Visum Thailand

Dag reizigers,

Jullie zullen wel denken, daar is weer een vraag over het visum. Maar ik zit echt in een dubio wat te doen, dus ik hoop dat jullie tips voor me hebben.
Ik vertrek 20 november naar Thailand en vlieg 30 januari weer terug. Ik wil in deze tijd onder andere de landen loas cambodja en vietnam bezoeken. Na meerdere malen de ambassade aan de telefoon gehad te hebben blijkt dat ik in Nederland een visum aan moet vragen, dat is geen probleem. Nu is het zo dat ik ook moet bewijzen dat ik Thailand weer tijdig verlaat. Maar ik eigenlijk niet vast hebben staan wanneer en waar ik heen ga.
Wat ik niet wil is per vliegtuig naar Laos. Ik zou graag per boot, trein of bus willen. Maar het probleem is dat ik op internet niet kan vinden of dit online te boeken is. Iemand die hier ervaring mee heeft of tips over heeft?
Of iemand een ander idee hoe ik dit kan oplossen? Alles is welkom!

Groetjes,
Renee

Hoi,

Ik zit met hetzelfde “probleem”, maar na enkele telefoontjes met de ambassade lijkt mij dat een hotelreservering in een ander land (vb Laos) ook geldt als bewijs dat je het land tijdig zou verlaten. Ik passeer dinsdag nog eens bij de ambassade, ik laat je nog weten of dat het effectief voldoende is.

Ik ben niet volledig op de hoogte van de visum regels. Maar als je een visum koopt voor Thailand dan heb je volgens mij geen bewijs nodig dat je het land gaat verlaten. Dat heb je wel nodig als je een visa on arrival krijgt (gratis bij binnenkomst Thailand als je geen visum hebt gekocht). Het zijn niet zozeer de Thaise autoriteiten als wel de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt, die willen zeker weten dat je het land wordt binnengelaten anders moeten ze je weer mee terug nemen.

Dit is wel vereist, hieronder het antwoord dat ik kreeg van de thaise ambassade in Brussel. (ik neem aan dat de ergelgeving identiek is voor NL)

Dear Sir,

With a Belgian passport, you are allowed to stay in Thailand for 30 days when entering by flight or 15 days when entering by land. In those cases you don’t need to apply for a Visa. However, you should be able to show a flight ticket that leaves Thailand within that time and a passport that is still valid for at least 6 months.

If you cannot respect this, you will need to apply for a tourist Visa with a maximum of 3 entries. Each entry allows you to stay 60 days in Thailand which you can extend for 30 days in an immigration office over there. To apply for a Visa, please come to our embassy with following documents:

  • 2 photos in color of you
  • A copy of your Belgian identity card
  • Your passport that is still valid for at least 6 months
  • One Visa application form well filled in and signed (see attachment)
  • A copy of the reservation of the flight tickets in and out Thailand *
  • A copy of a hotel reservation
  • 30 € to pay cash per entry
  • To get a second or third entry, we also need another proof that you will leave Thailand within your stay. These proofs can be a bus-flight-train ticket that goes to another country, a copy of a hotel reservation in another country or a valid Visa to go to another country.

Dan is het duidelijk en zou ik gewoon een goedkoop enkeltje met airasia boeken. Of je daar dan ook gebruik van maakt is een andere vraag!

Of maak een hotelreservering welke je tot een aantal dagen voor overnachting gratis kan annuleren.

Ik ga mijn aanvraag versturen met een hotelreservering in Laos, in de hoop dat ze de aanvraag goedkeuren. Mochten er nog problemen voorkomen dan boek ik alsnog een vlucht. Bedankt voor de reacties!

Normaal gesproken volstaat een itinerary en is vliegticket overleggen niet nodig voor een single entry visumaanvraag.

Er staat trouwens ene fout in de ambassade informatie, voor een visumvrije entree is het niet nodig dat het paspoort nog 6 maanden geldigheid heeft, geldig voor de duur van het verblijf volstaat.

bijna elke ambassade of consulaat heeft eigen uitleg/toepassing van de regels.

Klopt, het is daarom niet uit te sluiten dat ze toch om een vliegticket vragen. Maar een korte uitleg volstaat dan (vrijwel) altijd.