereerd uit het hotel; kapitaal uit verkoop woning hier.
Omdat alles nu echt dichterbij komt is alle informatie welkom!

Mvrgr. Ton

Wat je wilt doen wordt gezien als werken. Daarvoor heb je een werkvergunning nodig. Maar dat bespreek je met een advocaat, die heb je toch nodig om het bedrijf op te richten e.e.a. juridisch te regelen.

Dat is dus even het issue. Ga ik een bedrijf oprichten of niet en in wat voor vorm? Ik zal mijn advocaat eens raadplegen daar als ik er volgende maand ben.

hallo,
nu heb ik ook een vraagje over het visum.van Thailand
ik ga samen met een vriendin van mij eind 24 nov. naar Singapore
we komen rond 10 dec (ong) aan in Thailand.
onze terugvliegreis is vanuit Hanoi , Vietnam op 19 januari
nu is mijn vraag…
komen wij Thailand wel in (overland)?
want we kunnen niet aantonen dat we binnen 30 dagen uit Thailand zijn.
we wilden onze visum voor vietnam in cambodja regelen…

wie kan ons meer vertellen??
bvd Groetjes Jolanda

Officieel moet je bewijs hebben dat je binnen 30 dagen Thailand verlaat in de vorm van een air ticket, tenzij je een visum hebt.

Nu ga je overland en zal je ticket hoogst waarschijnlijk niet gecontroleerd worden. Je kunt voor de zekerheid een reisschema maken, zodat je kunt laten zien wat je plannen zijn en dat je niet langer dan 30 dagen in Thailand verblijft.
Vul ook minder dagen dan 30 op je arrival kaart die je aan de grens krijgt.

Hallo iedereen!

Als reactie op de post van Jolanda, heb ik nog een vraagje.
Mario zegt dat wanneer je overland de grens overkomt, ze nogal soepel zijn m.b.t. een bewijs het land binnen 30 dagen te verlaten.
Maar wat als je per vliegtuig Thailand binnenkomt?
In mijn geval: Ik vlieg van Calcutta (India) naar Bangkok.
Daar blijf ik een paar weken (< 30 dgn), dan overland naar Maleisie (een week of 3) en dan weer terug naar Thailand overland.

Als ik dan de 1e keer Thailand binnenkom, kan ik op de luchthaven niet bewijzen dat ik binnen 30 dagen de grens overga naar Maleisie…??

Alvast bedankt voor je reactie!
Groeten Robin

Robin,

Immigratie is normaal gesproken niet het probleem. In theorie kunnen ze vragen naar je ticket naar buiten Thailand, maar dat komt zeer zelden voor.
Een groter probleem vormt in de praktijk de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn er verantwoordelijk voor dat de mensen die ze naar Thailand nemen het juiste visum hebben. Dat betekent dat jij, aangezien je niet aan de voorwaarden voor visum vrije entree voldoet, door de luchtvaartmaatschappij geweigerd kunt worden. Dus vraag vooraf bij ze na wat hun beleid is. Of: vraag vooraf een visum aan.